Vonkajšia reklama v Bratislave stále pribúda

14.5.2008
0
Páčil sa vám článok?

Vedenie mesta Bratislava podľa všetkého rezignovalo na reguláciu rozmiestnenia vonkajšej reklamy v uliciach mesta. Inak si totiž nemožno vysvetliť skutočnosť, že doteraz mesto neprijalo koncepciu rozmiestňovania vonkajšej reklamy a reklamných nosičov v Bratislave naopak pribúda.

Primátor Andrej Ďurkovský (KDH) vlani koncom augusta tvrdil, že mesto má základné zásady pripravené. „Sú jednoduché, možno ich zhrnúť do niekoľkých riadkov. Zameriavajú sa na bezpečnosť cestnej premávky, estetiku a čo najväčšie príjmy pre samosprávu. Jedno z pravidiel ráta s tým, že vonkajšia reklama by nemala byť rozmiestňovaná na stredových pásoch mestských výpadoviek. Tie by mali byť vyhradené len pre zeleň,“ uviedol v rozhovore pre Bratislavské noviny.

S odstupom času možno konštatovať, že tieto jednoduché zásady mestská samospráva stále neprijala, naopak umožnila, aby boli na obecných pozemkoch osadené ďalšie reklamné zariadenia.

Najväčšími poskytovateľmi vonkajšej reklamy sú na Slovensku štyri spoločnosti - Akzent Media, EuroAwk, Ispa a Nubium. Tieto štyri spoločnosti majú len v Bratislave spolu 7825 reklamných plôch. Silné postavenie v Bratislave má aj JCDecaux (cca 650) a BigBoard (140). Svoje reklamné zariadenia majú v hlavnom meste aj ďalšie menšie spoločnosti, prehľad o presnom počte takýchto zariadení neexistuje, podľa našich odhadov ich však bude vyše 10 000 kusov.

K najväčšiemu nárastu reklamných plôch došlo v Bratislave za uplynulých 5 - 6 rokov. Asociácia vonkajšej reklamy, ktorá však má iba štyroch členov (Akzent Media, ITA, Nubium, Šanca), zaznamenala od roku 2002 nárast plôch vonkajšej reklamy v celom Bratislavskom kraji vo výške 58 percent. Keďže väčšina týchto zariadení je v hlavnom meste, nárast v Bratislave bol zrejme ešte vyšší. Asociácia totiž v roku 2002 nerobila štatistiku osobitne pre Bratislavu. Akzent Media ako najväčší poskytovateľ vonkajšej reklamy mal v roku 2002 v celom kraji 1503 zariadení, dnes má iba v Bratislave 3202 reklamných plôch, čo je vyše 100-percentný nárast.

Súčasné vedenie bratislavskej samosprávy, zdá sa, je vonkajšej reklame naklonené. A to aj napriek tomu, že jej predstavitelia opakovane deklarovali záujem obmedziť a regulovať rozmiestňovanie vonkajšej reklamy. Primátor Ďurkovský vlani v auguste označil za problém zmluvu so spoločnosťou JCDecaux, ktorá prevádzkuje reklamné zariadenia na zastávkach bratislavskej MHD.

„Zmluva medzi mestom a spoločnosťou JCDecaux hovorí o istej exkluzivite spoločnosti JCDecaux, našou snahou je dostať ju zo zmluvy preč,“ uviedol A. Ďurkovský. Namiesto toho mesto umožnilo tejto spoločnosti rozmiestniť ďalších 150 tzv. citylightboardov, za čo vybuduje pre mesto 250 nových prístreškov na zastávky MHD - väčšina bude pravdepodobne s reklamou.

Osobitným prípadom sú reklamné zariadenia vybudované bez stavebného povolenia. Samospráva je proti takýmto čiernym stavbám málo dôrazná - za všetko hovorí prípad backlightu spoločnosti Akzent Media vedľa obchodného domu Tesco na Kamennom námestí. Zariadenie bolo pred rokom umiestnené v rozpore so stavebným povolením a tak stojí dodnes.

„Naše stanovisko je jasné - požadujeme odstránenie týchto zariadení, resp. ich uvedenie do súladu s povolením. Staromestský stavebný úrad podľa mojich informácií koná, ale ostáva to len v rovine pokút, pretože nemá silu fyzicky tieto čierne stavby odstrániť,“ konštatoval pred rokom primátor Ďurkovský. Pokojne by to mohol konštatovať aj dnes.

Predstavitelia bratislavskej samosprávy na úrovni mesta aj mestských častí už niekoľko rokov opakujú, že chcú zastaviť živelné rozmiestňovanie vonkajšej reklamy. Dôveryhodnosť ich tvrdení sa však často dostáva do rozporu s tým, že pred komunálnymi voľbami práve volení predstavitelia samosprávy radi využívajú služby prevádzkovateľov vonkajšej reklamy. A každý reklamný klient potvrdí, že získať tie najlepšie reklamné plochy býva pred každými voľbami problém. Na jednej reklamnej ploche totiž môže byť iba jeden komunálny politik.

(brn)

Páčil sa vám článok?