FOTO: Kde v Bratislave dýchame najhorší vzduch? Na Trnavskom mýte to prekvapujúco nie je...
Zdroj: Marián Dekan
Aj keď sú letné prázdniny a motorových vozidiel - áut či autobusov by malo byť na bratislavských cestách menej ako počas školského roku, tak posledné merania čistoty ovzdušia ukázali, že znečistenie vzduchu na zastávkach MHD alebo v blízkosti rušných križovatiek prekračuje limity Európskej únie i Svetovej zdravotníckej organizácie. Kde v našom meste je situácia najhoršia?
Stanovený limit je 40 mikrogramov oxidu dusičitého na meter kubický vzduchu, čo však prekročili hodnoty namerané na križovatke Ivanská cesta - Galvaniho v blízkosti nákupného centra Avion.
Tesne pod limitom boli hodnoty z Pražskej ulice pri zastávke Hroboňova a tretí najhorší výsledok ukázali merania urobené na zastávke MHD Prístavná na Košickej ulici. Ide o merania, ktoré urobila ešte vo februári Spoločnosť ochrany spotrebiteľov. Testovacie skúmavky umiestnila na dva týždne na viacerých miestach v Bratislave v rámci projektu Zvedavé nosy. Informácie sú novinkou, nakoľko Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ) monitoruje kvalitu ovzdušia len na štyroch miestach v Bratislave, kým výsledky získané vďaka tomuto projektu ukazujú, že vysoké koncentrácie sú až na 11 miestach v Bratislave.
Koncentrácia NO2 v ovzduší - tmavozelené body (4,9 až 14,2), svetlozelené (14,2 až 19,3), bledé (19,3 až 24,7), oranžové (24,7 až 32,1), červené (32,1 - 46,8).
Tabuľka poradia najhoršieho vzduchu v Bratislave by vyzerala takto:
Avion shopping park, križovatka Galvaniho – Ivanská cesta | 41,6 |
Pražská, autobusová zastávka Hroboňova | 39,8 |
autobusová zastávka Prístavná, Košická | 36,6 |
Trnavské mýto | 35,5 |
Hlavná stanica | 35,4 |
Most Lafranconi, FTVŠ | 33,2 |
križovatka Bajkalská – Trnavská cesta | 33,1 |
Univerzitná nemocnica Bratislava – Staré Mesto | 32,9 |
Most SNP | 32,7 |
Križovatka Gagarinova pri gymnáziu L.Novomestského | 31,9 |
križovatka Dostojevského rad – Pribinova | 30,5 |
križovatka Rožňavská-Vajnorská, Shopping Palace | 30,3 |
Za desať rokov v Bratislave narástol počet osobných áut o viac ako stotisíc z 214 000 v roku 2010 na 324 000 v roku 2020, čiže ich jazdí v meste oveľa viac. A hoci je pravdou, že nové autá, ktoré si kupujeme, musia spĺňať oveľa prísnejšie nároky na emisie, tak jedinou šancou na budúce zlepšenie kvality ovzdušia je zníženie počtu motorových vozidiel na území mesta.
Preto sa vedenie mesta snaží o reguláciu počtu áut zavádzaním parkovacej politiky, preferovaním MHD na križovatkách, vytváraním bus pruhov a navyšovaním počtu cyklotrás. Zatraktívniť MHD by mala po svojom dokončení aj rekonštrukcia Dúbravsko – Karloveskej radiály, predĺženie električky do Petržalky, ako aj plánované rekonštrukcie Ružinovskej, Vajnorskej a Račianskej radiály, ktorých súčasťou by mali byť aj cyklopruhy na úkor automobilovej dopravy. Narásť by mal aj počet záchytných parkovísk.
(ars)