B. Záhradník: Všetky podstatné reformy sme urobili

5.8.2010
0
Páčil sa vám článok?

O úspechoch a prehrách, ale aj o tom, prečo vo funkcii nevydržal až do konca volebného obdobia, sme sa pozhovárali s dnes už bývalým predsedom predstavenstva DPB, a. s., Branislavom ZÁHRADNÍKOM.

- Za najväčší úspech považujem modernizáciu dopravného podniku, konkrétne 182 nových autobusov, zavedenie SMS lístka, internetovej električenky a kamerového systému vo vozidlách. Som rád, že sa počas môjho pôsobenia komplexne zrekonštruoval električkový tunel a zlepšila sa dopravná obsluha viacerých území Bratislavy novými linkami, kde dosiaľ žiadna forma mestskej hromadnej dopravy neexistovala. Úspechom je aj vyrovnané hospodárenie podniku a zachovanie sociálneho zmieru, za čo ďakujem najmä vodičom MHD. Za neúspech považujem fakt, že sme už nemali silu, odvahu a financie pustiť sa do modernizácie električiek nákupom nových, nízkopodlažných vozidiel. Mrzí ma aj čas, ktorý sme stratili opakovaním tendra na kĺbové vozidlá, lebo mesto sa ocitlo vo finančnej kríze a ambiciózny projekt na nákup 240 kĺbových autobusov sa musel zredukovať.

Prečo ste nepočkali s odchodom? Mali ste pred sebou ešte nedorobenú robotu - tunel, ďalšie nové vozidlá, tender na tarifný systém...

- Rozhodnutie odísť dozrievalo vo mne už dlhší čas. Všetky podstatné reformné zámery, ktoré boli uskutočniteľné v tomto volebnom období v dopravnom podniku, sme urobili. Do volieb by už podnik nemal prijímať žiadne zásadné rozhodnutia, ktoré by zaťažovali budúce vedenie mesta, okrem zabezpečovania bežnej prevádzky mestskej hromadnej dopravy. Tunel je z našej strany hotový, kolaudácia je vec, ktorú už majú v rukách kompetentné úrady. Nové vozidlá sú zaradené do premávky a je vyriešené aj ich financovanie. Tender na tarifný systém je vecou mesta a župy v rámci BID, to nie je vec, ktorú rieši DPB ako jeden z dopravcov. Keďže som sa rozhodol odísť z politiky, nemalo význam, aby som ešte pol roka zotrvával vo vedení dopravného podniku. Na stoličku som sa neprilepil a ani netrpím pocitom nenahraditeľnosti. V podniku pracuje tím manažérov, ktorí zabezpečia plnohodnotné fungovanie MHD a kontinuitu. Cítim, že mám „vybité“ baterky a potrebujem zmenu.

Mestu ani dopravnému podniku sa počas dlhých rokov nepodarilo výrazne posunúť mestskú hromadnú dopravu dopredu - nerozšírila sa električková sieť, neposunula sa doprava v Petržalke, relatívne málo pribudlo autobusov. Prečo?

- S takýmto hodnotením nesúhlasím. To, že MHD v Bratislave je dlhé roky systémovo podfinancovaná, berieme ako objektívny fakt, ktorý sa logicky musí niekde prejaviť. Na rozvoj nie sú financie, mesto to nedokáže samo utiahnuť. Je dobré, že sa podarila obnova takmer 50 percent autobusov, lebo to podstatne zvýši spoľahlivosť mestskej hromadnej dopravy a zníži prevádzkové náklady. Bratislavská MHD by však potrebovala jednorazovo asi 300 až 500 miliónov eur na „dobehnutie“ zaostávania. Išlo by o výstavbu nových električkových tratí, nákup nových električiek a trolejbusov, ako aj na zvýšenie výkonov v podobe nových liniek a „hustejších“ intervalov.

Dlhé roky sa nedarí spojazdniť Bratislavskú integrovanú dopravu (BID).

- Je to problém kompetencií a financií. Na jednej strane sú dvaja objednávatelia výkonov - župa a mesto, a na druhej strane sú minimálne traja dopravcovia - železnice, SAD a DPB. Objednávatelia aj dopravcovia sa boja, že na systém finančne doplatia. Som však optimista a verím, že sa to nakoniec podarí presadiť v praxi, lebo je to v prospech cestujúcich.

Zhováral sa Robert Lattacher
FOTO - SITA

Páčil sa vám článok?