Poslanci schválili prvé pravidlá celomestského parkovania

27.9.2012
0
Poslanci schválili prvé pravidlá celomestského parkovania - Parkovanie2
Páčil sa vám článok?

Prvé základné pravidlá celomestskej parkovacej politiky, ktorú mesto pripravuje už niekoľko mesiacov, sú už schválené. Na dnešnom rokovaní zastupiteľstva ich odobrili bratislavskí poslanci. Nový systém parkovania by mal začať platiť od apríla budúceho roka, v novembri chce mesto pravidlá zapracovať do Všeobecne záväzného nariadenia.

Základom novej parkovacej politiky je uprednostnenie občanov s trvalým pobytom v Bratislave. Tí budú môcť parkovať pri svojom bydlisku počas dňa zadarmo a od 18.00 do 08.00 h, kedy začne platiť rezidentské parkovanie, zaparkujú na svoju kartu na rezidenčných miestach. Kartu dostane každý Bratislavčan, ktorý má v hlavnom meste trvalý pobyt a má auto, aj firemné. Stačí ak svoj vzťah k nemu preukáže.

Za rezidentskú kartu Bratislavčan zaplatí 20 eur ročne, poslanci dnes poplatok znížili z pôvodne navrhovaných 30 eur. Viac, ako dve rezidenčné karty však vodič nedostane, za tú druhú zaplatí výraznejšie viac.

Ostatní Bratislavčania z iných mestských častí či mimobratislavskí, môžu zaparkovať svoje auto len na voľné miesta. Budú ho však musieť hľadať nielen dlhšie, ale za parkovanie zaplatia. Koľko presne, určia jednotlivé mestské časti. V lokalitách s vyšším nárokom na parkovanie sa vyznačia spoplatenené zóny. Navrhované sú štyri - centrum (Staré Mesto), širšie centrum (Ružinov, Nové Mesto a Petržalka), zóny atraktivity (Dúbravka a Karlova Ves) a ostatné zóny vo zvyšných mestských častiach. Zatiaľ však bude parkovacia politika platiť len prvých dvoch zónach, teda v centre a v širšom centre, a parkovanie sa bude deliť na krátkodobé alebo dlhodobé. V najvyťaženejších miestach budú môcť vodiči stáť maximálne dve hodiny. "Už tak nebude možné, aby na luktratívnych miestach stálo auto celý deň," uviedol predseda dopravnej komisie mesta Jozef Uhler (SDKÚ-DS, Most-Híd). Na dlhodobé parkovanie by mali dostať rezidenti polovičnú zľavu.

Výnosy z poplatkov plánuje mesto dať do fondu dopravy a skvalitniť tak napríklad cestnú infraštruktúru, podporiť ekologické formy dopravy či rozširovať parkovacie kapacity. Chce napríklad budovať záchytné parkoviská na okraji mesta s napojením na verejnú dopravu. Zaviesť by sa mali tiež expresné linky, preferencia autobusov a trolejbusov cez vyhradené jazdné pruhy i električiek cez svetelnú signalizáciu.

Parkovacie miesta nezaradené do systému rezidenčného parkovania a ani do zóny spoplatneného parkovania budú vodičom voľne prístupné počas celého dňa.

(TASR)

Páčil sa vám článok?