Šokujúca ponuka z kontroverzného videa: Rómovia, zmeníme vám meno, vybielime tvár, ľahšie dostanete prácu

15.2.2019
0
Kampaň Prijateľní

Zdroj: FB Prijateľní.sk

Páčil sa vám článok?

Podvod už pri nástupe do práce. To je jedna z mnohých reakcií na video, ktoré sa začalo šíriť na sociálnych sieťach. Reklama na novú webstránku totiž ponúka Rómom zmenu identity, aby ich prijali do zamestnania. Nakoniec je však všetko inak.

Kontrorverzné video propagujúce novú webstránku Prijatelní.sk vzhliadli na Facebooku za dva dni od jeho zverejnenia desaťtisíce ľudí. Mnohých, vrátane samotných Rómov, pobúrilo. Tvorcom krátkeho spotu sa tak zrejme podaril šikovný marketingový ťah. Detaily celého projektu, ktorý video propaguje, priblížili včera v Bratislave jeho autori.

„Nahrajte na web svoje údaje zo životopisu, z databázy voľných mien vám stránka automaticky navrhne nerómsky znejúce meno podobné tomu vášmu. Vaše rodné mesto sa zmení tiež. Odteraz budete pochádzať z miesta, odkiaľ firmy prijímajú väčšinu uchádzačov. Stránka upraví aj vašu fotografiu, vybieli ju a vy sa tak zmeníte na človeka, o ktorom budú rozhodovať iba jeho schopnosti. Vaše šance na prijatie sa môžu zvýšiť až dvojnásobne," konštatuje sa vo videu k projektu Prijateľní.sk.

Ak si však na spomínanú stránku kliknete, nikto vám tvár nevybieli, ide totiž o vysvetľovaciu kampaň, za ktorou stojí občianske združenie Divé maky venujúce sa už 13 rokov vzdelávaniu nadaných rómskych študentov. Projekt si kladie za cieľ presvedčiť zamestnávateľov, aby dali Rómom šancu a zároveň poukázať na diskrimináciu prameniacu z predsudkov, ktorá skutočne existuje. Potvrdil ju aj prieskum, ktorý realizoval Inštitút finančnej politiky.

„Náš experiment preukázal diskrimináciu Rómov na trhu práce. Majú približne o polovicu menšiu šancu, že im na žiadosť o zamestnanie firma odpovie, než iní uchádzači s rovnakou kvalifikáciou a vzdelaním,“ priblížil Slavomír Hidaš zo spomínaného inštitútu. Podstatou experimentálneho testovania diskriminácie bolo zasielanie žiadostí o prácu fiktívnymi rómskymi a nerómskymi uchádzačmi. Informácie o fiktívnych uchádzačoch v životopisoch mali jasne naznačovať rómsky a nerómsky pôvod, pričom výber ich mien prebehol na základe ankety. Podľa výsledkov bolo na pohovor pozvaných 40,3 % nerómskych uchádzačov a len 17,7 % rómskych. Iba 37,1 % rómskych uchádzačov dostalo aspoň nejakú formu odpovede na svoju žiadosť oproti 69,4 %-nému podielu odpovedí nerómskym uchádzačom. Rozdiely boli výraznejšie v prípade uchádzačov so stredoškolským vzdelaním, vysokoškoláci v experimente nevykázali štatistickú významnosť. 

Zdroj: Inštitút finančnej politiky

Idea projektu sa zrodila v občianskom združení Divé maky, ktoré sa dlhodobo venuje vyhľadávaniu a vzdelávaniu talentov medzi rómskymi deťmi. Tvárou kampane sa stal Daniel Bunda, mimoriadne úspešný chlapec z radov divých makov, ktorý dnes študuje na prestížnej škole a hovorí niekoľkými jazykmi vrátane japončiny, viac si o ňom môžete prečítať tu:.

​„Hovoríme im, že ak chcú byť v živote úspešní a mať dobrú prácu, musia mať kvalitné vzdelanie. Po tom, ako úspešne ukončia štúdium, sa ale na trhu práce často stretávajú s predsudkami len preto, že sú Rómovia. To je hlavný dôvod, prečo prichádzame s kampaňou Prijateľní.sk, ktorej cieľom je búrať predsudky na strane zamestnávateľov i verejnosti,“ vysvetlila zakladateľka Divých makov Barbora Kohútiková.

Barbora Kohútiková:

Zdroj: OZ Divé maky

Kampaň naberá na sile najmä na sociálnych sieťach. „Užívatelia si na svojich profiloch budú môcť pridať stredné meno rómskeho pôvodu, čím dajú najavo, že chcú podporiť rovnosť príležitostí na pracovnom trhu. Statusom sa opätovne vysvetlí zámer našej kampane a odkáže na jej oficiálnu stránku,“ vysvetlil Róbert Slovák z reklamnej agentúry Respect APP, ktorá stojí za kreatívnou ideou kampane a ktorá ju spolu s PR agentúrou SKPR STRATEGIES realizuje.

Tí zamestnávatelia, ktorí sa hlásia k myšlienkam kampane a podporujú rómsku zamestnanosť, sa môžu pridať do zoznamu zodpovedných firiem, ktorý nájdu na stránke projektu. Aj takýmto spôsobom chcú Divé maky ukázať, že na Slovensku existuje mnoho firiem, ktoré budú posudzovať uchádzačov o zamestnanie na základe vedomostí, zručností a kvalifikácie a nie na základe farby pleti či etnického pôvodu.

Barbora Kohútiková (Divé maky), Ladislava Molnárová, (Amrop Slovakia) a Slavomír Hidaš (Inštitút finančnej politiky) na tlačovej besede:

Zdroj: OZ Divé maky

(ts, ms)

Páčil sa vám článok?

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb a zobrazovať relevantnú reklamu. Zobraziť viac informácií. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači.