Prešporok bol priemyselným centrom krajiny

24.6.2007
0
Páčil sa vám článok?

Rýchly technický pokrok v priebehu 19. storočia úplne zmenil život ľudí. Kým pred polovicou storočia sa zdalo, že využitie pary je vrcholom techniky, na konci storočia to už bolo využívanie elektriny.

Prešporok od poslednej tretiny 18. storočia už nebol síce hlavným mestom Uhorského kráľovstva, ani rezidenciou panovníka, ale stále ešte patril k najvýznamnejším centrám krajiny, a v istom období bol dokonca mestom s najvyspelejším priemyslom v celom kráľovstve. Atraktívnosť mesta na zakladanie priemyselných podnikov spočívala najmä v lacných pracovných silách a na možnostiach dopravy. Prísun surovín a odvoz hotových výrobkov boli uľahčené lacnou železničnou dopravou, ako aj možnosťou dopravy na Dunaji. Výrobné areály preto vznikali pozdĺž železničných tratí a na pobreží Dunaja.

Prešporskí priemyselníci veľmi rýchlo pochopili výhody využívania elektrickej energie. Inštalovanie dynama už vtedy nebolo problém. Najprv využívali „podomácky”, to jest priamo vo vlastnom podniku vyrábanú elektrinu, kým vznikla 1901 mestská elektráreň.

Pri železničnej trati do Svätého Jura a do Trnavy, za predmestím Blumental a blízko dnes už zrušených blumentálskych cintorínov, získala na prelome storočí pozemky bývalých polí a záhradníctiev nemecká firma Siemens - Schuckert, ktorá mala už vtedy filiálku aj v Budapešti. Využila ponuku lacných pracovných síl, ale aj možnosť dobrého odbytu. Možno počítala aj so zákazníkmi z blízkej Viedne a z oblasti medzi Viedňou a Prešporkom, a to aj napriek tomu, že aj vo Viedni sa vyrábali elektrické zariadenia a spotrebiče. Prešporskú filiálku otvorili v roku 1902. Spočiatku sa tu vyrábali elektrické motory pre menšie prevádzky. Firma mala obrovské skúsenosti najmä vo výrobe elektrických motorov na pohon dopravných prostriedkov. Už v roku 1879 vyrobili prvú elektrickú lokomotívu na svete, v roku 1881 prvú mestskú električku, v roku 1882 prvý trolejbus.

Aj v Prešporku sa čoskoro objavili prvé trolejbusy. Električky tu prevážali cestujúcich už od roku 1895. Tie však boli viazané na koľajnice, preto sa vynálezcovia snažili vymyslieť niečo podobné, elektrinou poháňané vozne, ale bez závislosti od pevnej koľajovej trate. Trolejbusová doprava bola v Prešporku najprv zavedená na trase k Železnej studničke (1909). Trolejbusy dodala akciová spoločnosť Siemens. Neskôr firma pre mesto vyrobila ešte napríklad zariadenia do parnej elektrárne, transformátory na usmerňovanie prúdu pre dopravné prostriedky a v 40. rokoch aj moderné elektrické javiskové zariadenie pre Mestské divadlo (teraz Opera SND).

Fabrika postavená firmou Siemens pracovala aj po znárodnení a jej budovy stáli donedávna. Dnes, vyše sto rokov od výstavby fabriky, je znovu na jej mieste prázdne stavenisko.

Štefan Holčík
FOTO – archív
Páčil sa vám článok?