Radikálne zmeny sú budúcnosťou Starého Mesta

11.9.2011
0
Páčil sa vám článok?

Jedným z principiálnych pravidiel pri posudzovaní investícií do obchodných centier je kritérium lokality. Je paradoxné, že aktuálny vývoj v Bratislave protirečí tomuto pravidlu.

Najvýznamnejšie lokality Starého Mesta, akými sú Námestie SNP, Korzo alebo Laurinská ulica, získali svoj význam vďaka investíciám mestskej časti do skvalitnenia verejných priestorov. Na druhej strane sú architektonicky tak nesúrodé, že centrum ako také nefunguje.

Miestom prirodzeného pohybu ľudí momentálne nie je historické centrum, ale obchodné komplexy, ktoré na okraji mesta vyrástli v priebehu niekoľkých mesiacov. Okamžite odlákali záujem obchodníkov a zákazníkov z centra a dnes sa im darí lepšie na miestach, kde ešte pred pár rokmi obrábali polia jednotné roľnícke družstvá.

Naozaj je Staré Mesto odsúdené stať sa pohrebiskom obchodov? Ešte nie, ale speje k tomu. Tento osud postihol mnohé mestá vo svete, ktoré sa nemôžu veľmi spoliehať na turistický ruch. Jedným z dôvodov býva cena za prenájom obchodných priestorov. To však nie je prípad bratislavského Starého Mesta. V posledných troch rokoch je Bratislava štatisticky najlacnejšou metropolou na svete s výnimkou Mexico City, Bangkoku a Claremontu. Rebríček 44 hlavných miest vedie slávna 57. ulica v New York City, kde zaplatíte 7 535 USD za jeden štvorcový meter ročne, zatiaľ čo Bratislava sa tlačí na 41. mieste s 550 USD za m2 ročne.

Skúsme sa pozrieť na Staré Mesto ako na jedno kompaktné obchodné centrum. Aby sa ním stalo, potrebuje prejsť radikálnou zmenou, ktorá bude mať svoju víziu a dôvod. Musí ju podporiť riešenie dopravného systému, vrátane dostatočného počtu parkovacích miest a vhodného systému zásobovania. Staré Mesto čaká súťaž na otvorenom trhu a vlastný marketing. Na to bude potrebovať niekoľko obchodných magnetov, akým je zatiaľ iba TESCO. „Nové" Staré Mesto bude určite potrebovať dva alebo tri ústredné, architektonicky zaujímavé body - tzv. prirodzené magnety, medzi ktorými sa časom uchytia menšie špecializované obchody.

Mestská časť Staré Mesto stojí pred úlohou čo najskôr vytvoriť kvalitný akčný tím, ktorého súčasťou budú nielen invenční architekti, ale aj kvalifikovaní ekonómovia a zodpovední komunálni politici. Tí by sa mali snažiť odstrániť nezmyselnú legislatívu sabotujúcu rozvoj Bratislavy a napomáhajúcu osobnému prospechu niekoľkých jednotlivcov. Iba tak sa podarí vytvoriť centrum mesta plné obchodov, života, vzrušenia a zábavy.

Budúcnosť Starého Mesta je založená na radikálnych zmenách, ktorých výsledkom je vytvorenie „Zlatého trojuholníka", obchodného a zábavného centra Bratislavy a nie ďalšieho bermudského trojuholníka virtuálnej prázdnoty.

Laurie Farmer, výkonný riaditeľ Spiller Farmer Architects and International Real Estate Consultants
NÁMESTIE SNP

Páčil sa vám článok?