Keď terminál otvoria, lietadlo bude asi chýbať

28.11.2009
0
Páčil sa vám článok?

Architekt pripravovaného nového terminálu bratislavského letiska Boris Schulz už prezentoval zámer vystaviť v jeho interiéri repliku tzv. Štefánikovho lietadla, hoci letisko doteraz s majiteľom lietadla neuzavrelo dohodu, ktorá by to umožnila.

Riaditeľ Vojenského historického ústavu Bratislava (VHÚ) Miloslav Čaplovič pre agentúru SITA potvrdil, že s riaditeľom bratislavského letiska, ktoré má meno generála Štefánika aj v názve, v uplynulom období viackrát rokoval, a to aj o prezentácii repliky. „Doposiaľ však nebolo z mojej strany v tejto veci prijaté žiadne záväzné rozhodnutie," uviedol. Replika Caproni Ca-33, na ktorom letel Milan Rastislav Štefánik späť do vlasti 4. mája 1919 a tragicky zahynul neďaleko Ivanky pri Dunaji patrí do zbierkového fondu vojenského historického ústavu.

Až po podpise zamýšľanej dohody o spolupráci medzi letiskom a ústavom budú môcť riešiť otázku prípadného zapožičania resp. nájmu lietadla. „Ako reálny termín prípadného vystavenia lietadla sa javí október 2010," myslí si Čaplovič. Predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ spoločnosti Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. Zdeněk Schraml pre agentúru SITA 19. novembra 2009 uviedol, že terminál má byť sprevádzkovaný začiatkom júna 2010. Na jeho otvorení by tak lietadlo pravdepodobne chýbalo. Ak napokon repliku lietadla v novom termináli letiska vystavia, určite to nebude natrvalo. "Naša predstava pri prípadnej výpožičke alebo nájme tohto zbierkového predmetu sú tri roky, s možnosťou predĺženia o ďalšie trojročné obdobie," spresnil Čaplovič.

Letisko sa bude musieť o lietadlo dôkladne postarať. Vojenský historický ústav Bratislava má podľa Čaploviča zákonom stanovenú povinnosť zabezpečiť všestrannú bezpečnosť a zvýšenú ochranu zbierkových predmetov. „Samozrejme aj v tomto prípade budeme vyžadovať od bratislavského letiska aj zmluvné záruky v oblasti zodpovednosti za prípadné škody spôsobené pri preprave a prezentácii zbierkového predmetu. Okrem toho bude musieť vedenie letiska zabezpečiť optimálne klimatické, svetelné a bezpečnostné podmienky nevyhnutné pre prezentáciu zbierkového predmetu v priestoroch letiska gen. M. R. Štefánika," vysvetlil Čaplovič a dodal, že v neposlednom rade ústavu ide o prezentovanie Vojenského historického ústavu a jeho jednotlivých pracovísk v novom termináli bratislavského letiska, kde by mohlo byt lietadlo Caproni Ca-33 dočasne vystavované. Okrem týchto podmienok si replika lietadla Ca-33, vzhľadom na svoju technickú konštrukciu, vyžaduje špeciálnu údržbu. Napínacie laná sa musia pravidelne šponovať, dôležitá je aj údržba plátenného poťahu trupov a krídel lietadla.

Repliku lietadla Caproni Ca-33 vyrobili v dielňach Leteckých opravovní Trenčín. Myšlienka postaviť ho vznikla v roku 1986, vyrábať ho začali až v septembri 1994. Záverečné práce skončili v roku 2004. Vojenskému historickému ústavu Bratislava odovzdali repliku lietadla v októbri 2004, zaradili ju do zbierkového fondu Vojenského historického múzea v Piešťanoch . Vo svete sa okrem piešťanskej repliky nachádzajú už len dve lietadlá Caproni Ca-33. Jedno, vyrobené v Taliansku po prvej svetovej vojne, je v umiestnené v Historickom vojenskom leteckom múzeu Vigna di Valle, severne od Ríma. Druhé, vyrobené v roku 1925 v USA, je umiestnené v Múzeu Vzdušných síl Spojených štátov amerických v Daytone v štáte Ohio.

(sita)

Páčil sa vám článok?