Veselá vdova šantí v Národnom divadle

19.10.2006
Páčil sa vám článok?

Mojím snom bolo žiť na prelome storočí vo Viedni. Nosiť krásne klobúky, decentné, pod pásom strihnuté šaty pod kolená, frivolné doplnky a najmä - pohybovať sa v spoločnosti mužov, ktorí v tom čase tvorili v meste bujnejúcom kultúrnym dianím Európy. Sedieť vedľa Klimta, Kokoschku a Schieleho v čase, keď presným ťahom štetca vznikali ich nezabudnuteľné diela, čítať Zweiga, Musila, počúvať Straussa či Mahlera a dať sa pitvať Sigmundom Freudom. A najmä sedieť v hľadisku Theater an der Wien, kde v roku 1905 premiérovo uviedli Veselú vdovu Franza Lehára.

O tridsaťšesť rokov neskôr sa táto opereta operiet predstavila aj kultúrnej Bratislave a čakali sme ďalších šesťdesiatštyri rokov, a sto rokov od jej prvého uvedenia, kým sme mohli opäť tlieskať miliónovej vdove, Hane Glawariovej, a jej nehynúcej láske k záletníkovi a ľahtikárovi grófovi Danilovi Danilovičovi. Opereta prešla za túto dobu dlhú, ale úspešnú púť javiskami celého sveta. Ak jej premiérové uvedenie nemôžeme označiť za frenetický úspech, o ďalších naštudovaniach v Londýne, Paríži, Berlíne a v Hamburgu to už povedať môžeme. Najmä New York bol uchvátený. A ako je už pre Američanov príznačné, hneď po premiére sa poobliekali do šiat a´la Veselá vdova, ženy si nasadili klobúky v tomto štýle, tancovalo sa len na Lehárovu hudbu, jedli sa jedlá a pili nápoje s názvom Veselá vdova. Preklad originálneho libreta Victora Léona a Leo Steina pre Operu SND pripravil Ján Strasser a Vladimír Zvara. Réžie sa ujal Marián Chudovský, choreografom je Jaroslav Moravčík. Diriguje Jaroslav Kyzlink. V hlavných úlohách môžeme vidieť Máriu Eliášovú a Adrianu Kohútkovú, Martina Babjaka a Petra Dvorského, z činoherných hercov Olda Hlaváčka a Juraja Slezáčka. Scénu pripravil Peter Čanecký a kostýmy, ktoré na javisko SND preniesli atmosféru Viedne začiatku minulého storočia, sa predstavili v skvostnom vyhotovení Petra Čaneckého. Predstavitelia hlavných rolí sa vzácne zhodujú vo vyjadrení, že opereta je pre nich výzva a Veselá vdova vďačný titul. Adriana Kohútková k tomu dodáva, že sa jej účinkovaním v tomto žánri splnil sen, pretože opera bola pre jej temperament príliš statická. Mária Eliášová považuje účinkovanie v operete za veľkú výzvu pretože „okrem spevu musia vedieť herci aj dobre hrať, výborne vyzerať a zvládnuť choreografiu“. Martina Babjaka na operete fascinuje skutočnosť, že môže popri svojich výrazných speváckych kvalít uplatniť aj herecké danosti. A bard slovenskej opery Peter Dvorský je šťastný, že jeho hlas okrem množstva opier zaznie aj v operete. Výsledok týchto nádejí a očakávaní si môžete pozrieť v operete Veselá vdova na javisku SND.

Páčil sa vám článok?