Sťažností na zakúpenú obuv je veľmi veľa

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Obuv patrí medzi najčastejšie reklamované výrobky a Slovenská obchodná inšpekcia stále eviduje veľké množstvo podnetov a sťažností spojené s jej predajom.

Preto Slovenská obchodná inšpekcia prijíma opatrenia na zvýšenie ochrany spotrebiteľa pri predaji tohto sortimentu a zároveň na objektívne a jednotné posudzovanie nedostatkov zistených pri kontrole. Niektoré rozdiely pri posudzovaní označovania obuvi vznikajú preto, že príslušná technická norma vzťahujúca sa na obuv nie je záväzná. Na druhej strane informačné povinnosti vyplývajúce zo zákona o ochrane spotrebiteľa na druhej strane sú záväzné pre všetky druhy tovarov. To umožňovalo rozdielne pohľady pri aplikácii týchto predpisov na jednotlivé druhy tovarov.

Po konzultáciách Slovenskej obchodnej inšpekcie so Zväzom kožiarskeho a obuvníckeho priemyslu SR bola prijatá dohoda, na čo sa sústredí Slovenská obchodná inšpekcia pri kontrole predávanej obuvi. Pokiaľ ide o údaje nevyhnutné na identifikáciu, aspoň na jednom polpáre by mal byť uvedený výrobca a dovozca (ak ide o obuv dovezenú z krajín mimo Európskeho spoločenstva), resp. dodávateľ, a materiálové zloženie výrobku. Na oboch polpároch obuvi by mal byť uvedený údaj o jej veľkosti, prípadne obvodovej skupine.

Pre prípad, že sa rozhodnete reklamovať zakúpenú obuv, nezaškodí oboznámiť sa s niektorými základnými skutočnosťami. Podľa Občianskeho zákonníka je predávajúci povinný predať tovar v priemernej strednej (obvyklej) akosti, v zákone o ochrane spotrebiteľa sa hovorí o povinnosti predávajúceho predávať výrobky v kvalite ustanovenej osobitnými predpismi alebo v bežnej kvalite. Bežnou kvalitou sa pritom rozumie kvalite, ktorá nie je ustanovená osobitnými predpismi a výrobok nevykazuje zjavné vady, na ktoré je predávajúci povinný spotrebiteľa upozorniť.
Predávajúci je tiež povinný informovať spotrebiteľa o vlastnostiach predávaných výrobkov, o spôsobe použitia (t. j. účele použitia obuvi) a údržby výrobku a o nebezpečenstve, ktoré vyplýva z jeho nesprávneho použitia alebo údržby. Tieto informácie majú byť uvedené v priloženom, písomnom návode, musia byť pravdivé, jasné zrozumiteľné, nesmú spotrebiteľa priviesť do omylu a musia byť v štátnom jazyku.

Pri reklamácii zákon stanovuje predávajúcemu alebo ním poverenému pracovníkovi povinnosť rozhodnúť o nej ihneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní, ale do tejto lehoty sa nepočíta čas potrebný na odborné posúdenie vady. Vybavovanie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Za vybavenie reklamácie sa považuje oprava, výmena, vrátenie peňazí, poskytnutie zľavy alebo zamietnutie a vrátenie reklamovaného výrobku.

Podľa skúseností Slovenskej obchodnej inšpekcie sa bežne stáva, že predávajúci síce prijme reklamáciu, ale nerozhodne o ďalšom spôsobe jej vybavenia ani ihneď, ani do troch pracovných dní. Preto sa jej inšpektori budú zameriavať na postupy predávajúcich pri reklamáciách a bude kontrolovať, ako pri nich rozhodovali.

Peter Verner
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?