Ustupovať nespratníkom, alebo ich prinútiť?

8.9.2011
0
Páčil sa vám článok?

Dopravná situácia na uliciach spájajúcich Červený kríž s Palisádami sa výstavbou nových častí v okolí Červeného kríža komplikuje. Prirodzená zbernica - Mudroňova ulica je dlhodobo v zlom stave a navyše vydláždená klzkými dlažobnými kockami. Zámocká je uzavretá.

Ulice Myjavská, Lichardova a Partizánska tvoria spojnicu, ktorá sa často využíva. Trasa sa kľukatí cez štvrť s viacerými inštitúciami, vyžadujúcimi pokoj. Často je využívaná nespratníkmi, ktorí v ošiali pretekania alebo snahe dobehnúť stratený čas, nezvládnu vedenie svojich tátošov a končia v zákrute na Lichardovej ulici. Odbor dopravy v snahe riešiť situáciu zjednosmernil ulicu, čím sa problém ešte viacej prehĺbil, lebo vodiči si boli istí, že v protismere nič nepôjde. Úprava nič neriešila, pretože mnohí nerešpektovali obmedzenie rýchlosti, prípadne išli v protismere. Navyše časť ulice Lichardovej bola obojsmerná, pričom nebolo možné ani otočenie, lebo obojsmerná časť končila v neprehľadnej zákrute.

Na základe iniciatívy a petície občanov bola odstránená nelogická organizácia dopravy a ulica je opäť obojsmerná.

Všetko fungovalo dobre, až na to, že povolená rýchlosť 40 km/h je v trase príliš vysoká, a navyše je často porušovaná. Treba vodičov donútiť, aby ju dodržiavali. Retardéry, ktoré sú montované ako hrb priečne na cestu majú malú životnosť. Okrem toho vodiči sanitiek sa oprávnene sťažujú, že trpia pacienti.

V rámci občianskej iniciatívy sme navrhovali riešenie, ktoré je bežné v zahraničí: do vozovky umiestniť striedavo vo vzdialenosti 30 až 50 metrov betónové skruže - rúry s priemerom 1,2 metra a výškou 0,5 metra naplnené zeminou a zeleňou. Prekážku nie je treba zvlášť označovať. Vodič je prinútený ísť pomaly pomedzi prekážky. Ak nerešpektuje prekážku, ktorá nebráni vo výhľade, tak si poškodí svoje auto. Ak má byť argumentom pre opätovnú zmenu organizácie posledná nehoda, ktorá sa stala 11. januára o pol štvrtej nad ránom, pri ktorej mladý vodič úplne zničil zaparkovaný automobil a následne zbabelo utiekol, potom treba postaviť otázku, kto je zodpovedný za súčasný stav.

Neochota umiestniť účinné a lacné priestorové retardéry - betónové skruže, sústavná argumentácia, ako sa to nedá, nás občanov núti klásť otázky, či zákony a predpisy sú na to, aby nám život strpčovali, alebo aby uľahčovali. Predsa niekoľko nespratníkov, ktorí nie sú ochotní rešpektovať iných, nemôžu udávať tón, čo tí ostatní majú robiť. Ak nie sú ochotní konať tak, ako treba, potom ich treba donútiť. Pritom je úplne jedno, či je to 19-ročný mladík alebo starší človek. Platíme dane a žijeme v konkrétnom prostredí, preto sme nielen zodpovední za dianie okolo nás, ale máme právo aj klásť požiadavky. Argument, že jedna dopravná značka stojí 7000 Sk, nás nie je seriózny, lebo sme navrhovali lacnejšie riešenie, navyše, koľko sa ich v poslednom roku nezmyselne namontovalo a odmontovalo na Myjavskej, Fándlyho, Partizánskej a Lichardovej. Kto nahradí škody, ktoré vznikli v poslednom čase - 2 autá úplne zničené, niekoľko ďalších vážne poškodených. Ešte šťastie, že zatiaľ bez zranenia. Alebo čakáme až tu pod kolesami skončí dieťa alebo starký, ktorý sa išiel poprechádzať? Dokedy budeme, páni úradníci, ešte čakať?

Stanislav Trnovec, Staré Mesto
LIST ČITATEĽA

Páčil sa vám článok?