Aké návrhy plánuje mestský poslanec Milan Vetrák predložiť v súvislosti s parkovacou politikou?

30.4.2019

Zdroj: koláž PN

Páčil sa vám článok?

Návrh parkovacej politiky hlavného mesta SR, ktorý začal prezentovať primátor Matúš Vallo, by mal byť schválený v roku 2020, ale už teraz sa o ňom vášnivo diskutuje. Úplne stotožnení s ním nie sú ani všetci zvolení predstavitelia samosprávy. Jedným z nich je mestský poslanec Milan Vetrák. Ten má pripravených niekoľko návrhov, ktoré by mohli pomôcť mestským častiam a jej obyvateľom, aby sa mohla stať mestská parkovacia politika ľahšie prijateľnou.

Petržalský poslanec a mestský poslanec za Petržalku Milan Vetrák tvrdí, že nový návrh parkovacej politiky je napríklad pre Petržalku nevýhodný. Filozofia Vallovho modelu parkovania vychádza totiž z toho, že vodič zaberá svojím autom verejné priestranstvo a za takéto zabratie musí platiť parkovné. Až následne sa z vybraného parkovného začne uvažovať nad tým, čo, kde a kedy sa v prospech dopravy a parkovania urobí (MHD, záchytné parkoviská, parkovacie domy a pod.). Podrobnejšie sme jeho názory prezentovali cez víkend v tomto článku uverejnenom v Petržalských novinách:

Poslanec Milan Vetrák: Na parkovaciu politiku v navrhovanej podobe obyvatelia Petržalky doplatia

Petržalský poslanec a mestský poslanec za Petržalku Milan Vetrák tvrdí, že nový návrh parkovacej politiky je pre Petržalku nevýhodný. Prečo? Filozofia Vallovho modelu parkovania vychádza z toho, že vodič zaberá svojím autom verejné priestranstvo a za takéto zabratie musí platiť parkovné. Až následne sa z vybraného parkovného začne uvažovať nad tým, čo, kde a kedy sa v prospech dopravy a parkovania urobí (MHD, záchytné parkoviská, parkovacie domy a pod.).

Do diskusie na sociálnej sieti sa zapojil napríklad aj poslanec mestskej časti Bratislava - Nové Mesto Branislav Filipovič, ktorý napísal: "Pán Vetrak sa asi prepočítal nakoľko Nové Mesto má všetky športové a veľké množstvo kultúrnych podujatí, nehovoriac o nemocniciach a zdravotníckych zariadeniach, lesoparku Kamzíku, atď. čiže peniaze 85 ku 15 % a delenie z týchto poplatkov nebude Petržalka dotovať Nové Mesto, ale presne opačne, Petržalka je nocľaháreň a Bratislava žije práve v týchto 3 mestských častiach ako je Staré Mesto, Nové Mesto a Ružinov. Musím uznať, že inak dobrý článok a súhlasím, že najprv treba vytvoriť podmienky a následne uplatniť ich dodržiavanie. Môj názor je, že ako Bratislavčania by sme mali byť zvýhodnení v každej mestskej časti a nielen v tej, kde bývam a žijem nakoľko som Bratislavčan v celej Bratislave."

Návrhy, ktoré Milan Vetrák plánuje predložiť v prospech Petržalčanov.
1. Formou prechodného obdobia (1 – 3 roky) priznať právomoc mestským častiam dočasne nevyberať poplatok za rezidentskú kartu aspoň na 1. auto.
2. Formou prechodného obdobia (do 2023, resp. do dobudovania nosného dopravného systému) upraviť postupné znižovanie hodinového parkovania v inej mestskej časti (resp. zóne tej istej mestskej časti) zadarmo (napr. osem hodín zadarmo v roku 2020, šesť hodín v roku 2021, štyri hodiny v roku 2022 a dve hodiny v roku 2023).
3. Upraviť rozdeľovanie výnosu medzi hlavné mesto a mestské časti tak, aby z 30 % z výnosov z hodinového parkovania išla aspoň polovica tej mestskej časti, ktorej obyvatelia zaplatia toto parkovné a nielen tej mestskej časti, kde sa parkovné vyberie.
4. Majiteľov garáží spoplatňovať len vtedy, ak chcú využívať výhody systému.
5. Zvýšiť sadzby za hodinové parkovné pre mimobratislavských a odlíšiť ich tak od Bratislavčanov alebo zaviesť abonentské parkovacie karty.
6. Priznať právomoc mestským častiam meniť svoje parkovacie zóny bez nutnosti zmeniť celomestské VZN o parkovaní.
Uvidíme, či sa s nimi primátor a magistrát stotožní.

(in)

Páčil sa vám článok?