Chodci a cyklisti: Dunajská promenáda pri River Parku je už zónou zmiešaného pohybu. Čo to v praxi znamená?

20.3.2018
0
Dunajská promenáda pri River parku

Zdroj: JTRE

Páčil sa vám článok?

Na ľavobrežnej dunajskej promenáde pri River Parku nedávno došlo k zmene značenia. Po novom je to zóna zmiešaného pohybu, v ktorej sa pohybujú chodci aj cyklisti spolu bez vyznačených pruhov. Ako túto zmenu vysvetľuje developer pôsobiaci na tomto území J&T Real Estate? Jeho zástupcovia sa dnes postavili pred novinárov.

Nová značka zrovnoprávňuje pohyb chodcov aj cyklistov po nábrežnej promenáde s tým, že na cyklistu prenáša povinnosť chodcov neohroziť. Podľa hovorkyne JTRE Daniely Stričkovej „zvolené riešenie na promenáde nie je o obmedzovaní, ale predovšetkým o vyššej vzájomnej ohľaduplnosti. Je dôležité, aby sa v takomto vzácnom mestskom priestore správali všetci k sebe tolerantne a aby cyklisti brali ohľad na slabších užívateľov promenády“.

Ako dnes vysvetľovali zástupcovia developera, zmena dopravného značenia je výsledkom viacerých posúdení aj stanovísk viacerých dotknutých orgánov aj mesta. Dopravno-kapacitné posúdenie v júni 2016, ktoré zahŕňalo reálne sčítanie chodcov a cyklistov, potvrdilo, že pohyb cyklistov môže byť riešený formou segregovanej cyklotrasy aj zmiešanej zóny. Bola zvolená druhá možnosť s argumentom, že umožňuje vyššiu ochranu slabšieho účastníka dopravy, teda chodcov, v danom priestore. „V prípade väčšieho počtu chodcov nachádzajúcich sa na promenáde sú cyklisti povinní prispôsobiť svoju jazdu týmto podmienkam. Zároveň sa na nich presúva aj právna zodpovednosť v prípade ohrozenia chodcov alebo kolízie,“ informoval výkonný riaditeľ JTRE Pavel Pelikán.

Zdroj: JTRE

​Spoločnosť JTRE pôsobí v tomto území od roku 2004, kedy sa začalo s výstavbou projektu River Park. Jej predstavitelia dnes zdôraznili, že z hľadiska plôch a funkcií projekt River Park spĺňa všetky podmienky a limity stanovené v platnom územnom pláne z roku 2007, rozpor však podľa nich vzniká v dôsledku samotného ÚP, ktorý umiestnil na promenádu cyklotrasu a zároveň určil podstatnú časť územia ako rozvojovú.

Rovnako sa podľa JTRE postupovalo pri umiestňovaní terás, ktoré boli povolené bežným schvaľovacím procesom a teda nemôžu zasahovať do priestoru určeného pre cyklotrasu.

Ako ďalej informovali, po kolaudácii a sprístupnení projektu River Park v roku 2010 sa ukázalo, že umiestnenie cyklotrasy, určenej pre rýchlu a plynulú jazdu cyklistov na pešej promenáde nie je vhodné riešenie, lebo charakter tejto časti promenády sa do veľkej miery zmenil z čisto „komunikačného” chodníka na pobytový priestor.

Problémom vodorovného značenia na promenáde bolo, že značka – Cestička pre cyklistov prikazovala cyklistom použiť v predmetnom smere takto označený pruh. Toto však bolo podľa developera v reálnom živote na dunajskej promenáde komplikované dodržať, najmä zo strany detí či turistov. Naopak, u mnohých cyklistov tento spôsob vyznačenia cyklocesty vyvolával pocit vyhradeného priestoru iba pre nich, čo značka povoľovala, a teda sa nemuseli obmedzovať či byť postihovaní v prípade kolízie na vyznačenej cyklotrase.

Spoločnosť JTRE preto iniciovala návrh, ktorý sa mal zaoberať riešením pohybu chodcov a cyklistov najmä v úseku River Parku, ale po konzultáciách s viacerými dotknutými subjektami sa riešený úsek rozšíril od Mostu Lafranconi až po Most SNP. Dôvodom bola najmä skutočnosť, že na tomto úseku existovalo až päť rôznych kombinácii vodorovného aj zvislého značenia. Z toho dôvodu je súčasťou zmeny okrem osadenia zvislej značky Zóny zmiešaného pohybu aj odstránenie existujúceho vodorovného značenia priamo na promenáde.

Rozhodnutie podporilo súhlasným stanoviskom mestská časť Bratislava-Staré Mesto, Správa telovýchovných a rekreačných zariadení hl. mesta SR Bratislavy, ako aj ďalšie  subjekty. Správnosť rozhodnutia má potvrdiť nasledujúcich 12 mesiacov, počas ktorých bude úsek monitorovaný z pohľadu kolízií.

Čo sa týka názorov iných mestských častí, Dúbravka podporuje požiadavku na zachovanie hlavnej cyklotrasy medzi Devínom, Dúbravkou, Karlovou Vsou a centrom hlavného mesta a  nesúhlasí so zónou zmiešaného pohybu. „Zmene na nábreží a zrušenie koridoru pre cyklistov sa priamo dotýka cyklistov z Dúbravky, trasa bola jedinou bezpečnou cestou z mestskej časti do centra,“ hovorí vicestarosta Dúbravky Ľuboš Krajčír, ktorý sa problematike cyklotrás a cyklodoprave v Dúbravke venuje.

Podľa primátora Iva Nesrovnala tak, ako ostatné európske mestá, aj Bratislava musí riešiť problematiku bezpečnosti cyklistov a chodcov na verejných priestranstvách. Zóna zmiešaného pohybu chodcov a cyklistov na promenáde medzi Mostom SNP a Mostom Lafranconi je podľa neho dočasné riešenie na obdobie jedného roka. Hlavným zámerom je vytvoriť segregovanú cyklotrasu, ktorá nebude vyvolávať konflikty. "Som pripravený dobudúcna debatovať aj na širšej platforme a hľadať najlepšie riešenie. Budem však vždy trvať na tom, aby sme k sebe boli tolerantní a chránili tých najzraniteľnejších občanov nášho mesta,“ dodal primátor.

Vzhľadom na to, že sa pripravuje pokračovanie výstavby v susedstve River Parku, iniciovala diskusiu o koncepčnom riešení cyklodopravy v danom úseku, ktorý by mal, po konzultáciách so samosprávou, zahŕňať ucelenú trasu od Mostu Lafranconi až po Starý most.       

Kompetentní dopravní inžinieri tak už pracujú na návrhu možností vedenia segregovanej  cyklotrasy v úseku Lafranconi – Šafárikovo námestie. Navrhovaná cyklotrasa je rozdelená do piatich úsekov, pričom na každom z nich sú zohľadnené existujúce technické alebo priestorové obmedzenia, ako aj nevyhnutné stavebné úpravy. Návrh bol zatiaľ neoficiálne prekonzultovaný v pracovných skupinách s odbornými útvarmi mesta aj MČ Staré Mesto, ale tiež s Ministerstvom dopravy a výstavby SR a predstaviteľmi záujmového združenia Cyklokoalícia.

Proti zmiešanému pohybu chodcov a cyklistov je i Cyklokoalícia, ktorá pripravuje protestnú jazdu.

(TS, ncuki)

Páčil sa vám článok?