Azda sa dočkáme aj lepších zákonov
V poslednom čase sa roztrhlo vrece so sťažnosťami na zhotoviteľov plastových okien a dverí, ale aj garážových brán. Zaujímavé je, že zákazníci sa nesťažujú ani tak na nekvalitne vykonanú prácu, ale na nedodanie dokladov o zhotovení diela (faktúry). Neviem si vysvetliť, čo sa vlastne deje.
Jediné, čo mi napadá, je skutočnosť, že sa blíži koniec kalendárneho roku a teda aj účtovnej uzávierky. A podnikatelia, ktorí už poznajú svoj príjem za rok, chcú minimalizovať svoje dane. Pritom je to zatiaľ zbytočné, pretože ešte platí 19-percentná jednotná daň. Aj možnosť odpočítať si až 60 percent paušálnych výdavkov ako živnostníkom im ešte nikto nezrušil. Takže nechápem, prečo tá neochota dať po skončení práce doklad o zaplatení a súčasne aj záručný list.
Vyzerá to tak, že spotrebitelia sa už naučili, že bez náležitých dokladov nemajú šancu uplatniť reklamáciu a už vôbec nemôžu svoju pravdu obhajovať na súde. Z toho dôvodu sa oprávnene domáhajú papierov, ktoré zhotoviteľ diela považuje za zbytočné administrovanie. Nuž moje poznatky sú trochu o inom. Len čo je zaplatená cena za vykonané dielo, často sa už zhotoviteľa nedovoláte telefonicky, nereaguje ani na doporučené listy (ak ich vôbec preberie) a stáva sa nezastihnuteľným aj na svojej adrese. V takýchto prípadoch je ťažké radiť.
Darmo som opakovane hovorila či písala o tom, že pokiaľ nie som úplne spokojná s vykonanou prácou, tak jednoducho poslednú splátku nedám z ruky. jedno maďarské porekadlo hovorí, že pes šteká, ale peniaze rozprávajú. Žiaľ, v našom porevolučnom, uponáhľanom svete sa často morálka a česť stotožňujú s pojmom peniaze. Ak ich už niekto má v kapse - a je jedno či ide o obchodníka alebo iného podnikateľa - nie je ochotný ich vrátiť. Je to síce samopoškodzovacie konanie, ktoré sa na dlhšej trati vypomstí, ale vysvetľujte to niekomu, kto sa trasie na každú korunu, aby si mohol čo najskôr kúpiť nové „fáro“ alebo dovolenku kdesi v exotickej krajine!
Myslím si, že ešte veľa vody pretečie Dunajom, kým sa u nás udomácni to staré firemné označenie „XY a syn“, ktoré hovorí o budúcnosti. Žiaľ, náš právny systém neumožňuje tzv. samočistenie trhu. Nikoho nesmiete v médiách pohaniť menovite (ale ani pochváliť), pretože hneď porušujete zákon. V prípade kritiky schytáte za poškodzovanie dobrého mena podnikateľa. V prípade pochvaly zase hrešíte proti zákonu o reklame. A tak ťahá za kratší koniec spotrebiteľ, ktorý sa musí učiť na vlastných skúsenostiach.
Zákonodarcovia považujú za samospasiteľnú konkurenciu. Majú síce pravdu, ale len čiastočne. A okrem toho je to na strašne dlhé lakte, ktoré veľká väčšina skôr narodených nedožije. To je jedna z príčin, prečo sa snažím písať tieto články do novín. Podľa vašich reakcií viem, že mnohým už pomohli a uchránili ich od zbytočných chýb. Považujem však za nemravnosť, ak sa musí spotrebiteľ chrániť sám, hoci by to mali robiť zákony. Blížia sa voľby - síce iba komunálne - ale prosím, neignorujte ich! Z komunálnej úrovne vyrastú aj „veľkí poslanci“. Azda sa dožijeme lepších zákonov!
Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN