Starostovia: Možnosť výstavby elekričkovej trate do Vrakune brzdia niektorí ministri sabotujúci Bratislavčanov

10.9.2020
Starosta Vrakune Martin Kuruc a starosta Ružinova Martin Chren

Zdroj: nc

Páčil sa vám článok?

Električková trať do Vrakune je podľa tamojšieho starostu Martina Kuruca a starostu Ružinova Martina Chrena nevyhnutnosťou. Na alarmujúci stav kolabovania dopravy dnes upozornili na spoločnom brífingu. Podľa nich, aby sa niečo v tomto smere pohlo, potrebujú hlavne podporu niektorých vládnych ministrov.

Na stole je tak opäť téma predĺženia elekričkovej trate do Vrakune a Podunajských Biskupíc a tak výrazného odľahčenia dopravy do týchto častí mesta.  Podľa Martina Kuruca a Martina Chrena to už nie je možnosť, ale úplná nevyhnutnosť a treba začať konať okamžite. 

Ako poznamenal starosta Kuruc výstavba električkovej trate do Vrakune je aj jednou z priorít ministerstva dopravy. Má to však podľa neho veľa úskalí. Avizoval, že projekt má podporu MČ Ružinov, ktorá je tiež kolabujúcou dopravou dotknutá, podporu primátora, ktorý má tiež záujem problém riešiť. "Dúfam, že sa čo najrýchlejšie tento problém papierovo a projektovo dá do poriadku, aby sme sa električky do Vrakune dočkali, pretože tie zápchy sú neúnosné," uviedol starosta Vrakune s tým, že vyzýva všetkých kompetentných, aby sa konečne spojili a problém vyriešili. "Stretnime sa, povedzme, kto má akú úlohu na to, aby to mohlo začať fungovať," povedal Kuruc.

"Dnes sme vo fáze, keď musíme povedať, že všetci vieme, že nové električkové trate potrebujeme. Tento juhovýchod mesta, kde bývajú zápchy už krátko poobede, potrebujeme prepojiť električkou, lebo inak tu budeme strácať stovky rokov času státím v zápchach," upozornil na situáciu dnes na spoločnom brífingu ružinovský starosta Martin Chren.

Chren potvrdil slová Kuruca, že okrem ich dvoch žiada aj starosta Podunajských Biskupíc, bratislavský primátor Vallo a existuje aj vôla ministra dopravy tento problém riešiť.  "Ale stále to niekde stojí a mám pocit, že niektorí politici len hľadajú zámienky, ako oddaľovať tento projekt. Doprava je dnes problém číslo 1 v Bratislave, prestal byť čas na reči a blúznenie o nejakých alteratívach, treba začať realizovať, čo sa uskutočniť dá rýchlo a za najlepšiu cenu," hovorí Chren.

Ako podotkol starosta Kuruc, na stole je aj projektová dokumentácia, ktorá je predpripravená aj štúdie realizovateľnosti, kadiaľ by mala električka viesť. 

Čo sa týka trasy, najjednoduchšia a najbezproblémovejšia je podľa Kuruca trasa popred Slovnaft. "Od Pribinovej priestor na to je, je tam štvorprúdová cesta, popred Slovnaft až do Vrakune, sú tam vysporiadané pozemky," informoval Kuruc k budúcemú plánovanému trasovaniu električky.

Vybratá trasa je jednoduchá a jasná aj z pohľadu ružinovského starostu. "Minimálne v časti po Slovnaftskej ulici a na koniec Podunajských Biskupíc a Vrakune - tam je vynechaná priestorová rezerva, ako to urobiť," tvrdí Chren. Na "debatu" podľa neho je, kde má byť prepojenie Ružinova s touto traťou a tam sú na stole dve jasné alternatívy. "Jedna je po Prístavnej ulici, najjednoduchšia a najrýchlejšia. Mierne komplikovanejšia je po ulici Mlynské nivy," uviedol Chren s tým, že táto alternatíva však obslúži viac obyvateľov, potom Bajkalskú ulicu, kde je hotový vykopaný tunel ešte z čias výstavby Bajkalskej, kadiaľ by mohla prejsť cez Pálenisko a odtiaľ ďalej.  "Nám je jedno, či to po technickej stránke pôjde cez Pribinovu alebo cez Mlynské nivy, len to už konečne rozhodnúť," dodal starosta Kuruc.

Čo sa týka ceny výstavby, podľa Kuruca by mala stačiť desatina z toho, čo majú sľúbené z EÚ. "V závislosti od rôznych alternatív, kadiaľ by trať išla, sa celkové náklady pohybujú do 200 miliónov eur," povedal Chren s tým, že je to len zlomok v porovnaní s preinvestovanými dvoma miliardami eur do obchvatu a výrazne lepšie riešenie nosného bezkonfliktného dopravného systému.

Chren dúfa, že si konečne k spoločnému stolu sadnú aj ostatní členovia vlády, ktorí zatiaľ podľa jeho vyjadrenia doteraz len sabotovali Bratislavčanov a nájdu riešenie tejto problémovej situácie. Brzdia to však niektorí ministri a aby sa mohli pohnúť ďalej, potrebujú ich súhlas. "My zo strany mesta a mestských častí sme pripravení začať už zajtra, potrebujeme však súhlas niektorých rezortných ministrov z vlády a dúfam, že aj pani ministerka kultúry a minister životného prostredia, ktorí sú naozaj dnes zodpovední za to, že ľudia budú stáť ďalšie roky v zápchach, pokiaľ neprídu s nejakým riešením a nielen kritizovať," dodal starosta Chren.

Zdroj: nc

Zdroj: nc

Každodenné zápchy na Gagarinovej z mesta do Vrakune a Podunajských Biskupíc

Naznačil teda, že problémom výstavby tejto trate je problém politickej vôle a na tomto probléme by sa malo ukázať, kto to ako myslí vážne s Bratislavou. a "či mu ležia na srdci osudy, životy a čas ľudí, ktorí aj teraz stoja v tejto zápche," povedal Chren.

Hlavné mesto v reakcii uviedlo, že víta podporu starostov Ružinova a Vrakune, ktorí "pomenovali vážnosť situácie". Práve ich mestské časti podľa magistrátu najviac pociťujú problémy absentujúcej električkovej trate, najkapacitnejšieho systému verejnej dopravy. "Naďalej robíme všetko pre to, aby sme presadili najefektívnejšiu trasu električky popri SND a jej napojenia na ružinovskú radiálu až do Podunajských Biskupíc," ubezpečil bratislavský magistrát.

(nc)

Páčil sa vám článok?