Pravdivosť reklamy si dajte potvrdiť

14.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Od jednej čitateľky som dostala taký zaujímavý list, že z neho musím prevziať niektoré pasáže. O čo ide? 20-ročná vaňa čitateľky si vyžadovala úpravu. V bezplatných inzertných novinách sa to inzerátmi s ponukou renovácie vaní len tak hemží.

Preto si naša čitateľka vybrala firmu, ktorá za cenu od 1990,- Sk sľubuje záruku 3 až 5 rokov na svoju prácu a životnosť 13 až 15 rokov. A teraz sľúbené citácie z listu: Po objednávke dňa 21. 1. 1998 prišiel vaňu zrenovovať pracovník firmy. Práca mu trvala cca 3 hodiny. Vypýtal si za ňu 2800,- Sk, ktoré som mu vyplatila, hoci sa mi cena zdala prehnaná. Na potvrdenke už bola záruka na vykonanú prácu iba 6 mesiacov, nie sľubované roky a dokonca poznámka o 50-percentnej pokute v prípade, ak zákazník odmietne prácu prevziať. Keďže som bola v tom čase tehotná a nechcela som dýchať chemické výpary látok, ktoré pracovník používal, odišla som z bytu a kvalitu prevedenia som skontrolovala až o 3 dni. Povrch vane bol krupicovitý, čo som telefonicky ihneď reklamovala. Napriek sľubu, že „sa na to príde pozrieť“, sa majiteľ firmy viac neozval.

Toľko z listu a ešte prídavok „story“: čitateľka sa po pôrode nezdržiavala dlhší čas vo svojom byte, takže vaňa bola cca 4 mesiace nepoužívaná. Pri prvom použití vane začal smalt v bublinách a pásoch zliezať a po zhruba 2 týždňoch bola vaňa prakticky holá. Čo teraz? Záručná lehota je podľa zákona 6 mesiacov - ak výrobca neudáva dlhšiu. V našom prípade ide o rozpor v údajoch inzerátu a doklade o vykonaní práce. Ide o klasický prípad nepravdivej a zavádzajúcej reklamy, ktorú zákon zakazuje.

Poznámku o 50-percentnej pokute za neprevzatie práce by mohol niekto považovať aj za zastrašovanie zákazníka, o čom síce zákony nehovoria, ale svedčia o nevhodnom vzťahu k-spotrebiteľom. Odporúčam našej čitateľke, aby na Slovenskú obchodnú inšpekciu napísala sťažnosť a priložila kópiu tak inzerátu, ako i dokladu o vykonaní práce. Nezaručujem, že sa jej dostane zadosťučinenia, ale aspoň si majiteľ firmy bude musieť prípadnú pokutu SOI odpísať zo svojich ziskov a snáď sa poučí!

A teraz pre všetkých používateľov služieb: Dajte si na začiatku potvrdiť pravdivosť údajov z reklamy, a to písomne. Môže to byť aj podpis na príslušnej reklame. V našom prípade by bola reklamácia úspešná aj po onom dodatočnom skrátení záruky na iba 6 mesiacov. Reklamujte nedostatky zásadne písomne, telefonickú sťažnosť neviete dokázať a je malá pravdepodobnosť, že ju protistrana prizná, ak je to proti jej záujmom. Nedôverujte bez preverovania! To je základ spokojnosti.

Slepá dôvera kazí poskytovateľov služieb a dáva priestor lajdáckemu prístupu. Pritom nie vždy je na vine majiteľ podniku, veď nemôže nepretržite stáť pri svojich pracovníkoch. Žiaľ, práve ľudský faktor - čiže zlé pracovné návyky zamestnancov môžu navodiť stroskotanie podnikateľského projektu aj serióznych podnikateľov. Darmo je, pridlho platilo, že kto nekradne (hoci iba čas), okráda svoju rodinu. Preto všetci musíme mať čas na riadne prekontrolovanie objednaných tovarov a služieb.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?