Štyri nové pôvodné opery v divadle Stoka

21.2.2010
0
Páčil sa vám článok?

V dňoch 14., 15. a 16. decembra čaká bratislavské publikum pokračovanie festivalu Večery novej hudby, ktorého hlavným organizátorom je ISCM - slovenská sekcia.

Prvý tohtoročný večer, venovaný súčasnej tvorbe, sa udial už v novembri: na koncerte v divadle Stoka sa predstavil švajčiarsky experimentátor Günter Müller v role spoluhráča slovenskej skupiny improvizujúcich skladateľov VAPORI del CUORE. Miesto konania sa nemení ani pri nasledujúcich predstaveniach, ktoré sú ďalším príspevkom k rodiacemu sa hnutiu novej slovenskej opery.

Spoluusporiadateľské združenie Pre súčasnú operu uviedlo minulý rok premiéry „prvej masochistickej opery" Martina Burlasa Údel a „prvej bulímystickej opery" Ľubomíra Burgra Smrť v kuchyni. Hoci sa po roku staneme svedkami obnovených premiér, základné črty sa nemenia: Smrť v kuchyni hovorí okrem iných vecí o temnom bulímystickom - teda bulímickom a zároveň aj mystickom - „vzťahu k jedlu, rodine a okolitým obchodom s potravinami" a Burlasovou operou nás bude aj teraz sprevádzať „vzácne ticho také typické pre ľudské porozumenie, špeciálne pomôcky a pristavené bude aj vozidlo prvej pomoci."

Združenie po prvom úspechu podnietilo vznik ďalších dvoch opusov. Počas troch dní sa tak odohrajú aj premiéry opery Mareka Piačeka Posledný let a Daniela Mateja John King.

Námet Piačekovho diela vychádza z života M. R. Štefánika a dobových reálií. Libreto napísal Egon Bondy a Elena Kmeťová, podľa slov tvorcov opery „ide o obraz historickej postavy, kultúrne rozhľadeného, pracujúceho, a žijúceho naplno, pričom politikum zostáva v pozadí". Matej zase vo svojej opere spolu s autorkou libreta Zuzanou Piussi v absurdných obrazoch skladá banálno-nebanálny príbeh dnešnej ženy, podložený hudobnými kolážami zo známych operných úryvkov.

Tohtoročné Večery nesú výstražný názov Point Zero. Organizátori tým dávajú najavo svoj nesúhlas so štátnou kultúrnou politikou, kvôli ktorej sú získané prostriedky na realizáciu medzinárodného festivalu nedostačujúce. „Nemôžeme nepovedať nahlas, že máme vážne obavy o budúcnosť nášho festivalu a ostatných projektov podobného charakteru. Máme pocit, že sme sa ocitli na nulovom bode, ktorý buď kultúrnu obec zaktivizuje, alebo umŕtvi."

Bohuš Dúbrava

Jednou z pôvodných opier je aj „prvá bulímystická opera" Ľubomíra Burgra Smrť v kuchyni.
FOTO - Ctibor Bachratý

Páčil sa vám článok?