Smutná realita na petržalskej stanici: Denne riešime, kde a či vôbec zaparkujeme

10.9.2022
0

Zdroj: Marián Dekan

Páčil sa vám článok?

„V susednom Rakúsku spolupracujú železnice s autobusovými spoločnosťami a s obcami či mestami, u nás to vyzerá, akoby si každý riešil len to svoje,“ hovorí opatrovateľka Marta, ktorá dochádza za prácou do Viedne z petržalskej stanice. A vždy sa desí, kde a či vôbec zaparkuje.

„Ja som Bratislavčanka, z konca Rače, spolu s opatrovateľkami z Vajnôr či Podunajských Biskupíc máme rovnaký problém ako tie, čo dochádzajú z okolitých dedín,“ tvrdí a opisuje svoje každodenné peripetie.

„Vlakom o 6.11h. ráno do Viedne chodí veľa Slovákov. Väčšina z nás by sa sem MHD tak skoro ráno dostala len ťažko, tak chodíme na stanicu autom. Je to jediná možnosť. Avšak na modrých boxoch môžeme po zaregistrovaní sa do petržalského systému parkovať len od 7h do 18h. Lenže my prichádzame o šiestej ráno a vraciame sa neraz až o ôsmej večer. Tie hodiny by sme si aj doplatili, ale nedá sa. A teraz si predstavte si, že po 12-hodinovej šichte si večer nájdete na aute papuču. Niektoré z nás preto vozia ráno manželia alebo synovia a večer sa vracajú domov MHD a vlakmi. My, čo takú možnosť nemáme, parkujeme ako petržalskí nerezidenti po okraji málo využívanej Röntgenovej, ktorá je súbežná so železničnou traťou. Nedávno som tam však našla info tabule, že aj na nej budú maľovať rezidentské boxy. Tak som hľadala ďalšie riešenie. Na magistráte mi radili, aby som zaparkovala na odstavnom parkovisku na Macharovej. Potrebujem však vybehnúť na viadukt, počkať na autobus a odviezť sa dve zástavky. Lenže na tejto trase sa ako žena vôbec necítim bezpečne. Neviem si to predstaviť za tmy. A keď bude parkovisko na Macharovej plné, čo urobím? Vlak musím stihnúť, lebo prídem o prácu.“ (Na parkovisku na Macharovej pribudne o niekoľko mesiacov rampa a bude pre nerezidentov cez deň spoplatnené. V noci tam budú môcť parkovať len rezidenti, pozn.red.).

Zdroj: Marián Dekan

Nerezidenti prichádzajúci vlakom parkujú zatiaľ na ​Röntgenovej, je to však dočasné riešenie.

Opatrovateľky si môžu nateraz sčasti vydýchnuť. Ako nás informovali na petržalskom úrade, napokon sa rozhodli boxy na Röntgenovej od viaduktu k železničnej stanici nemaľovať, pretože je predpoklad, že nikto z rezidentov nebude parkovať vzadu pri stanici. Po zavedení PAAS aj v tejto lokalite, však bude možné, podobne ako na Dvoroch 4 parkovať len v legálnych „bielych“ boxoch, Bratislavčania (aj nezazónovaní Petržalčania) budú mať na bonusovú kartu bezplatné státie dva hodiny denne, ostatní si budú platiť hodinovú sadzbu.

Čo na to Železnice SR?

Je teda najvyšší čas, aby sa o komfort svojich klientov, ktorí denne cestujú vlakmi, začali zaujímať Železnice SR. Komunikujú s mestskou časťou a mestom a snažia sa nájsť riešenie pre svojich zákazníkov? „Pri parkovacej politike v Bratislave máme za to, že podmienky pre občanov má vytvárať samospráva,“ tvrdí hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová a dodáva, že na spoluprácu železnice oslovené neboli. „Úlohou ŽSR je zabezpečenie bezpečnosti infraštruktúry. Vytvorenie miest na parkovanie je akýmsi pridruženým produktom, ktorý sa vytvoril pri železničných staniciach na zvýšenie atraktívnosti ekologickej formy dopravy.“

Zdroj: Matúš Husár

Parkovisko na Macharovej v zóne PAAS je zatiaľ bezplatné, o niekoľko týždňov tu však pribudne rampa.

No minimálne na petržalskej stanici to platí doslova. ŽSR majú neďaleko hlavného vchodu malé parkovisko. To však býva permanentne plné. Nik nekontroluje, či cestujúcimi. „Keď prichádzam ráno o 5.30 h, parkovisko je plné. Neslúži pre cestujúcich. Parkujú tu stále tie isté autá. Raz mi jeden pán dokonca povedal, že sa mu nechce trepať do garáží Vienna Gate, tak parkuje tu,“ hovorí Marta.
„ŽSR ako správca pozemku vo vlastníctve štátu sa v minulosti pokúšal o zavedenie spoplatnenia parkovacej plochy, čo sa nestretlo s pochopením u cestujúcej verejnosti, preto sme od tohto kroku ustúpili,“ reagovala hovorkyňa. Neuvažovali aspoň, žeby zabezpečili, aby na ploche parkovali len ľudia s platným cestovným lístkom? „Toto nie je v technických možnostiach ŽSR.“

Železničná stanica Petržalka má podzemné parkovisko pre viac ako sto áut. Roky je však neprístupné.
„Parkovisko pod železničnou stanicou nezodpovedá súčasným technickým normám, rovnako je v zlom technickom stave,“ pokračuje Ria Feik Achbergerová a spomína ležatú kanalizáciu, priesaky vody a nefunkčnú bránu. Dodáva však, že momentálne sa pripravuje investičné zadanie na rekonštrukciu petržalskej železničnej stanice, ktorého súčasťou je aj rekonštrukcia podzemného parkoviska a odstránenie technických nedostatkov. „Pre sfunkčnenie parkoviska bude následne potrebné aj preprojektovanie parkovacích miest tak, aby zodpovedali súčasným štandardom.“

Riešením dovtedy je teda už len vonkajšie parkovisko. „ŽSR neevidujú pozemok v blízkosti stanice Petržalka, ktorý by mohol spĺňať parametre na odstavné parkovisko,“ odpovedá hovorkyňa. V tesnej blízkosti stanice také pozemky sú, ale tie patria súkromnému developerovi. Zostávajú mestské plochy na druhej strane podchodu. „Reguláciu PAAS v tejto časti Petržalky ešte len pripravujeme, v rámci príprav budeme, samozrejme, so ŽSR komunikovať,“ reagovala hovorkyňa magistrátu Dagmar Schmucková.

(in)

Páčil sa vám článok?