Buďte obozretní aj pri kúpe dovolenky

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Mám na stole niekoľko námetov, ktoré mi poslali čitatelia našich novín. Redakcia ma však požiadala, aby som dala prednosť problematike reklamácií sklamaných dovolenkárov na služby cestovných kancelárií. Je to téma, ktorej som sa už venovala, zdá sa však, že nie dosť často.

Spokojná dovolenka sa začína tým, že si dám pozor na výber cestovnej kancelárie. Nech vás cena o pár stovák nižšia nezvedie k tomu, aby ste si zabezpečili dovolenku s takou cestovkou, ktorá si neplní zákonnú povinnosť poistenia pre prípad nesolventnosti.

Pochybujem, že k vášmu oddychu prispeje fakt, že sa na mieste určenia budete doťahovať, či máte alebo nemáte zabezpečené ubytovanie. Ani neistota, ako sa dostanete domov, vám zaručene na nálade nepridá. Preto sa vyplatí informovať o cestovnej kancelárii buď na internete alebo v Slovenskej obchodnej inšpekcii či v Asociácii cestovných kancelárií. V telefónnom zozname nájdete na nich kontakt.

Ak ste si už kanceláriu vybrali, potom neľutujte čas venovaný samotnej zmluve. Na základe malebných obrázkov v katalógu nevyreklamujete totiž nič. Čo teda má obsahovať zmluva? Samozrejme termín konania zájazdu a jeho cenu vrátane poplatkov a služieb, ktoré nie sú zahrnuté v cene (letiskové poplatky, fakultatívne výlety a pod.). Mimochodom: cena zájazdu sa nesmie zvýšiť v priebehu 20 dní pred začiatkom zájazdu, inak máte právo zájazd zrušiť alebo rozdiel nezaplatiť!

V zmluve musí byť uvedená aj trasa, cieľové miesto pobytu, druh dopravného prostriedku a úroveň jeho vybavenosti, ako aj typ ubytovania, jeho poloha, kategória a stupeň vybavenosti spolu s rozsahom a formou stravovania. Ak máte špeciálne požiadavky na program (napr. sa chcete potápať), potom dbajte na to, aby bola v zmluve uvedená aj kvalita týchto plnení.

Predpokladám, že v každej zmluve sú uvedené stornopoplatky pre prípad, že chcete od zmluvy odstúpiť. Mal by tam byť uvedený aj rozsah a podmienky povinného poistenia zájazdu pri úpadku cestovnej kancelárie. Aj na informácie o pasových a vízových požiadavkách máte nárok ako aj o prípadných zdravotných požiadavkách (napr. očkovanie). Seriózna zmluva by mala mať aj informáciu o lehote a spôsobe uplatnenia nárokov zákazníka pri nedodržaní povinností cestovky - reklamácií.

Reklamáciou môžete uplatniť svoje právo za chyby predanej služby, ktorú CK poskytla. Pozor: reklamovať môžete iba tie služby, ktoré boli zahrnuté v zmluve a ktorých kvalita a rozsah nezodpovedal deklarovanej úrovni! Svoje právo na reklamáciu musíte uplatniť písomne v CK ihneď, najneskôr však do 3 mesiacov od skončenia zájazdu.

O uplatnení tohto práva je potrebné urobiť písomný záznam v spolupráci so zástupcom cestovnej kancelárie (delegátom), ktorý musí byť klientom k dispozícii po celý čas zájazdu i prepravy. Cestovka je potom podľa zákona povinná vašu reklamáciu vybaviť do 30 dní. Najčastejšie sa asi dohodnete na zľave z ceny zájazdu. Dúfam, že moje rady si vezmete k srdcu pri podpisovaní zmluvy a reklamovať nebudete musieť.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?