Dcéra pluku alebo alpské syry v opere

19.10.2006
Páčil sa vám článok?

Inscenačné počiny Jozefa Bednárika v poslednom čase prinášajú na scény kamenných divadiel zdravú dávku kontroverzie, noblesného humoru a osobitého nadhľadu. Po bláznivej Popoluške pozýva Opera SND divákov na účasť na ďalšej Bednárikovej interpretačnej hre - komická opera Dcéra pluku pochádza z pera jedného z operných velikánov prvej polovice 19. storočia Gaetana Donizettiho a premiéru bude mať 19. a 20. marca o 19.00.

Taliansky skladateľ Gaetan Donizetti (1797-1848) dlho nerozmýšľal nad známym faktom, že cesta k výslniu vedie cez parížske javiská a cudzojazyčnému publiku prispôsobil aj žáner. Operu v dvoch dejstvách Dcéra pluku tak nájdeme vo výsostne francúzskom priečinku opéry comique, ktorá vychádza z tradície jarmočného divadla a je akousi príbuznou talianskej opery buffy. Hoci vtedajšia parížska celebrita skladateľ Hector Berlioz netajil nevôľu nad zahraničným vpádom na francúzske scény, Donizettiho hrám sa od publika dostalo nadšeného prijatia a v repertoároch popredných divadiel ich nájdeme dodnes.

Príbeh Dcéry pluku sa odohráva v období napoleonských vojen a sleduje osudy siroty Márie, ktorú si osvojil celý vojenský regiment. Láske Márie k chudobnému chlapcovi však v ceste stoja - ako to už býva - mnohé prekážky. Nekonvenčné spracovanie doslovne udrie do uší hneď na začiatku prvého dejstva - v hovorených dialógoch sa totiž kombinuje jazyk pôvodného francúzskeho textu s našou írečitou materčinou. Inscenátori mali na výber aj medzi dvoma verziami opery, líšiacimi sa prostredím deja a nakoniec sa priklonili na stranu malebného Tirolska. Lokálny kolorit a vďaka Bednárikovmu poňatiu aj gastronómia, najmä mliečne výrobky, totiž hrajú v komickom príbehu dôležitú úlohu...

Hudobné naštudovanie Rastislava Štúra sa muselo vyrovnať s náročnosťou predlohy a v hlavných úlohách sa predstavia poprední sólisti ako A. Kohútková, P. Nôtová, O. Klein a ďalší. Opera SND zároveň pozýva na nedeľné predpremiérové matiné 14. 3. o 10.30 s hosťom Dr. J. Blahom a rozprávaním o francúzskej aj talianskej opernej tradícii a histórii divadla.

Páčil sa vám článok?