Reklamovať môžete aj umelecké dielo

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Viete, čo je FDH? V nemčine táto skratka vyjadruje redukčnú diétu: Friss Die Hälfte, v preklade Žer iba polovicu. Nič proti nej, prirodzene, nemám. Zaiste je zdravšia a lacnejšia ako rôzne vychytené a zaručené recepty na chudnutie rýchlo a bez námahy.

Do našej rubriky som ju zaradila vo chvíli, keď som dostala sťažnosť trochu odlišnú od bežných iných spotrebiteľských sťažností. Problém nadváhy je predovšetkým u ženskej časti populácie v čase, keď sa chystáme na plavkovú sezónu, mimoriadne aktuálny. Nečudo teda, že na to reagujú aj médiá – predovšetkým časť inzerátov.

Určite ste zaznamenali kratučké (a tým aj lacné) inzeráty typu: Chudnite zdravo! Schudol som – poradím aj vám! Redukcia váhy rýchlo lacno! a za týmto textom adresa, na ktorú sa treba obrátiť. Nuž nejedna čitateľka či čitateľ neodolá a napíše. Ako odpoveď príde najčastejšie zloženka, ktorú je na začiatku potrebné zaplatiť a ústrižok zaslať adresátovi. Potom už iba čakať na sľubovaný zázrak. Poplatky spravidla nie sú vysoké – 40, 50 až 100 Sk a poštovné.

Jednoducho povedané, taký nízky poplatok nestojí väčšine nachytaných ľudí, aby sa obrátili na nejakú kontrolnú inštitúciu. A predsa sa našla jedna pani, ktorej to nedalo a zavolala do Fóra spotrebiteľov. Ani nie pre tých 50 korún, ktoré poslala, ale viac ju nahneval tovar, ktorý jej inzerent zaslal. Ani len listom – iba na korešpondenčnom lístku dostala sľúbenú diétu. Na lístku sa skvela pečiatka: Žer menej! Najviac ju nahnevalo, že si odosielateľ nedal ani námahu takúto neokrôchanosť poslať v obálke. Keďže adresa bola ťažko identifikovateľná, zavolala nám, aby sme varovali verejnosť. Týmto článkom jej žiadosti vyhovujem.

A keď už som začala netradičnou sťažnosťou, pridám aj druhú. Istej spotrebiteľke sa pozdával inzerát, ktorý sľuboval namaľovanie portrétu či obrázku podľa fotografie. Ako vdova zatúžila mať obraz manžela a zaslala požadovanú sumu 5000 korún spolu s fotografiou. Veľké sklamanie ju čakalo po zaslaní obrazu. Manžel vyzeral ako čerstvý absolvent školy a nie ako zrelý muž. Nuž reklamovala obrázok u „výrobcu“. Ten sa zachoval pomerne dobre a sľúbil vec napraviť. Naozaj po čase prišiel obraz nový. Ibaže chyba bola v tom, že muž na obraze sa na mŕtveho manžela nepodobal. Otázka na mňa potom znela: čo môžem urobiť, aby som dostala späť svoje peniaze?

Priznám sa, zaskočilo ma to. Ako v takomto prípade posúdiť oprávnenosť sťažnosti? Umeleckú hodnotu by mohol posúdiť iba ak znalec a ten to zadarmo neurobí. Autor diela vynaložil svoje prostriedky na plátno a farby, takže vie zdokladovať náklady. Ako a za koľko by v takomto prípade rozhodol súd, to netuším. A pritom jedine príslušný na rozhodnutie o celej veci je naozaj iba súd. Nevedela som preto nič iné poradiť, hoci zastávam názor, že akékoľvek riešenie je spravidla lepšie, ako sa začať súdiť!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?