• Samospráva
  • 20.01.2018 10:09

Parkovanie: Ako sa bude meniť a čo nás v Bratislave čaká? Kde zaplatíme a kde nie?

0 0
Parkovanie
Zdroj: Archív B. D.

Tomáš Vašek z Občianskeho združenie Lepšia doprava tvrdí, že sme diskusiu o parkovacej politike v Bratislave zredukovali na boj medzi Bratislavčanmi a dochádzajúcimi. „Lenže regulácia parkovania nemá slúžiť na to, aby zvýhodňovala obyvateľov mesta,“ upozorňuje a odkazuje na príklady z európskych miest.

„Slúži na to, aby neboli preťažené parkoviská, a aby sa znížila dynamická doprava.“ Aj preto v kritických zónach platia za parkovanie obyvatelia mesta, napríklad aj Viedne, rovnako ako turisti a výnimku majú miestni len za parkovanie v blízkosti svojho bydliska.

Bratislavské VZN, ktoré poslanci schválili už v decembri 2016, na rozdiel od iných miest v Európe, zvýhodňuje Bratislavčanov. Píše sa v ňom, že rezidentská karta by stála od 20 do 100 eur, ale prvé dva roky by mohla byť zdarma. Platila by v celom meste. Takže za parkovanie by platili len mimobratislavskí vodiči (od 0,20 centa po 3 eurá za hodinu).

Tomáš Vašek upozorňuje, že to motivuje Bratislavčanov, aby jazdili ešte viac. Na chvíľu sa im totiž podarí zaparkovať aj tam, kde sa to dnes už nedalo. Lenže tých pár uvoľnených parkovacích miest by rýchlo obsadili a tam, kde bol problém zaparkovať, bol by znova. Kým za parkovanie nebudú platiť aj Bratislavčania, „bezplatné“ ulice budú plné, parkovacie domy ponúkajúce prenájom alebo predaj parkovacích miest prázdne, bezplatné rezidentské karty si vybavia aj tí, čo majú v garáži dielňu a parkujú na ulici. Pretože je to zadarmo. Napriek tomu Vašek tvrdí, že je lepšie uviesť toto VZN do praxe a „za jazdy“ upravovať to, čo sa ukáže ako nefunkčné, ako nijaké nemať. Prečo sa to však tomuto VZN, hoci je v podstate bezzubé, už rok nedarí?

Poslanci totiž opakovane neschválili dodatok štatútu hlavného mesta, vďaka ktorému by mesto mohlo zveriť  „svoje“ ulice mestským častiam a tie sa následne rozhodnúť, na akých miestach a koľko sa za parkovanie bude platiť. Hoci primátor Ivo Nesrovnal plánuje v najbližšej dobe dodatok štatútu opäť predložiť poslancom, zainteresovaní sú skeptickí a tvrdia, že v roku komunálnych volieb nenájdu poslanci odvahu povedať voličovi, že vlastníctvo auta a jeho parkovanie vo verejnom priestore bude jednoducho niečo stáť.

Vašek: Spoplatniť treba preplnnené parkoviská

Teraz buďte úprimní. Pripadá vám v poriadku, že si dnes niekto kúpi auto za 500 euro a má pocit, že mesto a mestská časť mu musí zabezpečiť bezplatné parkovanie všade, kam príde? Nebolo by pre vás ako vodiča jednoduchšie, nájsť v širšom centre bez problémov miesto na parkovanie, zaplatiť rozumnú sumu, napríklad euro za hodinu, a vybaviť si, čo potrebujete, ako krúžiť, zaparkovať na chodníku a stresovať sa, či nedostanete papuču? „Podobne je to vo Viedni,  kde nemáte problém zaparkovať v centre. Samozrejme sa za to platí. Vo väčšine európskych miest ide o také sumy, aby sa nimi dosiahlo 90 percent naplnenosti parkoviska. Teda aby tých 10 percent bolo vždy voľných,“ vysvetľuje Tomáš Vašek.

Týka sa to preplnených parkovísk a neznamená to, že by sa malo platiť aj v zónach, kde problém s parkovaním nie je. „V Nemecku  majú napríklad zákon, že spoplatnené parkovanie je len tam a v takom čase, keď je tam nedostatok voľných miest. Parkovacia politika je na to, aby sa plné parkoviská trochu vyprázdnili a nie na to, aby sa spoplatnili prázdne parkoviská.“  O tom, kde je nutné spoplatnenie a za akú sumu a kde nie, budú (po schválení štatútu) rozhodovať poslanci mestských častí. Tých si však volíme my sami. Je preto paradoxné, že neveríme, že rozhodnú v náš prospech.

Argumentom odporcov z radov poslancov je, že mesto na reguláciu parkovania nie je pripravené.  Nie sú vybudované záchytné parkoviská, nie je na to pripravená ani MHD, ani mestskí policajti.
„To je argument ako otázka ´Čo bolo skôr – vajce alebo sliepka?´. Predstavte si, že by mesto investovalo sto miliónov do záchytných parkovísk a parkovacia politika by sa neschválila. To by boli vyhodené peniaze, pretože tie parkoviská by zostali prázdne. Pretože pokiaľ niekto môže parkovať zadarmo v blízkosti centra, samozrejme ich nebude používať,“ vysvetľuje Vašek.

