Faktory myšie, mačacie a najmä ľudské

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Viete, aký je rozdiel medzi zlým a dobrým obchodníkom? Ten prvý chce „točiť“ peniaze a spotrebiteľ ho vlastne vôbec nezaujíma. Ten druhý sa zasa zaujíma predovšetkým o potreby zákazníkov, ba aj o ich prípadné budúce túžby.

Dosahovanie vysokých obratov je potom výsledkom toho, ako dobre zázemie svojho obchodu odhadol. Čudný úvod? Vôbec nie. Ak totiž obchodník pozná potreby a zvyky svojich zákazníkov, nemá zväčša problém s takzvanými ležiakmi. Pre tých menej znalých: Ležiak je tovar, ktorý sa pre rôzne príčiny nepredá v rámci lehoty spotreby alebo v príslušnej sezóne. Či už pre prehnanú cenu (to najčastejšie), alebo pre nadmerne nakúpené množstvá. A konečne som sa dostala k dnešnej téme, ktorá už dlhšie hýbe slovenskou verejnosťou!

Rôzne kontrolné orgány sa „vrhli“ na potraviny v hypermarketoch. Že našli desiatky nedostatkov v hygiene predaja, nikoho asi neprekvapí. Hlodavce - najmä myši - si rýchlo nájdu cestu do veľkopredajní, ktoré sú spravidla vybudované na zelenej lúke. Že sa v prepychu veľkoskladov rýchlo množia, tiež nie je žiadna zvláštnosť. Pamätám si, že som si ako decko privyrábala svojím veľkým kocúrom, ktorého sme na noc zo soboty zavreli v blízkej predajni potravín. Keď som si poň ráno prišla, „pochválil“ sa dobrou desiatkou mŕtvych myší - ktoré nezožral - a za ktoré som od majiteľa dostala po korune za kus. Obchod to bol obojstranne výhodný: obchod bez premnožených myší - a ja som si šetrila na bicykel!

Nepoznám stanovisko hygienikov, ale podľa mňa je mačka lepšia ako chemické návnady. Myšací problém však kontroly neriešili, sú tu nedostatky prameniace z ľudského faktoru: tovar po dátume spotreby a hlavne pochybné mäso. Priznám, že problém „balíčkované mäso“ nie je nový, vznikol dávno pre príchodom hypermarketov. pre rôzne príčiny. Vždy sa našli podnikavci, ktorí do stredu balíčka prihodili „flaksňu“. Že takto znehodnotili celý obsah balíčka - to im zrejme nenapadlo.

A čo môže spotrebiteľ? Nuž - ak si nechá pokladničný blok - môže merať cestu nazad do predajne. Netreba však zabudnúť vziať si spolu s mäsom aj pôvodný obal. V prípade angažovaného spotrebiteľa prichádza do úvahu aj možnosť nahlásiť takýto nákup príslušnému kontrolnému orgánu, Slovenskej obchodnej inšpekcii,. úradu verejného zdravotníctva alebo hlavnému gestorovi - Slovenskej veterinárnej a potravinovej správe.

Neradím rozbaľovať mäso pred zaplatením pri pokladní. Mohli by ste mať totiž riadny konflikt s predávajúcimi. A pokiaľ chcete mleté mäso - asi je naozaj najlepšie kúpiť ho u mäsiara, ktorý ho zomelie pred vašimi očami. Pokušenie pomlieť rôzne flaksne a odpady mäsa je veľké - a zrakom sa zápach odstrániť nedá. Ba často ani čuchom! O tom, že pri nákupe mliečnych výrobkov si máte všímať dátum, spotreby, už hádam naozaj netreba písať.

A nakoniec: poriadok v obchode môže ovplyvniť aj samospráva menších obcí. Nezabudnite, že sú na spadnutie voľby do vyšších územných celkov - nezaškodí, ak sa na nich zúčastníte a nebudete voliť bezhlavo. Tam si môžete vybrať aj v tomto smere ľudí, ktorým dôverujete.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?