Vláda už nechce dotovať MHD v Bratislave

13.12.2006
0
Páčil sa vám článok?

Ministerstvo financií navrhuje od budúceho roka presunúť právomoc regulácie niektorých cien na iné ministerstvá, vyššie územné celky a mestá. Týka sa to aj cestovného v mestskej hromadnej doprave, kde ministerstvo navrhuje zrušiť štátne dotácie. V praxi by to znamenalo zvýšenie cien cestovných lístkov v MHD možno až o 100 percent.

Ministerstvo financií zdôvodňuje tento návrh tým, že na Slovensku je trhová ekonomika, a preto už nie sú dôvody, aby štát naďalej zasahoval do týchto cien. Tvorba cien za prepravu v MHD by tak mala prejsť pod mestá. Týka sa to Bratislavy, Košíc, Banskej Bystrice, Žiliny a Prešova.

Ak štát zruší dotácie na MHD, zvýší sa cena cestovného. Potvrdil to aj ekonomický riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Viliam Majda. „Pre nás by to znamenalo výpadok 35 percent zdrojov, takže si neviem predstaviť, ako by sme to riešili. Pokiaľ by sa to riešilo dereguláciou cestovného, muselo by výrazne vzrásť, možno aj o 100 percent,“ povedal V. Majda.

Ak nebude štát na MHD v piatich najväčších slovenských mestách prispievať, financovanie zostane v právomoci miest. A tie na to peniaze mať nebudú. Potvrdil to aj hovorca primátora Bratislavy Milan Vajda.

„Výkony bratislavskej MHD v posledných štyroch rokoch dosahovali 42 až 43 miliónov vozokilometrov ročne. Pokiaľ by naša MHD mala prísť o 900-miliónovú dotáciu, či už zo štátu alebo iného zdroja, tak by sa to jednoznačne muselo prejaviť v prepravných výkonoch. A dopravní inžinieri tvrdia, že pod 42 miliónov vozokilometrov v takej sieti ako je bratislavská, už nehovoríme ani o verejnej ani o hromadnej doprave,“ povedal M. Vajda.

Návrh ministerstva financií na zrušenie štátnej dotácie na MHD v piatich najväčších slovenských mestách považuje hovorca bratislavského primátora za likvidáciu verejnej dopravy.

"To, čo je MHD v Bratislave, v Košiciach a Žiline, je Slovenská autobusová doprava (SAD) v ostatných mestách a obciach na Slovensku, ktorú stále financuje štát. Bratislavčania, Košičania a Žilinčania sa preto môžu oprávnene spýtať, prečo štát, v ktorom žijú a platia dane, sa zo dňa na deň prestáva spolupodielať na financovaní verejnej dopravy,“ tvrdí M. Vajda. Odhliadnuc od toho, že MHD v hlavnom meste vo veľkej miere využívajú aj obyvatelia z ostatných miest a obcí Slovenska.

Slavo Polanský

Ak nebude bratislavská MHD dotovaná, budú sa ňou voziť len tí, čo na takýto luxus budú mať...
FOTO - Oto Limpus

Páčil sa vám článok?