Semafory brzdia plynulosť premávky

7.10.2006
Páčil sa vám článok?

Chcel by som popísať môj zážitok, keď som išiel autom cez Most Apollo. Konkrétne sa týka križovatky Landererova - Prístavná - Košická.

Keď som sa k tejto križovatke blížil v smere od Prievozskej ulice a chcel som ísť do Petržalky, presne v opačnom smere ku križovatke prichádzalo iné vozidlo, ktoré chcelo pokračovať smerom na Prievozskú. Cestná svetelná signalizácia (CSS) na tejto križovatke je vybavená dynamickým riadením, čo znamená, že v komunikácii sú snímače, ktoré zaregistrujú prichádzajúce vozidlo a podľa nich by križovatka mala byť riadená. No opak je pravdou. Snímače síce sú uložené, ale zrejme nie sú vôbec používané. Inak by musel radič CSS dať obom zelenú, keďže každý sme išli v bezkolíznom smere. To však nespravil. Najprv dal signál voľno všetkým smerom od Prievozskej ulice, aj keď neexistoval žiaden dopyt po týchto smeroch. Takže vozidlo v opačnom smere, ktoré prišlo z Petržalky, bolo zbytočne zdržané. Zelenú dostávajú smery, na ktoré nikto nečaká. Takto si zrejme správca CSS, firma Siemens, predstavuje dynamické riadenie križovatky.

Magistrát Bratislavy sa chválil zriadením preferencie jazdy pre električky v Karlovej Vsi a Dúbravke. Samozrejme drvivá väčšina z týchto križovatiek buď nemá zapnutú preferenciu jazdy MHD, alebo je úplne zle naprogramovaná. Túto skúsenosť má aj každý cestujúci v električke, že neprechádza cez križovatky na zelenú, ako bolo sľubované, ale naopak. Reálne vybudovanie preferencie jazdy MHD na Karloveskej radiále spôsobilo predĺženie jazdy a zhoršenie stavu. Pre DPB to prináša väčšie straty a nutnosť nasadenia väčšieho počtu vozidiel do premávky.

V tomto roku chce mesto budovať ďalšie CSS aj na križovatkách, kde ich netreba. Až to vytvára podozrenia o účelových zákazkách pre firmu Siemens. Už dnes je množstvo križovatiek riadených CSS a pritom tam nemajú čo robiť. Doprava by bez nich bola oveľa rýchlejšia a plynulejšia. A na mnohých križovatkách by bol efektívnejší kruhový objazd. Okrem toho, že zvyšuje prejazdnosť križovatky, funguje aj ako prirodzený retardér. To pochopili už dávno na Západe, ale nielen tam. Menšie mestá na Slovensku budujú kruhové objazdy, lebo ich radní páni, rozmýšľajú ako uľahčiť život v meste v prospech obyvateľov.
Juraj Tichý, Bratislava
LIST ČITATEĽA

Páčil sa vám článok?