Petržalčania chcú režimové parkovanie pri úradoch

5.6.2009
0
Páčil sa vám článok?

Mnohí obyvatelia bratislavskej Petržalky žiadajú obnovenie tzv. režimového parkovania pri nových administratívnych budovách. Ide najmä o budovy okolo Panónskej cesty, nie je to však jediná lokalita, kde by sa to mohlo vrátiť do "starých koľají."

V praxi režimové parkovanie funguje tak, že cez deň využívajú parkovisko zamestnanci týchto inštitúcií a večer sa mení na verejné parkovanie pre obyvateľov v okolí. Obyvatelia sa však sťažujú, že tieto dohody prestali platiť.

Tému opätovne otvorili na štvrtkovej podvečernej diskusii o problematike parkovania v mestskej časti. Petržalský starosta Milan Ftáčnik v tejto súvislosti verejne prisľúbil, že sa pokúsi dohody obnoviť. "Stretnem sa s majiteľmi, prevádzkovateľmi týchto budov a pokúsime sa režim vrátiť," povedal Ftáčnik.

Mestská časť má naplánované aj ďalšie opatrenia na zlepšenie parkovania. Situácia nie je pre najväčšiu bratislavskú mestskú časť pozitívna, problémy má už niekoľko rokov. V súčasnosti majú vodiči k dispozícii 19-tisíc parkovacích miest, potrebovali by ich okolo 60-tisíc.

V najbližších štyroch rokoch by mohlo v Petržalke pribudnúť okolo 10-tisíc miest na parkovanie. V tomto a budúcom roku samospráva navrhuje na čiastočné zlepšenie možností parkovania štyri konkrétne opatrenia. Ide o zjednosmerňovanie niektorých ulíc, rozširovanie súčasných parkovísk, budovanie nových na úkor zelene a výstavbu parkovacích domov.

Peniaze by mestská časť chcela využiť aj z fondu statickej dopravy. Do tohto fondu sa dostávajú dane za vyhradené parkovanie. Jedno vyhradené parkovacie miesto stojí 606 € ročne.

Podľa návrhu by sa v lokalite Háje mohli zjednosmerniť napríklad ulice Blagoevova, Bulíkova či Medveďova, v lokalite Dvory by sa mohlo zjednosmernenie dotknúť ulíc Prokofievova či Fedinova. Nie je vylúčené, že by k nim mohli pribudnúť aj ďalšie petržalské ulice. Závisieť to však bude od občanov.

Nové parkoviská by mohli pribudnúť v lokalite Lúky, napríklad na Jasovskej, Topoľčianskej, Markovej, Znievskej či Žehrianskej ulici, v lokalite Dvory sa v tejto súvislosti spomína Wolkrova. Mestská časť zároveň počíta s výstavbou parkovacích domov. Keďže ale pozemky, ktoré má vytypované na tento zámer, sú mestské, Petržalka už začala rokovania s mestom o prenájme pozemkov.

Mestská časť sa však nebude finančne podieľať na výstavbe parkovacích domov, malo by ísť o spoluprácu verejného a súkromného sektora, pričom investor by hradil všetky náklady spojené s výstavbou. Ak sa parkovací dom navrhuje na mieste existujúceho parkoviska, podľa starostu by to mohlo fungovať tak, že dolná časť zostane verejná.

Mestská časť v tejto súvislosti rokovala už s dvoma firmami, ktoré spracovali aj konkrétny zámer. S tretím záujemcom by sa mali rokovania začať čo najskôr. Parkovacie domy by mohli vzniknúť na Lachovej (140 miest), na Švabinského (500), na Jungmannovej (220) či na Holíčskej (140). Práve na Holíčsku ulicu sa zniesla od občanov najväčšia kritika, starosta preto prisľúbil diskusiu s občanmi priamo na mieste.

Starosta však pripúšťa, že na úkor niektorých parkovacích miest bude musieť byť vybudované kontajnerové stojisko. V súčasnosti ich v mestskej časti chýba okolo 90. "Buď to bude na úkor zelene alebo parkovacích miest. Iná možnosť nie je," konštatoval Ftáčnik.

Nový cestný zákon totiž zakazuje státie kontajnerov na ceste. Mestská časť zatiaľ k pokutovaniu za porušovanie zákona nepristúpila, do budúcnosti to ale podľa starostu vylúčené nie je.

(sita)

Páčil sa vám článok?