Bratislava ročne prichádza o milióny eur

9.10.2014
0
Bratislava ročne prichádza o milióny eur - knazko_milan2
Páčil sa vám článok?

V Bratislave vidí priestor na nové zelené zóny, v programe Fungujúca Bratislava avizuje zavedenie jednotného parkovacieho systému. Kandidát na post primátora Milan KŇAŽKO chce riešiť aj otázku, prečo štát neplatí mestu daň z nehnuteľností za vládne budovy a nájomné za pozemky mesta, ktoré využíva.

Je len niečo viac ako mesiac pred voľbami. Prieskumy, ale aj mnohí Bratislavčania, vás čoraz častejšie stavajú do role hlavného vyzývateľa primátora Ftáčnika. Ako vidíte svoje šance?

- Nepozerám sa na to ako na moju šancu. Vnímam to skôr ako šancu na zmenu, a to pomerne reálnu. Hoci prieskumy sú jedna vec a deň volieb druhá, aj v uliciach počujem od ľudí, že mi držia palce, aby som zvíťazil nad kandidátom SMER-u, teda p. Ftáčnikom. Takže verím, že sa nám spolu podarí túto zmenu aj dosiahnuť.

Od čoho bude podľa vás závisieť výsledok volieb?

- V prvom rade od toho, ako veľmi Bratislavčania chcú zmenu. Z diskusií v uliciach, ale aj zo stretnutí s rôznymi aktivistami a predstaviteľmi komunít cítim, že tá vôľa je obrovská. Bilbordy súčasného primátora obsahujú heslá, čo všetko sa tu za štyri roky spravilo, realita je však iná. Zároveň si mnohí ľudia zatiaľ neuvedomujú, že komunálne voľby majú len jedno kolo. Pokiaľ sa v ňom rozložia hlasy pravicových voličov medzi kandidátov, ktorí nemajú šancu zvíťaziť, profitovať z toho reálne môže kandidát SMER-u.

Prečo podľa vás toto môže byť rozhodujúci faktor?

- Pretože v kombinácii s termínom volieb, možno aj cielene SMER-om stanoveným na predĺžený víkend, môže byť v Bratislave veľmi nízka účasť. Mnohí z tých, s ktorými som sa rozprával, mi totiž hovorili, že síce tu počas prvého kola nie sú, ale v druhom mi určite dajú hlas. Žiadne druhé kolo však v komunálnych voľbách na rozdiel od župných volieb nebude.

Bratislavčania sú spravidla zodpovední voliči. Myslíte, že nakoniec uprednostnia oddych pred voľbami?

- Skôr si po toľkých voľbách v poslednom období neuvedomujú, že v komunálnych voľbách 15. novembra máme len jeden pokus, jedno kolo. Počítajú s druhým kolom a chcú si oddýchnuť od každodenných starostí. Aj preto chcem vyzvať všetkých Bratislavčanov, aby zvážili, či ich neúčasť na novembrových voľbách stojí za to. Cenou za ňu môžu byť ďalšie štyri roky stagnácie, nespokojnosti s tým, ako pod súčasným vedením mesta vyzerá ich ulica, bratislavské cesty, zeleň či doprava.

Nebude problém skôr vysoký počet protikandidátov primátora Ftáčnika?

- Určite to zohrá úlohu. Pravica, bohužiaľ, v Bratislave opäť ukázala, že sa nepoučila. Tvorí rôzne koalície, opúšťajú ju volební lídri, noví sa objavujú, robia sa zákulisné politické dohody. Aj do komunálnej politiky sa prenáša roztrieštenosť, ktorá na celoslovenskej úrovni doviedla Slovensko do situácie, kedy SMER bez väčšej námahy vyhráva prakticky všetky voľby. Tento scenár z veľkej politiky hrozí opäť aj pri voľbe primátora Bratislavy.

Prečo ste podľa vás tou alternatívou práve vy?

- V prvom rade verím, že Bratislavčanov presvedčí moja ponuka. Ako prvý z kandidátov som v utorok na tlačovej konferencii predstavil komplexný volebný program Fungujúca Bratislava. No a v neposlednom rade to, že budem účty skladať iba Bratislavčanom. Z politiky som odišiel na základe vlastného dobrovoľného rozhodnutia pred 12 rokmi. Predstupujem teda pred Bratislavčanov ako kandidát absolútne nezávislý od rôznych politických vplyvov a straníckych sekretariátov, ako aj sponzorov ktorejkoľvek strany.

Spomínate volebný program. Čo podľa vás treba riešiť ako prioritu?

- Dopravu, územné plánovanie, sfunkčnenie magistrátu, no a, samozrejme, financovanie. V programe Fungujúca Bratislava je oblastí a riešení viac, ale keďže tento materiál má takmer 20 strán, asi by sme sa bavili hodiny. Verím, že si ľudia nájdu čas a prečítajú si na mojej webstránke aspoň tie oblasti, ktoré ich bytostne zaujímajú. Jednou z prvých vecí, ktoré ako primátor chcem konečne dotiahnuť do konca, je zavedenie jednotného parkovacieho systému a spoplatnenie, predovšetkým mimo bratislavských motoristov.

Prečo predovšetkým mimo bratislavských?

