Chceme, aby všetci Staromešťania boli spokojní

15.2.2007
0
Páčil sa vám článok?

Aj v tomto vydaní pokračujeme v sérii rozhovorov so starostami jednotlivých bratislavských mestských častí. Tentoraz sme sa pozhovárali so starostom mestskej časti Staré Mesto Andrejom PETREKOM (SDKÚ-DS).

Ako si predstavujete spoluprácu s novozvoleným poslaneckým zborom?

- Pokiaľ ide o spoluprácu s novozvoleným poslaneckým zborom, nemám s tým problémy. Myslím si, že všetci poslanci, bez ohľadu na ich politickú príslušnosť, majú záujem o to, aby Staré Mesto prosperovalo a aby občania boli spokojní. Máme spoločné ciele, čo našlo svoj odraz aj na stretnutiach, ktoré sme doteraz mali. Verím, že to tak bude aj naďalej.

Avizovali ste, že budete razantnejšie bojovať proti čiernym stavbám. Ako si to predstavujete v praxi?

- V minulosti predovšetkým chýbala podrobnejšia územno-plánovacia dokumentácia, čo umožňovalo dodatočne legalizovať stavby, ktorých stavebníci sa „pozabudli“ a postavili o pár podlaží viac, ako mali. Práve toto bol najväčší problém na území Starého Mesta. Počas tohto volebného obdobia chceme dosiahnuť taký stav, aby sme mali celé územie Starého Mesta pokryté územnými plánmi zón, ktoré budú veľmi striktne a jednoznačne regulovať zástavbu na jednotlivých územiach a nedovolia dodatočné povoľovanie takých prehreškov, aké sa udiali v minulosti. Budeme mať oporu v našej podzákonnej norme na to, aby sme mohli účinnejšie presadzovať odstránenie stavieb, ktoré by boli v rozpore s touto reguláciou.

Čo mienite robiť so známymi už existujúcimi čiernymi stavbami?

- Momentálne takmer žiadne čierne stavby na území Starého Mesta nemáme. Prakticky všetky boli legalizované, vrátane známej vily pod Slavínom, ktorú napriek nášmu rozhodnutiu o odstránení stavby dodatočne legalizoval krajský stavebný úrad. Výstavba nad rámec platného povolenia na Hviezdoslavovom námestí a na Fazuľovej ulici bola takisto dodatočne legalizovaná práve preto, lebo sme nemali územný plán zóny, nebolo možné dokázať rozpor stavby s verejným záujmom a muselo byť dodatočne vydané stavebné povolenie. Samozrejme, je aj množstvo drobných čiernych stavieb, ako sú úpravy bytov a podkroví, snažíme sa ich odstraňovať tak, ako nám zákon káže.

Vyjadrili ste sa, že čierne stavby necháte zbúrať na náklady mestskej časti a náklady budete následne súdne vymáhať...

- To je jediná účinná cesta, ako dosiahnuť odstránenie čiernych stavieb. V rozpočte budeme mať rezervované prostriedky na odstraňovanie čiernych stavieb, zo skúseností viem, že žiadny čierny stavebník nie je ochotný čiernu stavbu odstrániť na vlastné náklady, takže budeme to musieť urobiť my, na naše náklady, a následne si budeme náklady vymáhať od stavebníka.

Aké sú vaše predstavy o možnostiach zlepšenia parkovania v Starom Meste?

- V najbližšom období nerátame s vybudovaním žiadnych parkovacích miest na povrchu, pretože je to takmer nemožné. Parkovacie domy alebo podzemné parkovacie garáže majú tiež svoje obmedzenia, pretože komunikácie v Starom Meste majú svoje limity, pokiaľ ide o množstvo vozidiel, ktoré nimi prechádza. Až v prípade, že bude zdokonalený systém mestskej hromadnej dopravy a bude ju využívať viac ľudí, by bolo možné odbremeniť komunikácie, čo by v budúcnosti umožnilo budovanie záchytných parkovísk. Parkovanie budeme v súčasnosti riešiť skôr zmenami jeho organizácie. Tie by mali vychádzať z princípu, že obyvatelia budú v mieste svojho bydliska parkovať zdarma, ale keď sa presunú na iné územie, parkovanie bude vysoko spoplatnené, aby každý, kto zaparkuje, bol nútený parkovacie miesto čím skôr opustiť, hneď, ako vybaví, čo potreboval, a aby uvoľnil parkovacie miesto tým, ktorí bývajú na mieste, kde zaparkoval.

