Ani značkový tovar nie je zárukou kvality

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Zatelefonoval mi nahnevaný pán z Bratislavy. Chcel, aby sme v novinách adresne uviedli renomovanú predajňu, kde si za nemalé peniaze kúpil luxusný nepodarok - taktiež od renomovaného značkového výrobcu.

Dávam mu za pravdu, že ak kupujem košeľu za takmer 2000 korún v exkluzívnej predajni, nepostupujem tak ostražito, ako pri kúpe na trhovisku. Oprávnene očakávam, že údaje uvedené na štítku sú pravdivé. Ak by náhodou niečo nebolo v poriadku, mal by predávajúci vo vlastnom záujme zabezpečiť nápravu a ešte sa aj ospravedlniť. Nič z toho sa však v našom prípade nestalo, naopak. Náš čitateľ sa dočkal úplne neprimeranej reakcie.

O čo išlo? Límce košieľ označených číslom 43 mali v jednom prípade 45 cm, v druhom dokonca až 45,5 centimetra. Vynaliezavá predavačka nášho čitateľa poučila (samozrejme, neskoro), že košele treba v predajni vyskúšať, lebo majú iné číslovanie, vraj o číslo menšie! Keď si však zákazník vyskúšal menšie čísla, sedeli rozmery goliera, ale zase boli úzke v hrudníku, pretože tieto rozmery zodpovedali číslu 41. Summa summarum: košele nebolo za čo vymeniť. Nakoniec predavačka na pokladničnom bloku urobila rukou poznámku a vrátila peniaze. Zdalo by sa, že je všetko v poriadku. Ibaže nie je! K chybe výrobcu sa pridali ťažké chyby obchodu.

Predovšetkým predavačky tvrdili, že nikto zodpovedný za reklamácie nie je v predajni prítomný - prvé porušenie zákona o ochrane spotrebiteľov, ktorý ukladá, že počas celého prevádzkového času takýto pracovník v predajni musí byť. Ďalšia predavačka vyhlásila, že (citujem) sťažnosti si zákazník môže nechať doma a v predajni sa má preukázať občianskym preukazom a uviesť povolanie - druhé porušenie zákona, ktorý takúto povinnosť spotrebiteľovi neukladá.

Nie síce zákon, ale zaručene pravidlá slušného obchodníka porušila dáma - podľa vyjadrenia predavačiek majiteľka obchodu - ktorá „poučila“ sťažovateľa, že si vymýšľa. Až po upozornení, že ju dá zákazník za urážku na cti na súd, neochotne priznala, že límec košele nemá 43 ale 45 centimetrov. Že na pokladničnom bloku sú uvedené iné údaje o tovare, než aký bol skutočne predaný, by sa mali už naozaj zaujímať iní.

Čo si o celom prípade myslieť? Náš čitateľ na moju radu podal podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá by mala tento prípad prešetriť. Žiaľ, čitatelia sa sťažujú, že SOI pričasto „zahráva“ ich podnety do autu, alebo ich odkáže na súd. Občania sa potom dožadujú nápravy v dobrovoľných občianskych združeniach, ktoré však nemajú právo kontrolovať dodržiavanie zákonov.

Poučenie z dnešného príkladu je teda najmä to, že ani vysoká cena, značkový výrobca či elegantný butik nie sú zárukou kúpy bezchybného tovaru. Preto neodhadzujte bločky zo zakúpených vianočných darčekov! Ba oplatí sa dať si prípadne pri drahších tovaroch na bločku potvrdiť, že ich obchod po sviatkoch vymení. V snahe predať čo najviac obchod sľubuje modré z neba, ale „skutek utek“.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?