Zákazníci niekedy zneužívajú svoje práva

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Často sa stretávam s názorom podnikateľov a obchodníkov, že ochranu spotrebiteľov preháňam. Uvádzajú príklady, keď spotrebiteľ vyslovene zneužíva napríklad šesťmesačnú záručnú lehotu pri priemyselných výrobkoch.

Tvrdia, že sa nájdu aj ľudia, ktorí si vlastne robia z obchodu bezplatnú požičovňu a v skutočnosti si tovar nikdy nechceli kúpiť do vlastníctva.

Tu sú príklady. Plesová sezóna je už pomerne dlho za nami, ale prvý príklad s ňou súvisí. V obchode s klenotmi si dáma a pán dlho a dôkladne vyberajú náhrdelník asi za 40-tisíc korún. Zaplatia v hotovosti a zdanlivo je všetko v poriadku. Ibaže o tri týždne príde rozhorčená dvojica a žiada peniaze nazad. Dôvod je jasný: náhrdelník padá z krku, výrobok je nefunkčný.

Podobný postup sa môže prihodiť aj s fotoaparátom alebo videokamerou. Pred rodinnou udalosťou alebo dovolenkou sa kúpi drahý prístroj. Po splnení účelu sa však kupujúci za každú cenu domáha vrátenia peňazí pre chybu na výrobku. Z iného súdka sú reklamácie na okrasné kvety a zeleň. Faktom je, že niektoré rastliny môžu stáť aj niekoľkotisíc korún. Ak o niekoľko dní zahynú, určite to majiteľa nepoteší.

Dúfam, že ste si všimli, že vo všetkých prípadoch ide o tovar vyššieho štandardu, ktorý určite nepatrí do tzv. základného spotrebiteľského koša. Spoločným menovateľom v prvých dvoch prípadoch je prešibanosť, v prípade rastlín neznalosť spotrebiteľa. „Pomôcť“ uzáveru šperku napr. skalpelom, nie je veľké umenie. Ak fotoaparát či kameru „náhodou“ položím do pieskoviska, tiež dostane zabrať. Živé rastliny vyžadujú určité podmienky. Tie exotické sú neskutočne krásne, ale aj chúlostivé. Stačí nevhodná voda (tvrdá), nevhodný transport (napr. v zime) či zle zvolené umiestnenie a je nielen po kráse, ale aj po rastline.

Neveríte? Dostala som pred dvadsiatimi rokmi orchideu. V tom čase stála polovicu mesačného platu. Bála som sa, že ju zničím a tak urazím darcu. Zašla som sa teda do kvetinárstva informovať, ako ju pestovať. Rada znela: postaviť na slnečné miesto a poriadne rosiť. Poslúchla som a výsledok sa dostavil. Slnko cez vodné kvapky po rosení vytvorilo šošovky a do druhého dňa boli listy spálené na uhoľ. Až potom mi došlo, že sme sa voľakedy učili, že orchidey žijú v korunách stromov a vôbec sa ich slnko nedotkne.

A čo z príkladov vyplýva? Nie za všetko môže podnikateľ. Prvé dva prípady by som neuznala ani ja, darmo by sa mi vyhrážali súdom. V prípade rastlín je to zložitejšie a ani zákon na ich reklamáciu nemyslí. Aby sa predišlo sporom, odporúčala by som, aby predajcovia s problematickými rastlinami dali zákazníkovi aj návod na zaobchádzanie. Spokojné by boli obe strany a zbytočné spory by sa nekonali.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?