Mesto vypracovalo návrh pravidiel pre operátorov zdieľanej mobility - týka sa aj "nezbedných" kolobežiek!
Zdroj: Bolt
Mesto Bratislava vypracovalo návrh pravidiel pre operátorov zdieľanej mobility, ktorí požičiavajú elektrické kolobežky, elektrické mopedy, motorky či bicykle. Primátor hlavného mesta Matúš Vallo tvrdí, že zdieľané dopravné prostriedky je potrebné využívať rozumne a ohľaduplne.
V návrhu pravidiel zvažuje mesto napríklad obmedzenia rýchlosti a parkovania pre jednotlivé špecifické zóny, napríklad v pešej zóne či v parkoch. Mesto odporúča rýchlosť desať kilometrov za hodinu v pešej zóne, maximálne však 15 kilometrov za hodinu.
Zo zelených kolobežiek nie sú všetci nadšení - čo ľuďom na nich najviac prekáža?
Nedávno sme písali článok o rozmachu elektrických kolobežiek spoločnosti Bolt na území Bratislavy. Netrvalo dlho a ozvali sa aj odporcovia tohto typu zdieľanej individuálnej dopravy. Podľa nich nie je optimálne doriešené parkovanie a zelené kolobežky sa povaľujú sa kade-tade a pri večerných jazdách ich reflektory zase oslepujú motoristov...
"Aby sme predišli chaosu, prevádzkovateľom služieb zdieľanej mobility poskytujeme základné pravidlá a odporúčania," uviedol na sociálnej sieti Vallo. V Bratislave je podľa primátora čoraz viac zdieľaných bicyklov, áut či kolobežiek. "A je to dobre. Služby takzvanej zdieľanej mobility rozširujú možnosti pohybu po meste, pomáhajú odľahčiť dopravu a prirodzene tak prispievajú k tomu, aby sa nám v našom meste lepšie žilo. Preto sme radi, že je týchto služieb v Bratislave stále viac," skonštatoval.
Zároveň podotkol, že zdieľané dopravné prostriedky je potrebné využívať rozumne a ohľaduplne. Prevádzkovatelia sú podľa primátora otvorení implementácii pravidiel a tiež spolupráci na zlepšovaní poskytovaných služieb. "Napríklad na základe anonymných dát o cestách používateľov spoločne navrhneme "parkoviská" pre tieto vozidlá, ktoré budú najlepšie zodpovedať potrebám Bratislavčanov. Ďalším krokom k lepšiemu a bezpečnejšiemu využívaniu týchto služieb bude príprava všeobecne záväzného nariadenia (VZN), na ktorom aktuálne pracujeme," spresnil Vallo.
FOTO: Elektrické kolobežky zaznamenali v Bratislave taký boom, že si mohli dovoliť zdražieť...
Máte pocit, že ich vidíte všade, a to nielen preto, že ich je v Bratislave k dispozícii 400, ale najmä preto, že ľudí nadchli a vo veľkom ich používajú. Aktuálne sa s nimi totiž dá vyhnúť napríklad aj zápche, ktorá vzniká pred Karlovkou v súvislosti s rekonštrukciou električkovej trate, ale mládež rada jazdí aj po zotmení pri svetle e-kolobežky...
V návrhu pravidiel odporúča hlavné mesto miesta, kde by dopravné prostriedky mali byť zaparkované, napríklad paralelne s chodníkom, pri stojanoch na bicykle, nie však obmedzujúce iné zdieľané služby a blokujúce stanice Slovnaft Bajk. Dopravné prostriedky nesmú byť podľa magistrátu zaparkované na zástavkách MHD. "Mesto odporúča informovať a vzdelávať užívateľov o nesprávnom parkovaní, napríklad v strede úzkych chodníkov, kde blokujú chodcov, prípadne na iných miestach, kde môžu pôsobiť ako prekážka," píše sa v návrhu. Ak operátor nespĺňa podmienky mesta a opakovane porušuje pravidlá a odporúčania, napríklad parkovaním na nevhodných miestach, zle umiestnené dopravné prostriedky môžu byť odstránené mestskou políciou.
Zdroj:
FB M.V.
Primátor Matúš Vallo aj bratislavský župan Juraj Droba sú veľkými fanúšikmi cyklistickej dopravy...
Operátori zdieľanej mobility musia podľa návrhu mesta napríklad zabezpečiť, aby užívatelia nejazdili na chodníkoch, ale využívali existujúce cyklotrasy a cestu. Rovnako, aby užívatelia neohrozovali iných účastníkov cestnej premávky, najmä chodcov a cyklistov. Zabezpečiť taktiež musia, aby užívatelia, ktorí pravidelne porušujú pravidlá, najmä nesprávne parkovanie či jazdu po chodníku, boli informovaní o ich porušovaní a potenciálnom pokutovaní. Návrh pravidiel je dostupný na webe bratislava.sk/sk/zdielana-mobilita.
(TASR)