Je to naozaj také zlé? Vyskúšali sme, či sa v čase koronakrízy dostanete na vyšetrenie k odbornému lekárovi

23.4.2020

Zdroj: Marián Dekan

Páčil sa vám článok?

Veď vidíte, čo sa teraz deje! Aj takúto odpoveď sme si vypočuli, keď sme sa márne pokúšali objednať na odborné vyšetrenie k lekárovi v Bratislave. Inde sme zase dostali termín hneď na druhý deň napriek tomu, že pacient „neumieral“.

V núdzových dňoch koronakrízy musíme strpieť mnohé obmedzenia a všeličo nefunguje tak, ako by malo. Týka sa to aj vyšetrenia u lekára špecialistu: pokiaľ nemáte akútny problém alebo ste nový pacient, môžete mať veľký problém dostať sa v Bratislave do potrebnej ambulancie. My sme otestovali možnosti vyšetrenia u alergiológa (pre alergikov sa práve teraz rozbehla zlá sezóna), kardiológa aj neurológa, kam chodievame napríklad s bolesťou chrbtice. Pripomeňme, že keď vám „obvoďák“ odporučí odborné vyšetrenie, môžete si vybrať ktoréhokoľvek špecialistu, na adrese bydliska nezáleží.

Vyskúšali sme objednať na vyšetrenie pacienta, ktorý ide do konkrétnej ambulancie prvýkrát. Síce nie je akútny prípad, nezomiera, ale vyšetrenie mu odporučil všeobecný lekár. Náš test ukázal, že najväčší problém je dostať sa v týchto dňoch k alergiológovi.

Na vyšetrenie beriem momentálne len akútne stavy a je ich dosť, alergií je teraz veľa. Až keď sa situácia upokojí, budeme prijímať aj nových pacientov,“ informovala nás lekárka, ktorá má ambulanciu klinickej imunológie a alergiológie pre deti a dospelých v Ružinove. Bola však veľmi ochotná. Navrhla, aby jej „náš“ pacient zavolal sám, vysvetlil svoj problém a ona mu skúsi aspoň telefonicky poradiť, aké lieky by mohli v jeho prípade pomôcť.

U alergiológa, ktorý ordinuje v budove polikliniky na Kramároch, nám hneď povedali, že objednávať sa do ich ambulancie nemá zmysel. Nevedia zaručiť, že v daný termín bude lekár pacientovi k dispozícii. Sú totiž súčasťou „červenej“ nemocnice, čo znamená, že v súvislosti s Covid-19 môže byť alergiológ kedykoľvek odvolaný na inú prácu.

Skúsili sme to teda v alergiologickej ambulancii v Podunajských Biskupiciach. Nepochodili sme. „Teraz je zlá situácia, nevyšetrujeme, veď vidíte, čo sa deje. Berieme iba akútnych pacientov.“

V prípade neurológov je šanca väčšia – ak ste ochotní za vyšetrenie zaplatiť, nech sa páči, k tomuto špecialistovi sa dostanete napriek koronakríze. „Poplatok za manažment klienta je 33 eur,“ dozvedeli sme sa ako prvú informáciu na recepcii polikliniky na Radlinského ulici v Starom Meste. Suma zahŕňa objednanie na presný čas, ale napríklad aj parkovanie, ktoré máte k dispozícii. Pravdaže, ďalšie peniaze vás bude stáť samotné vyšetrenie.

Rovnako nebol problém objednať nášho pacienta k neurologičke v Ružinove, termín vyšetrenia bol v tomto prípade 5 až 10 dní, záleží vraj na situácii. „Sme však súkromné zariadenie, nemáme zmluvu so zdravotnými poisťovňami, takže pacient si hradí všetko sám. Vstupné vyšetrenie a konzultácia stojí 55 eur,“ informovala nás pani doktorka. Ani liečba by nebola zadarmo, keby ste napríklad pri bolesti chrbtice potrebovali obstreky, zaplatili by ste ich z vlastného.

