Napokon mesto zruší len dva spoje MHD

26.8.2011
0
Páčil sa vám článok?

Cestujúci v Bratislave sa hromadného rušenia liniek MHD obávať nemusia. Napriek pôvodnému návrhu Dopravného podniku Bratislava, a.s., ktorý chcel v rámci šetrení zrušiť 13 liniek, sa napokon zrušia len dve. Oznámil to primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (Smer-SD).

"Zrušená bude električka číslo 7, ktorá jazdila len poobede a na tej istej trase chodia aj iné električky. Zruší sa aj autobusová linka 38, kde je náhradným spojom linka 37," informoval Ftáčnik. Priznal, že rozhodovanie o obmedzeniach v MHD bolo asi jedným z najťažších od komunálnych volieb. "Boli sme si vedomí zložitej situácie v DPB, ktorý sa dostáva do stavu, že nebude mať pomaly na výplaty, a na druhej strane je tu aj záujem verejnosti. Zladenie týchto vecí je dilema, ktorú sme riešili," vysvetlil s dôvetkom, že do procesu rozhodovania bola zapojená verejnosť, odborníci či mestské časti.

Pôvodný návrh DPB bol podľa Ftáčnika neprijateľný, keďže zhoršoval podmienky cestovania v Bratislave. Aj preto bola zamietnutá napríklad navrhovaná redukcia intervalov električiek. "Výrazne by sme zhoršili cestovanie najekologickejšou dopravou," upozornil primátor. Redukcia intervalov sa tak od 19. septembra dotkne len dvoch spojov, a to električky číslo 9 a autobusovej linky 50.

Ďalšie úspory sa našli pri úpravách niektorých trás. Napríklad autobus č. 78 bude od 4. septembra premávať len po Šafárikovo námestie, upraví sa čas v prípade linky 133, čo je zrýchlený spoj z Karlovej Vsi premávajúci súbežne s električkou. Podľa Ftáčnika bola práve táto zmena najdiskutovanejšia. "Karlovešťania chceli linku 133 zachovať, obyvatelia iných častí sa pýtali, prečo takýto zrýchlený spoj nemajú aj oni. Urobili sme kompromis. Spoj 133 ostáva, ale len v rannej špičke tak, ako v čase, keď začínal," povedal primátor.

Redukcie sa teda nedotknú tých liniek, kde by došlo k zhoršeniu obsluhy územia. "Zmeny sa dotknú najmä doplnkových spojov, ktoré jazdia súbežne s nosnými. Je to najmenej bolestivé riešenie pre cestujúcich," vyhlásil Ftáčnik.

DPB pôvodne plánoval ušetriť 1,8 milióna eur. "Povedali sme, že 500.000 eur musí podnik ušetriť sám, ďalších 500.000 eur získa zo zvýšeného príspevku mesta (financie pôjdu podniku na úkor splácania starých dlhov) a zvyšok získa práve obmedzením liniek. "Je to zodpovedné riešenie. Ak by sme sa správali ako naši predchodcovia a odtláčali problémy na neskôr, tak by sme sa správali nezodpovedne. Blížili sme sa ku kolapsu na strane DPB," konštatoval primátor.

Zdôraznil, že toto nájdené riešenie je súčasťou cieľa DPB, a to dostať prevádzku podniku do stavu vyrovnaného hospodárenia v roku 2012. Týmto sa ale celá vec nekončí. Mesto sa chce zamyslieť nad novým linkovaním MHD, chce preto vysúťažiť nový plán dopravnej obslužnosti. Podľa Ftáčnika je to otázka niekoľkých mesiacov.

DPB v súvislosti s prijatými úspornými opatreniami, ktoré sa začali nástupom nového manažmentu od 1. júla 2011, predložil magistrátu opatrenia na redukciu výkonov MHD. Do konca roka 2011 dopravcovi hrozila strata takmer 12 miliónov eur, ktorú nové vedenie plánuje znížiť na 6,9 milióna eur. Primátor Ftáčnik 9. augusta povedal, že návrh DPB na úsporu 1,5 milióna kilometrov v MHD od septembra do konca roka 2011 je neprijateľný, pretože sa spolieha na rušenie spojov.

DPB víta navýšenie financií na prevázdku

Dopravný podnik Bratislava (DPB), a. s., víta diskusiu o verejnej doprave a navýšenie prevádzkových prostriedkov o 500.000 eur, považuje však toto rozhodnutie za nedostatočné. Nový manažment DPB upozornil po svojom nástupe na kritickú finančnú situáciu, na plánovanú stratu 12 miliónov eur.

Uviedol to dnes generálny riaditeľ DPB Ľubomír Belfi v reakcii na vyjadrenie bratislavského primátora Milana Ftáčnika. Ten povedal, že napriek návrhu DPB zrušiť 13 liniek budú zrušené len dve. DPB pôvodne plánoval ušetriť 1,8 milióna eur. "Povedali sme, že 500.000 eur musí podnik ušetriť sám, ďalších 500.000 eur získa zo zvýšeného príspevku mesta (financie pôjdu podniku na úkor splácania starých dlhov) a zvyšok získa práve obmedzením liniek," povedal primátor.

"Prijali sme opatrenia, ktoré smerovali k šetreniu materiálových nákladov, služieb, v súčinnosti so zvýšením cestovného a s predloženým návrhom na úsporu vozokilometrov. Predpokladali sme, že znížime stratu na 6,9 milióna eur," konštatoval Belfi.

Podľa neho by to pre mesto bola úspora päť miliónov eur, preto každú stratu hradí akcionár na konci roka. "Výška doteraz neuhradenej straty, mesta voči DPB, predstavuje za uplynulé roky 15 miliónov eur, aj pri predpokladanej zníženej strate sedem miliónov eur na konci roka, je to 22 miliónov eur," konštatoval.

Závery prijaté na rokovaní dopravnej komisie nemôže DPB podľa Belfiho považovať za dostačujúce. Dopravca upozorňuje cestujúcich, že v konečnom dôsledku sa kvalita služieb môže zhoršiť. Dôvodom je platobná neschopnosť DPB voči dodávateľom, vysvetlil šéf Dopravného podniku Bratislava.

Mestský verejný dopravca rokuje intenzívne s bankami, ale neuhradené financie zo strany mesta Bratislava voči DPB sú dosť závažnou skutočnosťou pre finančné domy a tie nie sú ochotné DPB poskytnúť úver, odpovedal Belfi na otázku TASR o stave rokovaní s bankami.

DPB zverejní na svojej oficiálnej internetovej stránke informácie o opatreniach a zmenách pre cestujúcu verejnosť.

(TASR)

Páčil sa vám článok?