- Po prvé, Bratislavčania tu platia dane, takže by už len z pohľadu spravodlivosti mali mať zvýhodnené postavenie. No a po druhé, spoplatnením parkovania vieme motivovať aj ľudí dochádzajúcich z okolitých obcí, aby zvážili, či už integrovanú dopravu, alebo aspoň to, aby necestovali v aute každý sám. Pozrite sa v špičke na obchvate, v drvivej väčšine áut sedí iba vodič. Bratislava sa nevie nafúknuť tak, aby zvládala odhadovaných približne 90 tisíc vozidiel, ktoré denne prichádzajú do mesta.

Ako sa sem majú dostať?

- Ako primátor konečne s VÚC dotiahnem integrovaný dopravný systém, no najmä rozbehnem realizáciu nosného dopravného systému. Jeho kostrou bude určite koľajová doprava na báze modernizácie a dobudovania električkovej siete v kombinácií so záchytnými parkoviskami. Napríklad Brno dnes prepravuje viac ako polovicu pasažierov koľajovou dopravou, my len 27 %. Električka je pritom ekologická ale zároveň neprispieva k tvorbe nekonečných zápch na cestách.

A kým sa nerozbehne integrovaný dopravný systém?

- Mesto musí vybudovať záchytné parkoviská, ale na kraji mesta, s čím počítam aj v rámci môjho programu. Neviem, ako mohlo niekomu napadnúť urobiť záchytné parkovisko v areáli Incheby, teda prakticky v centre mesta, len cez Dunaj. Autá sa tam môžu dostať jedine cez mosty, takže problém upchatého obchvatu sa absolútne nerieši. Navyše cena za parkovanie na ňom je nehoráznosť.

Témou posledného obdobia je aj zahusťovanie Bratislavy. A čo s čiernymi stavbami?

- Počítam s tým, že magistrát vypracuje v spolupráci s mestskými časťami územné plány zón, kde budú definované jasné pravidlá a podmienky výstavby, vrátane koncepcie výškovej regulácie budov. Dnes je totiž územný plán pomerne nejednoznačný materiál, výšková regulácia v ňom prakticky neexistuje, takže developeri si veľakrát robia, čo chcú. A čo sa týka čiernych stavieb alebo zmien stavieb pred dokončením, ktoré budú v rozpore s územným plánom, k takýmto prípadom budem mať nulovú toleranciu.

Čo sa týka vašich plánov rozvoja konkrétnych zón alebo projektov...

- Oddelením Petržalky od Dunaja diaľnicou na Einsteinovej ulici sa potlačila úloha Dunaja ako mestotvorného prvku. Pritom v Londýne, Berlíne, Paríži, ale aj v Prahe či Viedni je práve rieka zónou, okolo ktorej to žije. Určite chcem hľadať urbanistické riešenie, ako oživiť nábrežie Dunaja, a zároveň opäť spojiť Petržalku s centrom mesta. Rovnako vidím priestor na vznik nových zelených zón v meste. Budem rád, ak ďalšie podnety a návrhy prídu aj od odbornej verejnosti a kohokoľvek, komu na našom meste záleží.

Teraz ste hovorili o zahustenej Bratislave...

- ...áno, ale práve preto musíme vytvoriť zelené zóny tam, kde je to ešte možné. Bratislava potrebuje nové pľúca, lebo sa tu obrazne aj doslovne udusíme, plus ľudia potrebujú zóny na oddych. Ako primátor chcem určite presadzovať ideu zriadenia mestského central parku v časti Filiálka-Nové Mesto, ale aj znovu oživiť ideu lesoparku Draždiak v Petržalke.

Z čoho chcete ako primátor zaplatiť spomínané rozvojové projekty, ale aj chod mesta?

- Potrebujeme zvýšiť efektivitu fungovania magistrátu a zároveň realizovať program úspor v mestských podnikoch a organizáciách. Dnes je manažment vyberaný na základe straníckej príslušnosti, odbornosť je až druhoradá. Bratislava zároveň dlhodobo nedostáva toľko peňazí, koľko by vzhľadom na počet obyvateľov od štátu dostať mala. Štatistický úrad totiž vykazuje nižší počet Bratislavčanov, ako register obyvateľov ministerstva vnútra. To nás pripravuje každoročne o milióny eur. A na investičné projekty plánujem využiť eurofondy predovšetkým z operačného programu IROP.

To je možno nejaká časť peňazí. Ale kde vziať ďalšie?

- Sú tu aj iné príjmy, o ktorých chcem hovoriť aj s vládou. Bratislava totiž plní úlohy hlavného mesta, ale na tieto úlohy nedostáva v princípe žiadne prostriedky. Pripravím novelu zákona o Bratislave, v ktorej sa nanovo definujú tak úlohy, ako aj ich financovanie zo štátneho rozpočtu. Rovnako musí vláda konečne začať aj platiť Bratislave za svoje budovy daň z nehnuteľnosti, nehovoriac o nájomnom za mestské pozemky. Pravidlá musia platiť pre každého rovnako. Ľudia, ktorí tu žijú, platia dane a vychovávajú svoje deti, si konečne zaslúžia normálne fungujúce mesto.

Zhováral sa Slavo Polanský


Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2014 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Páčil sa vám článok?