Poslanec Milan Vetrák: Na parkovaciu politiku v navrhovanej podobe obyvatelia Petržalky doplatia

28.4.2019
Parkovisko na Röntgenovej

Zdroj: MÚ Petržalka

Páčil sa vám článok?

Petržalský poslanec a mestský poslanec za Petržalku Milan Vetrák tvrdí, že nový návrh parkovacej politiky je pre Petržalku nevýhodný. Prečo? Filozofia Vallovho modelu parkovania vychádza z toho, že vodič zaberá svojím autom verejné priestranstvo a za takéto zabratie musí platiť parkovné. Až následne sa z vybraného parkovného začne uvažovať nad tým, čo, kde a kedy sa v prospech dopravy a parkovania urobí (MHD, záchytné parkoviská, parkovacie domy a pod.).

V tomto systéme Bratislavčan, ktorý 8 hodín denne pracuje v inej mestskej časti alebo v inej zóne v rámci svojej mestskej časti a chodí do práce autom, bude po 2 hodinách zadarmo denne platiť hodinové parkovné ako mimobratislavský vodič, t. j. takmer 3 000 eur ročne (6 hodín denne x 5 dní v týždni x 4 týždne do mesiaca x 12 mesiacov do roka x 2 eurá/1 hod.). Protihodnotou bude 100 alebo 150 hodín do roka pre návštevy rezidenta.

„Na rozdiel od toho je tu iná názorová platforma, ku ktorej inklinuje terajší starosta Petržalky a väčšina petržalských poslancov vrátane mňa, vychádzajúca z toho, že ak parkovné nemá byť len ďalšou daňou, je potrebné vodičom áut ponúknuť za parkovné reálnu protihodnotu v dohľadnom čase, pretože doprava a budovanie parkovacích kapacít je budovaním infraštruktúry, čo je povinnosťou hlavného mesta a jeho mestských častí, za čo už vodiči áut platia existujúce dane a poplatky,“ hovorí Milan Vetrák. „Z tohto pohľadu je pochopiteľné, že ak má napríklad Petržalčan platiť v inej mestskej časti rovnako ako mimobratislavčan, tak až odvtedy, keď bude dobudovaný nosný dopravný systém vrátane vhodných spojení MHD, aby sa mohol na želané miesto vôbec dostať, a že za parkovné síce nemusia byť hneď od začiatku vybudované záchytné parkoviská a parkovacie domy, ale hlavné mesto musí mať jasný plán a časový harmonogram ich vybudovania.“

To, že najväčší stret týchto dvoch názorových platforiem je badateľný v Petržalke, súvisí s údajmi vyplývajúcimi zo spočítavania údajov o parkovaní v tejto mestskej časti, ktorý začiatkom roka spustil terajší starosta Ján Hrčka (tzv. monitoring, nejde o vlastnú parkovaciu politiku). „Podľa predbežných údajov je vo vybranej referenčnej zóne stav, že aj keby sme odtiaľ vytlačili všetkých mimobratislavských vodičov, chýba 20 % parkovacích kapacít,“ pokračuje Milan Vetrák.

„Pri údajoch, z ktorých vychádza Vallov model, ak si aj predstavíme optimistický prípad, že všetci majitelia nechajú svoje auto doma a prestúpia na MHD, k tomu ak aspoň polovica z tých, čo majú dve autá, svoje druhé auto prestane parkovať v Petržalke a rovnako tak spravia povedzme všetci tí, čo majú viac ako dve autá, ubudne z verejného priestoru približne 10 % áut. To znamená, že 10 % Petržalčanov, t. j. každý desiaty, nezaparkuje ani po zavedení parkovacej politiky, hoci bude za to platiť parkovné. Zároveň je dlhodobo známe, že ak sa vyznačia parkovacie miesta podľa normy a všetci mimobratislavskí vodiči by prestali v Petržalke parkovať, nezíska sa žiadne voľné parkovacie miesto.“

Petržalka doplatí aj na ekonomický model parkovania a zdaňovanie vodičov za jazdu áut po meste. Ten stojí na tom, že výnosy z rezidentských kariet sa budú deliť v pomere 50 % : 50 % medzi hlavné mesto a mestské časti, čo sa zdá byť v poriadku, a výnosy z hodinového parkovania, ktoré prinesie do systému najviac peňazí, pomerom 70 % : 30 % (resp. 85 % : 15 %) v prospech hlavného mesta a tej mestskej časti, kde sa uhradí parkovné, čo problém je, pretože Petržalka ako „noclaháreň“ z týchto výnosov nebude mať takmer nič a Petržalčania budú dotovať iné mestské časti (najmä Staré Mesto, Ružinov a Nové Mesto), kde budú cez deň parkovať.

O návrhoch, ktoré plánuje poslanec Milan Vetrák predložiť v prospech Petržalčanov pri zavádzaní parkovacej politiky mesta, si môžete prečítať viac tu:

Aké návrhy plánuje mestský poslanec Milan Vetrák predložiť v súvislosti s parkovacou politikou?

Návrh parkovacej politiky hlavného mesta SR, ktorý začal prezentovať primátor Matúš Vallo, by mal byť schválený v roku 2020, ale už teraz sa o ňom vášnivo diskutuje. Úplne stotožnení s ním nie sú ani všetci zvolení predstavitelia samosprávy. Jedným z nich je mestský poslanec Milan Vetrák. Ten má pripravených niekoľko návrhov, ktoré by mohli pomôcť mestským častiam a jej obyvateľom, aby sa mohla stať mestská parkovacia politika ľahšie prijateľnou.

​(pn)

Páčil sa vám článok?