Monika Flašíková Beňová: Údery pod pás ma neodradia

6.11.2013
0
Monika flašíková beňová: údery pod pás ma neodradia - flasikova2013 Monika flašíková beňová: údery pod pás ma neodradia - flasikova2013
Páčil sa vám článok?

ŽUPNÉ VOĽBY 2013: Monika FLAŠÍKOVÁ BEŇOVÁ (45) kandiduje na predsedu Bratislavského samosprávneho kraja (župana) za stranu SMER-SD.

Čo je najdôležitejšia veľká investícia pre Bratislavský kraj v najbližších rokoch?

- V Bratislavskom kraji je cítiť, že už 15 rokov nám chýbajú veľké investície. Máme čo doháňať, ale v spolupráci s vládou a EÚ môžeme investovať viac ako 1 miliardu eur do rozvojových projektov. V prvom rade do dopravy, ale konečne aj do rekonštrukcie škôl či sociálnych zariadení. Popri investíciách do dopravy však bude mojou osobnou prioritou aj vybudovanie nového zeleného Bratislavského Central Parku ako súčasti novej železničnej stanice na Trnavskom mýte.

Tento rok vyčlenila župa 1 milión eur na opravu ciest v Bratislave. Plánujete naďalej dotovať opravy ciest v hlavnom meste?

- Áno, župa musí spolupracovať s mestom a vládou pri údržbe ciest. Nie tak ako tento rok, kedy župan uvoľnil peniaze až začiatkom jesene, a tak si väčšina výtlkov počkala na ďalšiu zimu. Údržba a oprava ciest nie je ľavicová či pravicová – nemožno z nich robiť politiku. Preto som s primátorom Bratislavy predstavila zámer vytvorenia spoločného podniku, ktorý by mal na starosť opravu krajských a mestských ciest. Spojením kapacít a hlavne spojením financií budeme vedieť opraviť viac ciest a rýchlejšie.

Šoférom a cestujúcim prekáža zlá dopravná situácia, problémy s parkovaním, deravé cesty, zápchy, nepreviazanosť hromadnej dopravy. Ako to chcete zlepšiť?

- V prvom rade to nebudem riešiť vo forme politického súboja s primátorom alebo vládou, ako to robí dnešný župan. V spolupráci s vládou, inštitúciami EÚ, ale aj hlavným mestom musíme konečne naštartovať investície do dopravy, najmä veľké infraštruktúrne projekty, ktoré v našom kraji 15 rokov chýbajú. Ministerstvo dopravy už začalo s projektmi nových regionálnych vlakov, trolejbusov a električiek, minulý týždeň sa odovzdalo stavenisko na rekonštrukciu Starého mosta. Potrebujeme začať čo najskôr s výstavbou nultého obchvatu Bratislavy napojeného na R7, aby sme uľahčili dopravu na vjazdoch do Bratislavy. Ak odkloníme tranzitnú dopravu, výrazne to odľahčí dopravu aj v meste. Okrem dobudovania integrovanej dopravy v kraji, na ktorú sme získali financie už v roku 2007 no dodnes nie je dokončená, chcem v spolupráci so Slovenskou technickou univerzitou zaviesť v kraji projekt SMART region zameraný na využívanie najmodernejších skúseností z európskych veľkomiest.

Jedným z problémov tohto volebného obdobia bol havarijný stav stredných škôl. Ako chcete pomôcť školám?

- Najväčším problémom tohto volebného obdobia bolo, že Frešo neriešil komplexné rekonštrukcie, ale prostredníctvom vymyslených havárií obchádzal zákon a prideľoval zákazky schránkovým firmám napojeným na SDKÚ. Za 13 miliónov eur sa dalo komplexne opraviť niekoľko škôl. Namiesto vymyslených havárií musíme konečne aj v Bratislavskom kraji investovať do kvality škôl tak, aby to v prvom rade pocítili študenti a učitelia. Nestačí však len opraviť budovy. Vo vzdelávaní musíme zaviesť programy, ktoré naše deti lepšie pripravia na to, aby si našli prácu. Napríklad aj v oblasti finančnej a ekonomickej gramotnosti.

Čo ponúkate seniorom, ktorí sa o seba dokážu postarať, ale aj tým, ktorí využívajú sociálne a opatrovateľské služby?

