Pri výpredajoch je obozretnosť na mieste

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

V minulom čísle bola reč o zimnom predzásobení ovocím a zeleninou. Reakcia nášho čitateľa, ktorému sa podarilo kúpiť nekvalitné jablká a nemá ich ako reklamovať potvrdzuje, že naša rubrika nie je samoúčelná.

Život sa stáva stále drahším a dôchodcovia či viacdetné rodiny sú vďačné za každú radu, ktorá im ušetrí čo i len sto korún. Táto skutočnosť ma prinútila na pokračovanie v téme: ako ušetriť. Tentoraz sa pozrieme na jesenné výpredaje. Na mnohých výkladoch obchodov sa hrdo prezentuje zníženie letného odevu či obuvi aj o 70%. Môže to byť kvalitný tovar? Môže! No pozor, vedľa bezchybného výrobku môže byť aj tovar poškodený. Nemalo by to byť pravidlom, ale stane sa.

Menej poctiví podnikatelia sa snažia využiť výpredaje sezónneho tovaru na zbavenie sa nielen ležiakov, ale aj výrobkov, ktoré niekto už v rámci reklamačného konania vrátil. Preto práve pri výpredajoch je obozretnosť na mieste. Všetko si riadne popozerajte a vyskúšajte, pretože s uplatnením reklamácie môžete mať ťažkosti. Nápisy typu: Na zlacnený tovar reklamácie neuznávame či Reklamácie prijímame až od 500 Sk sú právne neúčinné. Zákon nepozná pri priemyselnom tovare výnimku zo šesťmesačnej záručnej lehoty - iba ak by ste výslovne súhlasili s chybou výrobku, s ktorou vás predajca vopred oboznámi.

Možno budete súhlasiť napr. s fliačikom na vnútornej strane inak peknej topánky. Pochybujem však, že si ju - hoci za zníženú cenu - kúpite, ak bude podpätok nalomený a po prvom kroku môžete obuv vyhodiť. Preto zdôrazňujem, že vás možnosti reklamovať zakúpený tovar akokoľvek zlacnený, zbaví iba váš súhlas s chybou, s ktorou vás oboznámia pred uzatvorením zmluvy - čiže pred zaplatením. Všetky ostatné vyhlásenia predajcov, či už ústne alebo písomné, sú iba ich vlastným zbožným želaním.

Ak som však na začiatku písala o zvýšenom riziku uplatnenia reklamácie, mala som na mysli čosi iného. Záručná lehota je tzv. prekluzívna: t.j. končí sa uplynutím šiestich mesiacov odo dňa predaja. A pri sezónnom tovare je práve tu skryté riziko. Zima môže byť dlhá a vy si sandále obujete, povedzme, až v máji. Ak sa vám po pár dňoch odlepí podrážka, či vyskytne sa iná závažná chyba, máte smolu. Podľa zákona sa totiž už záručná lehota skončila. Je zbytočné hnevať sa na celý svet - také sú pravidlá hry! Ako teda využiť výhody sezónnych výpredajov a nedoplatiť na to? Nuž okrem naozaj dôkladného zmyslového posúdenia sa mi osvedčilo sezónny tovar predsa len doma „ponosiť“, či už ide o obuv alebo o odev. V zime nie je problém využiť teplo v byte a absolvovať hoci aj upratovanie v novom.

Horšie je to so zimnými výpredajmi, ale aj v lete bývajú chladnejšie dni. Že sa mi to ľahko radí, ale je to záťaž? Priznávam, že vzhľadom na svoj „závratný“ dôchodok využívam výpredaje u nás i v zahraničí. Do kalendára si zaznačím termín uplynutia záruky - a strážim, aby som ho „neprešvihla“ bez odskúšania. Osvedčilo sa mi to - i keď to má za následok, že na to musím myslieť. Čo už, keď každá minca má dve strany!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?