Električka by mohla premávať už v roku 2010

12.10.2007
0
Páčil sa vám článok?

S traťou električky zo Šafárikovho námestia po Janíkov dvor sa ráta už v roku 2010. Víťaz projektu na stavbu prvej časti z centra po Bosákovu ulicu bude známy onedlho, tender na projekt druhej časti mesto ešte len vypíše.

So začiatkom výstavby prvého úseku električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu, sa ráta pravdepodobne koncom budúceho roku. Tento úsek je v plnej finančnej réžii hlavného mesta.

Na druhý úsek trate, ktorá je už združenou investíciou so železnicami, zabezpečuje mesto zorganizovanie výberového konania, z ktorého vzíde ďalší projekt. Druhá časť úseku sa začína vyústením tunela zo stanice Filiálka v mestskej časti Nové Mesto do Petržalky v okolí Bosákovej ulice a ako polozapustená trať bude pokračovať do Janíkovho dvora.

Podľa splnomocnenca primátora pre nosný dopravný systém Tomáša Fabora sa druhým úsekom v súčasnosti zaoberajú pracovné skupiny. Mesto musí vypracovať také podmienky v rámci tendra, aby mohli železnice projekt aj technicky zrealizovať. Výška nákladov združenej investície sa zatiaľ podľa T. Fabora nedá v súčasnosti presne vyčísliť. Vie sa len to, že z peňazí, ktoré poskytuje Európska únia v rámci operačného programu, je možné financovať preloženie inžinierskych sietí, vybudovať nadjazdy a podjazdy, železničný spodok i zvršok či elektrickú trakciu.

Financovanie ostatnej výstavby, ktorá sa nedá pokryť európskymi zdrojmi a ktorá sa týka obsluhy, chce mesto urobiť spolu so súkromnými investormi. Pôjde napríklad o stavbu staníc, zastávok, príjazdných komunikácií či parkovísk.

V prvej etape, do roku 2015, bude jazdiť električka na celom úseku od centra po Janíkov dvor na koľajách o rozchode 1000 milimetrov. Po prepojení s tunelom sa koľaje rozšíria od Bosákovej ulice na normálny rozchod 1435 mm.

Vznikne integrovaný koľajový systém s možnosťou cestovať vlakom rôznymi smermi. Podľa T. Fabora nepôjde o klasické železničné lokomotívy a vagóny, ale o 2- až 3-vozňové elektrické súpravy, ktoré sa dajú v prípade potreby spájať. Existujú podľa neho aj úvahy, že by sa využívali obidva typy koľajníc, podobne ako je to v niektorých nemeckých mestách. Celý systém je ale komplikovanejší. .

(rob)
Páčil sa vám článok?