Modernizácia železničnej trate výrazne skráti čas cesty do Viedne

25.9.2022
0

Zdroj: FB Lukáš Baňacký starosta

Páčil sa vám článok?

Modernizácia železničnej trate z Devínskej Novej Vsi do Rakúska je vysoko návratná. Druhá koľaj má zmysel až po zvýšení kapacity bratislavskej hlavnej stanice. Vyplýva to z hodnotenia Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP), ktoré sa venuje tomuto projektu. Pravidelná linka tu premáva na trase Hlavná stanica, Lamač, Devínska Nová Ves až do Viedne.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pripravili štúdiu uskutočniteľnosti na modernizáciu 4,5 kilometra dlhej trate z Devínskej Novej Vsi po štátnu hranicu s Rakúskom, s cieľom zlepšiť cezhraničnú železničnú dopravu. Z analyzovaných šiestich alternatív sú za tú s dvoma koľajami a modernizáciou stanice Devínska Nová Ves za 106 miliónov eur s DPH.

Projekt je podľa ÚHP potrebný a ekonomicky návratný. Analytici konštatujú, že trať treba zmodernizovať a zvýšiť jej kapacitu, jej elektrifikácia tiež pomôže životnému prostrediu. Po modernizácii aj na rakúskej strane sa má skrátiť cesta rýchlikom z Bratislavy do Viedne o 27 minút a medzi hlavnými mestami má pribudnúť viac priamych spojení. Prínosy môžu byť ešte väčšie, pretože napríklad podľa rakúskeho modelu sa zvýši záujem o diaľkové spojenie vlakom medzi Bratislavou a Viedňou.

Štúdiu pripravili ŽSR interne vo vlastnej réžii so svojimi kapacitami a výsledok je podľa ÚHP lepší ako v prípade väčšiny štúdií dodávaných externe. Do procesu zapojili aj ÚHP a priebežne ho spolu konzultovali.

Cieľom projektu je dostať na trať viac vlakov, pribudnúť by mali diaľkové aj regionálne a z inej trate sa presmerujú nákladné vlaky. Tento cieľ nedokážu naplniť jednokoľajné alternatívy, ktoré sú podľa štúdie najnávratnejšie, preto padla voľba na dvojkoľajnú. Ani tá však podľa ÚHP v praxi bez zvýšenia kapacity nadväzujúceho úseku z Devínskej Novej Vsi do Bratislavy nepomôže.

V prvej etape do roku 2024 sa plánuje trať elektrifikovať. ÚHP odporúča pokračovať v príprave a realizácii tejto etapy. V druhej etape do roku 2030 sa má trať zdvojkoľajniť a zmodernizovať stanica Devínska Nová Ves. ÚHP navrhuje pokračovať po aktualizácii štúdie železničného uzla Bratislava. Inak sa môže stať to, že trať sa zdvojkoľajní a ostane nevyužitá, lebo uzlom Bratislava nové vlaky neprejdú.

(TASR, ms)

Páčil sa vám článok?