Problém s objednaním sme nemali ani v ambulancii, ktorá sídli v poliklinike na Tehelnej ulici v Novom Meste. Lekárka nás síce upozornila, že berú pacientov podľa rajonizácie (s trvalým pobytom v obvode Bratislava III), bola však ochotná prijať aj „nášho“, hoci býva v Starom Meste. A to dokonca hneď na druhý deň! Čo je pritom dôležité, majú zmluvu so všetkými troma zdravotnými poisťovňami, so štátnou VšZP, aj so súkromnými Dôverou a Unionom.

Do tretice sme vyskúšali možnosť kardiologického vyšetrenia – vezmú vás, ale načakáte sa. Kardiologička na Rovniankovej ulici v Petržalke bol veľmi ústretová, no lepší termín ako o dva až tri týždne nášmu pacientovi ponúknuť nevedela. V ambulancii na Rusovskej ceste sme pochodili podobne, najbližší voľný termín majú 4. mája.

Pýtali sme sa v zdravotných poisťovniach: Ako má postupovať pacient, ktorý sa nevie dostať na vyšetrenie k odbornému lekárovi?

VšZP, Slávka Gáborová, referát komunikácie:Ak si poistenec nevie nájsť špecialistu, mal by sa obrátiť na lekára samosprávneho kraja. Poistenec môže kontaktovať aj poskytovateľov v inom kraji SR. Poistenca musí prijať (stanoviť mu termín) prinajmenšom tzv. koncové zdravotnícke zariadenie, určené pre každú odbornosť. Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) je, samozrejme, pripravená poistencovi poradiť, usmerniť ho a pomôcť mu nájsť špecialistu, ktorého potrebuje. Zdravotná poisťovňa má povinnosť uzatvárať zmluvy s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti najmenej v rozsahu verejnej minimálne siete a uhrádzať náklady za poskytnutú zdravotnú starostlivosť. Výpočet verejnej minimálnej siete určený nariadením vlády VšZP významne prekračuje na väčšine územia Slovenska a vo väčšine odborností.“

Dôvera, PR špecialista Matej Štepianský:Pacient by sa mal v prvom rade obrátiť na svojho všeobecného lekára, ktorý zabezpečuje jeho manažment v zdravotníckom systéme. Môže sa obrátiť aj na zdravotnú poisťovňu, ktorá pacientovi poskytne zoznam zmluvných lekárov v jeho okolí. Poisťovňa však nemá kompetenciu zaviazať lekára, aby pacienta ošetril, pokiaľ nejde o akútny stav. Dôležitá informácia pre pacienta je tá, že lekár ho môže odmietnuť len z troch zákonných dôvodov. Po prvé, ak by prekročil svoje únosné pracovné zaťaženie, teda mal by príliš mnoho pacientov (to neplatí pre pacientov, ktorí majú trvalý alebo prechodný pobyt v zdravotnom obvode konkrétneho lekára.). Po druhé, ak by jeho osobný vzťah k pacientovi alebo k jeho zákonnému zástupcovi ovplyvňoval objektívne hodnotenie zdravotného stavu. Po tretie, ak by jeho osobné presvedčenie bolo v rozpore s presvedčením pacienta (tento prípad sa vzťahuje len na umelé prerušenie tehotenstva, sterilizáciu alebo asistovanú reprodukciu). Pokiaľ lekár odmietne pacienta, pacient sa môže obrátiť na príslušný samosprávny kraj.“

Union, hovorca Matej Neumann:Pokladáme za mimoriadne dôležité zabezpečiť pre našich poistencov čo najkomfortnejší prístup k lekárom a k vyšetreniam. Union zdravotná poisťovňa preto ponúka pre svojich poistencov ´extra ordinačnú hodinu´, na ktorú sa môžu objednať vo vybraných zdravotníckych zariadeniach po celom Slovensku. V praxi to znamená vyhradenie jednej ordinačnej hodiny týždenne na vyšetrenie výhradne pre poistencov Unionu. Našim poistencom sa snažíme okrem širokej siete zdravotníckych zariadení zabezpečiť aj dostupnejšiu zdravotnú starostlivosť prostredníctvom skoršieho termínu na vyšetrenie u vybraných poskytovateľov, ako aj zrušením limitov u špecialistov. Poskytujeme im aj asistenciu pri objednávaní prostredníctvom našich kontaktných miest a call centra Union zdravotnej poisťovne.“

(ac)

Páčil sa vám článok?