Ako si to predstavujete v praxi?

- Koncept vychádza z toho, že zóna spoplatneného parkovania na území Starého Mesta bude rozšírená, bude však rozdelená na jednotlivé bloky, pričom obyvatelia týchto blokov budú oslobodení od poplatku, pokiaľ zaparkujú v bloku, v ktorom bývajú. Aby mali parkovacie miesta, musí byť zabezpečené, aby ten, kto na danom mieste nebýva, za parkovacie miesto zaplatil tým viac, čím dlhšie na ňom parkuje, a takto bol nútený čím skôr odísť a uvoľniť miesto pre toho, kto na tomto mieste býva. Predpokladá to nutnosť zrušenia dlhodobo prenajatých parkovacích miest, ktoré zostávajú zablokované aj počas víkendov stĺpikmi a ostávajú nevyužité, hoci by ich mohli využívať obyvatelia domov, ktorí pri nich žijú. Chceme parkovaciu politiku otočiť naruby, chceme uprednostniť parkovanie pre obyvateľov na úkor firiem, ktoré majú tieto miesta prenajaté. Spôsob úhrady, výška parkovného a ostatné záležitosti ešte budú predmetom rokovaní, samozrejme, túto problematiku chceme prediskutovať aj s občanmi. Budeme sa snažiť citlivo stanoviť cenu parkovného tak, aby na jednej strane motivovala vodičov parkovať na danom mieste čo najkratšie a zvýšila sa obrátkovosť parkovania a na druhej strane bola únosná pre občanov.

Do pešej zóny jazdí priveľa áut, v lete sú zasa problémy s letnými terasami. Čo chcete podniknúť v tomto smere?

- Máme v úmysle zaviesť v pešej zóne sprísnený režim v tom zmysle, že si budeme tvrdším spôsobom vynucovať dodržiavanie predpisov, ktoré tam platia. Na žiadosť magistrátu sa pešia zóna rozširuje aj o a Župné námestie. Mesto nás tiež požiadalo, aby sme nepúšťali do tohto priestoru mobilné reklamné zariadenia. Toto opatrenie rozširujeme aj na územie celej pamiatkovej rezervácie. V minulosti sme mali problémy s letnými terasami, koridor medzi nimi bol príliš úzky, nedodržiavalo sa, že vzdialenosť medzi nimi má byť minimálne tri metre. Priestor medzi kaviarenskými terasami býval v lete zaprataný rôznymi pútačmi, stojanmi a reklamnými zariadeniami, ktoré ešte viac znepriechodňovali už i tak úzke ulice historického jadra. Tento rok prichádzame s tým, že mimo plochy letnej terasy nebudú môcť byť umiestňované žiadne stojany s reklamami či jedálnymi lístkami, v tomto smere očakávame zlepšenie. Čo je ešte dôležitejšie, je to, že mnohí prevádzkovatelia reštauračných zariadení si zvykli na režim fungovania v obytnom prostredí, ale niektorí z nich sú nedisciplinovaní a máme problémy s hlukom a dodržiavaním otváracích hodín. Prevádzky, v ktorých si nedokážu zabezpečiť poriadok a dodržiavanie všeobecne platných nariadení, budeme odstraňovať.

Pešia zóna sa momentálne končí na Mostovej ulici. Nehodláte revitalizovať aj úsek nábrežia medzi Starým a Novým mostom a tým ju rozšíriť?

- Moje predstavy v tomto smere sú veľmi konkrétne a spájam ich aj s budovaním systému protipovodňovej ochrany mesta v tomto úseku. Mojou predstavou je, že v súčinnosti s budovaním tohto protipovodňového diela bude revitalizovaná časť nábrežia medzi Starým mostom a Novým mostom, resp. medzi pozemkami, na ktorých sa stavajú polyfunkčné komplexy River park a Eurovea. Developeri týchto projektov „svoje“ časti nábrežia vybudujú a zveľadia vo vlastnej réžii, revitalizáciu úsekov medzi nimi by mala zabezpečiť samospráva. Verím, že v spolupráci s mestom sa nám to v najbližšom čase podarí.

Zhováral sa Juraj Handzo

FOTO - Filip Malý

Páčil sa vám článok?