Obchodníkom chýba úcta k zákazníkom

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Telefonáty, faxy či listy našich čitateľov by ma vlastne mali tešiť. Veď veľa redakcií bojuje s nedostatočnou ozvenou od čitateľov. Môj problém je iba ak v tom, že sa vždy znovu a znovu presviedčam, že podnikanie na Slovensku je akosi na scestí.

Ani po 15 rokoch od „nežnej“ revolúcie sa náš trh nie a nie vymaniť z pokusov robiť si zo spotrebiteľov blázna. Príkladov je habadej. Citujem z listu: veľká obchodná organizácia sľubuje na plagáte rozmeru 1 x 1 meter tovar za výhodnú cenu, napr. rádiomagnetofón Roadstar RCR - 4600 PT za 1990 Sk. Pri pokladni na počudovanie zákazníka však nablokovali 2490 korún. Prístroj za takýchto podmienok a s vedomím pokusu o oklamanie zákazníka nekúpili.

Náš čitateľ by rád vedel, aké sú v takýchto prípadoch možnosti Slovenskej obchodnej inšpekcie a žiada, aby sme varovali aj ostatných zákazníkov ním menovaného obchodného reťazca. Veľmi dobre chápem jeho rozhorčenie, veď táto udalosť pokazila radosť z oslavy narodenín nie iba dcére čitateľa, ale aj rodičom.

A ja, žiaľ, si za našich súčasných legislatívnych podmienok netrúfam vykričať vinníka. Nerada by som sa ocitla pred súdom (už som to okúsila) s obvinením, že poškodzujem niečie dobré meno. Neviem síce, aké dobré meno má podnikateľ či obchod, ktorí klamú a poškodzujú spotrebiteľa, ale náš právny systém je akýsi nerozhodný. Pritom ceny za právne služby sú také vysoké, že z dôchodku by som ich ťažko zaplatila v prípade, že by súd náhodou rozhodol čo i len remízou.

A čo v takýchto prípadoch môže SOI? Veľa! Napríklad „napariť“ pokutu, aby si aj veľká obchodná spoločnosť rozmyslela, či sa jej oplatí klamať spotrebiteľa. Ak je však pokuta iba pár desiatok tisíc, aj to iba raz za uhorský rok, potom sa obchodu oplatí spoliehať napríklad na to, že rodič nemá to srdce dieťaťu odmietnuť kúpiť už raz vybraný výrobok a zaplatiť aj pôvodne nechcenú sumu.

Nuž, všeličo je na Slovensku inak ako o pár kilometrov za hranicami. Tak napríklad tam v blízkosti pokladníc nesmú byť tzv. detské chytáky. Je to preto, aby deti neprivádzali do rozpakov rodičov čakajúcich v rade do trápnej situácie. U nás sme sa takými jemnôstkami ako strápnenie spotrebiteľa - človeka - ešte zaoberať nezačali. Svedčia o tom aj mnohé telefonáty o necitlivom zaobchádzaní v prípade podozrenia z krádeže. Bez škrupúľ a verejne obvinia mocní chlapi SBS babku z krádeže a keď nič nenájdu , neobťažujú sa ani ospravedlniť. O tom, že práve porušili zákon na ochranu osobnosti, nemajú ani šajnu. Že babka sa hanbí vyjsť na ulicu a nemôže spávať? To je jej problém.

Nie som si istá, či sa dožijem takej zmeny zákonov, že bude možné pranierovať zlo plným menom toho, kto ho spôsobil. Ba bolo by dobré, ak by sa aj dobro mohlo propagovať bez toho, aby to bolo považované za skrytú reklamu. Potom by si už samotní spotrebitelia urobili poriadok na trhu!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?