- Hneď prvým opatrením bude zrušenie nezákonných poplatkov v domovoch sociálnych služieb. Chcem využiť podporu Štátneho fondu rozvoja bývania na výstavbu podporovaného bývania pre seniorov a zároveň oživiť zanedbanú starostlivosť v domácom prostredí. Seniorom dávam záruku, že sa o nich župa postará, bez ohľadu na to, či majú peniaze alebo nie. Aj preto zavedieme sociálny príspevok pre tých najodkázanejších. A v neposlednom rade vytvorím pracovníkom, ktorí sa o seniorov starajú, stabilné a dôstojné podmienky na prácu. Pri príprave programu v sociálnej oblasti som spolupracovala s Asociáciou poskytovateľov sociálnych služieb v SR, aby sme spoločne pretavili aj ich skúsenosti z praxe do spravodlivého nastavenia sociálneho systému v prospech seniorov.

Kraj má niekoľko zdravotníckych zariadení. Aké sú vaše predstavy o zdravotníctve?

- Musíme otvoriť rokovania so všetkými prenajímateľmi našich zdravotníckych zariadení, aby služby, ktoré poskytujú, boli v prvom rade v záujme obyvateľov a aby boli hlavne bezplatné. Lebo Ústava hovorí o bezplatnej zdravotnej starostlivosti za štandardné zdravotnícke úkony a tento stav by som čo najrýchlejšie chcela dosiahnuť v zariadeniach v zriaďovateľskej pôsobnosti kraja. Úzko spolupracujem s Regionálnou lekárskou komorou. Považujem za veľkú škodu, že doterajší župani si nenašli čas prijať odborných zástupcov lekárov. Možno aj preto sa z našich polikliník stali viac zdroje biznisu pre vyvolených ako miesta, kde je dostupná zdravotná starostlivosť pre všetkých.

Chcete zaviesť bezplatnú dopravu cez víkendy a podporiť seniorov. Dá sa to urobiť aj bez zadlžovania?

- Samozrejme, že áno. Stačí lepšie hospodárenie a zodpovedné riadenie. Namiesto navyšovania výdavkov na kanceláriu župana a dohadzovania kšeftov cez vymyslené havárie schránkovým firmám v Nitrianskom kraji.

Prečo kandidujete na županku? Ste europoslankyňa, nestačí?

- Lebo vidím, ako veci fungujú v Európe, a je najvyšší čas, aby fungovali aj v Bratislavskom kraji. Sme siedmym ekonomicky najvyspelejším krajom Európy, no obyvatelia to stále reálne nepociťujú. Som presvedčená, že Bratislavský kraj má najväčšiu šancu priblížiť sa európskej úrovni služieb. Za 12 rokov existenice župy som však nenadobudla pocit, že by politici niekam kraj posunuli.

Dá sa vôbec stíhať byť europoslankyňou a ešte aj župankou?

- Samozrejme, je veľa ľudí, ktorí majú dve povolania. Príkladom je banskobystrický župan Vlado Maňka, ktorý to stíha perfektne. Práve Banskobystrický kraj bol viackrát vyhodnotený ako najlepšie fungujúci. Vnímam to ako výhodu, pretože mi to umožňuje priniesť európske peniaze do Bratislavy. Presne to som robila vo funkcii vicežupanky.

V kraji naplno beží predvolebná kampaň. Ako ju hodnotíte?

- Od štandardných strán som očakávala porovnávanie programov a priorít - štandardnú európsku kampaň. Možno aj preto, že vidím, ako fungujú kampane v iných krajinách, a dúfala som, že sa naša politická scéna viac posunula k európskej kultúre. Očakávala som, že úradujúci župan spraví odpočet, ktorý pred štyrmi rokmi sľuboval, a budeme diskutovať o riešeniach pre kraj a obyvateľov. Namiesto toho je kampaň plná útokov, invektív a podpásoviek, napr. na Facebook-u, ale aj v niektorých médiách. Až takú vulgárnosť som nečakala a myslím, že to neprospieva kampani. Za tie roky som si však už zvykla aj na údery pod pás. Denne ma však väčšina ľudí, ktorých stretávam na mítingoch, presviedča o tom, že má zmysel zabojovať za to, aby sa konečne aj náš kraj posunul k lepšiemu. Údery pod pás ma neodradia.


Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2013 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Páčil sa vám článok?