České Brno nám ponúka ikonickú historickú električku: Čo na to dopravný podnik?
Zdroj: OZ Boveraclub Liberec
Torzo električky 6MT, ktoré priviezli z českého Liberca do Bratislavy pred 20 rokmi. Teraz máme šancu získať ďalšie historické vozidlo.
„Keď sa pozerám na vozový park historických električiek v Bratislave, chýbajú mi dva ikonické motorové vozne,“ napísal nám do Bratislavských novín architekt a urbanista Bohumil Kováč ešte začiatkom leta. Jedným z nich je tzv. dvojstovák, ktorý by sme mohli získať z Technického múzea v Brne. O tejto možnosti sme už informovali – využije ju náš dopravný podnik?
Kurátor Tomáš Kocman z brnianskeho múzea nám vysvetlil, že električkový vozeň je zreštaurovaný len sčasti, práce nepokračujú pre chýbajúce financie. Zároveň uviedol: „V princípe by sa Technické múzeum asi nebránilo jeho dlhodobému zapožičaniu Dopravnému podniku Bratislava, pokiaľ by tam boli schopní v ústredných dielňach v Jurajovom dvore dokončiť reštaurovanie do pôvodného stavu.“
Hovorca bratislavského dopravného podniku Jozef Vozár síce potvrdil, že história MHD je pre nich dôležitá a ponuku Technického múzea v Brne si vážia, k možnosti získať „dvojstovák“ sa však vyjadril nekonkrétne: „Každý projekt reštaurovania posudzujeme individuálne, a to nielen z hľadiska technického stavu vozidla či kapacitných možností našich dielní, ale aj s ohľadom na rozpočet a prevádzkové potreby. V prípade záujmu z našej strany otvoríme priamu komunikáciu s Technickým múzeom v Brne.“
Zdroj:
Technické múzeum v Brne
Čiastočne zrekonštruovaný dvojstovák, ktorý nám ponúka múzeum v Brne. Foto je z roku 2009.
Zachraňovať historické vozidlá nie je jednoduché, stačí si spomenúť na osud električky 6MT č. 41. Torzo jej karosérie priviezli bratislavskí fanúšikovia z českého Liberca do vozovne v Jurajovom dvore ešte v roku 2005, aby ho použili pri stavbe repliky, no ani po 20 rokoch sa nezačalo s rekonštrukciou v plnom rozsahu. Foto torza karosérie je v úvode článku.
Naopak, pekným príkladom je obnova legendárnej viedenskej električky, ktorá spájala vtedajší Prešporok s Viedňou. Vďaka úsiliu nadšencov, Romana Delikáta a Michala Milatu z Klubu mestskej hromadnej a regionálnej dopravy, sa podarilo historickú lokomotívu zachrániť pred zošrotovaním a doviezť z Rakúska k nám, neskôr pribudol osobný i nákladný vozeň.
Zdroj:
ac
Nádherne zrekonštruovaná lokomotíva GANZ P.O.H. É. V. Eg 6
Na obnovu viedenskej električky prispeli mnohí, aj ľudia mimo Bratislavy. Napokon vlani v októbri otvorili v Múzeu dopravy výstavu k 110. výročiu ikonickej elektrickej železnice, kde sa predviedla nádherne zrekonštruovaná lokomotíva GANZ P.O.H. É. V. Eg 6 i podvozok nákladného vozňa GANZ P.O.H.É.V. Gk 202.
(ac)
Podarí sa? Máme šancu zachrániť historickú električku, ktorá kedysi jazdila v Bratislave
„Verejnosť pravidelne poteší prezentácia historických vozidiel mestskej hromadnej dopravy. Pozornosť to vyvoláva najmä na opačných koncoch generačnej šnúry – starí rodičia predstavujú vnúčatám, ako to bolo, a možno mnohí aj pridajú, že sa s babkou alebo dedkom zoznámili v električke alebo na zastávke,“ píše architekt a urbanista Bohumil Kováč, zároveň však dodáva, že najmä dve ikonické historické električky Bratislave chýbajú. No nemusí to tak byť.