Dodáva,  že tu je skôr otázka, kto by mal investovať do parkovísk, ktoré sú v podstate pre nebratislavských vodičov. „Na ich budovaní by sa malo podieľať nielen mesto, ktoré bude mať príjmy z parkovania, ale najmä župa.“

Zdroj: archív

Ako sa musí zmeniť MHD?

​A čo nepripravená MHD? „Je pravda, že už teraz existujú linky, ktoré by bolo potrebné posilniť nezávisle od parkovania. Druhá vec je, že bez rozbehnutia parkovacej politiky mesto ešte nevie, kde a ako bude potrebné MHD posilniť, pretože nikto ešte nevie, na akých uliciach sa bude platiť. To totiž závisí od mestskej časti,“ hovorí, avšak vzápätí spomína výnimku, ktorou je Gagarinova.

Práve tu, pri cintoríne vo Vrakuni, sa mesto chystá vybudovať záchytné parkovisko. To parkovisko je k dispozícii už dnes, ale na rozdiel napríklad od petržalského nábrežia, kde už neoficiálne záchytné parkovisko vzniklo, pretože z auta prestúpite rovno do rýchlej električky, sa neujalo. „Aby bolo parkovanie pri cintoríne vo Vrakuni pre ľudí funkčné, museli by byť splnené dve podmienky. Jedna je zavedenie parkovacej politiky, teda nemožnosť parkovať v meste zadarmo, druhou preferencia MHD, teda že trolejbus na Gagarinovej bude rýchlejší ako autá. Pretože pokiaľ niekto zaparkuje pri cintoríne a prestúpi do trolejbusu, ktorý tiež stojí v zápche, tak radšej zvolí vlastné auto,“ vysvetľuje Tomáš Vašek a pokračuje, že táto preferencia je nutná už dnes, pretože trolejbusom už teraz jazdí porovnateľný počet ľudí s tými v autách. A hoci sa mnohí poslanci radi oháňajú zvýhodňovaním MHD, kto z nich sa odváži navrhnúť, aby mali cestujúci v trolejbuse prednosť pred tými v autách?

Aj keby dodatok štatútu hlavného mesta cez poslancov v najbližších týždňoch prešiel, nenastane veľká zmena. Podľa Tomáša Vaška pôjde skôr o úvodné opatrné kroky.  Najskôr sa podľa neho začne parkovacia politika zavádzať  tam, kde je problém s parkovaním cez deň. Napríklad v okolí bizniscentier, kde sú síce stovky parkovacích miest v podzemí, ale výhodnejšie je parkovať na ulici zadarmo. Mestské časti si budú alebo by si mali určiť platené zóny a hodiny tam, kde majú problém.  Áno, môže sa vám potom stať, že keď pôjdete k známym na návštevu, a pôjdete v čase, kedy tam majú miestni problém zaparkovať, budete platiť. Náš strach spočíva v tom, že to bude veľa. Lenže suma opäť závisí od poslancov, ktorých si volíme my sami. 

Mlčiaca masa

V diskusii o parkovacej politike, parkoviskách a cestách, ktoré opravujeme z financií Bratislavy, ale jazdia po nich mimobratislavskí vodiči sa akosi pozabudlo na to, že aj záchytné parkoviská aj cesty sa financujú z daní, a to aj tých, ktorí auto nemajú.

Najmä štát, ale aj mesto a mestské časti sa chystajú investovať do motoristov, ale na ľudí, čo jazdia MHD sa zabúda. Hoci sú to práve oni, vďaka ktorým nie sú zápchy ešte horšie. Preto si zaslúžia preferenciu MHD a ľudia, ktorí jazdia autami sa im musia prispôsobiť už preto, že im uvoľňujú miesto na cestách a na parkoviskách.

Podľa Tomáša Vaška by sa cestovanie MHD malo viac propagovať. Napríklad aj znížením ceny ročného cestovného lístka. „Jednak je to motivačný fakt, jednak PR v súvislosti s propagáciou parkovacej politiky, a napokon aj akési poďakovanie všetkým, ktorí MHD jazdia,“ tvrdí a dodáva, že práve títo ľudia by sa do diskusie k parkovacej politike mali zapojiť tiež. Pretože parkovacia politika môže pomôcť aj im. Minimálne tým, že budú mať krajšie mesto a na chodníkoch im nebudú parkovať autá.

Autá na chodníkoch - zmizli by?

Do redakcie nám čitateľ Peter Bella poslal sériu fotografií áut zaparkovaných na chodníkoch. „Na chodcoch akoby nezáležalo. Nedávno som bol vo Viedni, takéto priestupky sa mi nafotiť nepodarilo,“ píše.

Ako príklad uviedol koniec Záhradníckej ulice pri Odborárskom námestí (na úvodnej fotografii), za zákazovou značkou parkujú denne 3-4 autá celé hodiny. Na Mýtnej pri svetelnej križovatke, pri Strojníckej fakulte, kde sa nedá po chodníku ani prejsť... Prestali by po zavedení parkovacej politiky blokovať autá chodníky? Parkovať by sa po jej zavedení malo na vyznačených miestach. „Mestská časť však môže vyznačiť miesta aj na chodníkoch. A je to už na jej zodpovednosti, kde to umožní aj kde nie. Či na chodníku zostane dosť miesta pre chodcov,“ hovorí Tomáš Vašek.

(in)

 


Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Bratislavských novín.