Viedenská električka má 100 rokov (I.)

11.1.2014
0
Viedenská električka má 100 rokov (i.) - kedysi_elektricka1 Viedenská električka má 100 rokov (i.) - kedysi_elektricka1
Páčil sa vám článok?

Rok 2014 bude rokom Viedenskej električky, ako zvykneme nazývať elektrickú lokálnu železnicu Prešporok – Zemská hranica – Viedeň. Prvého februára uplynie 100 rokov od slávnostného otvorenia železničného spojenia Prešporka s Viedňou. Piateho februára 1914 sa odchodom o 4.15 h z Viedne začala pravidelná doprava na trati Prešporok – Viedeň.

Storočnica tzv. Viedenskej električky je príležitosťou pripomenúť si, ako toto legendárne železničné spojenie vzniklo.

Už v roku 1898 navrhol inžinier Jozef Taubler postaviť železnicu, ktorá by spájala Viedeň s Prešporkom. Jeho zámer však nebol hneď prijatý. Kým Uhorské kráľovské ministerstvo obchodu vydalo koncesnú listinu na výstavbu prešporského úseku dlhého 7,05 km už 5. júna 1909, rakúske cisárstvo vydalo konečnú koncesiu na rakúsky úsek dlhý 63,65 km až o tri roky neskôr - 24. júna 1912.

Koncom roka 1909 vznikla spoločnosť Pozsony Országhatárszéli Helyiérdekű Villamos Vasút (POHÉV), čo v preklade znamená Elektrická lokálna železnica Prešporok – Zemská hranica. So stavbou viedenskej električky sa začalo v roku 1911 v Hainburgu. V roku 1913 sa Pozsonyi városi villámos vasut (Prešporská mestská elektrická železnica) dohodla so spoločnosťou POHÉV na vybudovaní koľajového obratiska a na spoločnom používaní koľajiska na Ružovú ulicu (Jesenského) a Ulicu Gábora Barossa (Štúrova). Obratisko malo rozchod 1435 mm a viedlo z dvojkoľajnej trate na Moste Františka Jozefa (Starý most) cez Justiho rad (Vajanského nábrežie), Námestie korunovačného pahorka (Námestie Ľ. Štúra), Mostovú, Ružovú, Ulicu Gábora Barossa a Námestie kráľa Ondreja (Šafárikovo námestie) späť na most a malo dĺžku 1641 metrov.

Spracované z viacerých historických prameňov
Pokračovanie nabudúce


Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2014 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Páčil sa vám článok?