ROZHOVOR - Spolumajiteľ legendárnej Štefánky o zľave pre očkovaných: Viem presne, čo je korona!

25.8.2021
0

Zdroj: ac

Páčil sa vám článok?

To sme sa dožili, deliť ľudí na dve kategórie! Aj takáto bola reakcia, keď v reštaurácii Štefánka v centre Bratislavy začali od júla dávať ľuďom očkovaným proti covidu 10-percentnú zľavu. Negatívnych ohlasov sa najmä na sociálnych sieťach objavilo celkom dosť – čo hovorí spolumajiteľ tohto kultového podniku Eduard Šiška (na úvodnej foto) dnes? Neoľutoval rozhodnutie, ktoré mnohých provokuje?

Kvôli zľave pre očkovaných hostí vás začali preverovať dokonca pracovníci Slovenskej obchodnej inšpekcie. Čo konkrétne riešili?

Niekto im poslal podnet, že diskriminujeme zákazníkov, ktorí nie sú zaočkovaní. Neviem, z čoho dotyčný vychádzal, lebo od reklám v televízii až po billboardy v uliciach vidíte podobné formy motivácie ľudí k očkovaniu proti covidu. Dokonca aj zoo predajne v Bratislave ponúkajú zľavu  5 percent pre očkovaných.

Pritom sa dá na „kauzu“ pozerať tak, že ide o výhodu pre zaočkovaných, nie o nevýhodu pre nezaočkovaných, keďže aj tí sú u vás stále rovnako vítaní. Máte zľavy tiež pre iné skupiny ľudí?

Samozrejme, poskytujeme rôzne zľavy, či už pre dôchodcov alebo študentov, máme tiež zamestnanecké zľavy, karty pre našich dlhodobých klientov... A som presvedčený, že tým nikoho nediskriminujeme. Zľavy sme dávali aj v čase pred pandémiou, jednoducho sme našim hosťom ponúkli kartičku a kto ju prijal, ten ju prijal, a kto nemal záujem, tak si ju nevzal.

Lenže tentoraz sa o vás začala zaujímať obchodná inšpekcia...

Nerobím z toho drámu. Dostali podnet, ktorý museli začať riešiť, to je celé. Aj do zľavy pre očkovaných sme išli s úmyslom, že urobíme niečo pozitívne pre ľudí, no vyvolalo to rozruch. Ale neľutujeme. Rešpektujeme, že každý sa na túto našu iniciatívu môže pozerať inak.

Nepripravila vás o zákazníkov? Chodí k vám teraz menej ľudí, alebo, naopak, je ich viac?

Mám dojem, že na návštevnosti sa to nijako neprejavilo. Treba tiež povedať, že najmä pre zaočkovaných ľudí, ktorí k nám chodievajú pravidelne, je zľava zaujímavá. Za deň im urobí možno pár centov, ale za mesiac sa ušetrená suma nazbiera aj na dvadsať eur.

Zdroj: ac

​V Štefánke v Starom Meste dávajú zaočkovaným zákazníkom zľavu 10 percent. 

Ako inšpektori uzavreli váš prípad?

Vypísali protokol s tým, že zákon nebol porušený. Prišli k nám totiž ako anonymní hostia, ktorí si sami zľavu vypýtali a uviedli, že sú zaočkovaní. My sme túto informáciu od nich  iniciatívne nezisťovali, čiže sme nikoho nediskriminovali. U žiadnych našich hostí to nezisťujeme.

Rátali ste s množstvom negatívnych reakcií najmä na sociálnych sieťach?

Určite sme nechceli rozvíriť nejaké vášne, ale boli by sme radi, keby sme v Bratislave dosiahli 75-percentnú zaočkovanosť. Chvalabohu, zatiaľ sme zelení, takže nemusíme triediť našich zákazníkov, môžu k nám prísť všetci a verím, že to tak zostane. Zľavami pre očkovaných chceme zároveň pomôcť aj sebe, nášmu podnikaniu. Vláda na nás počas druhej vlny pandémie zabudla, pomoc prišla veľmi neskoro a nevieme si predstaviť, že by sa mali gastro prevádzky opäť zatvoriť.

Zdroj: ac

​Pri vstupe do podniku púta pozornosť aj logo My sme GASTRO!

Preto aj vznikla vaša iniciatíva My sme GASTRO! Čo však tá päsť v logu?

Iniciatíva My sme GASTRO! bol nápad nášho kamaráta, ako upozorniť, že ďalšie zatvorenie hotelov, penziónov, reštaurácií, kaviarní či pubov si neželáme a ani si ho už nemôžeme dovoliť. No a päsť s vidličkou v logu chce pripomenúť, že v druhej vlne pandémie nás celé mesiace nechali veľmi trpieť. Opatrenia vlády prišli veľmi neskoro, preto aj my máme jednu prevádzku ešte stále zatvorenú. Nedarí sa nám získať nových ľudí, najmä s kuchármi je obrovský problém. Mnohí poodchádzali radšej do iných sektorov alebo vyčkávajú, čo bude... Verím, že raz sa vrátia, ale na to si ešte počkáme.

Koľkých ľudí ste museli prepustiť?

Na jeseň sme prepúšťali približne dvadsaťšesť ľudí, keďže sme nedokázali utiahnuť obrovské náklady v podobe odvodov či daní. Kurzarbeit síce pomohol, ale bola to pomoc pre zamestnancov. Zamestnávateľ si musel poradiť sám. Keby podporné opatrenia prichádzali systematicky, mesačne alebo aspoň na báze kvartálu, vedeli by sme situáciu celkom inak riešiť. Ale v druhej vlne pandémie sme zostali vyše pol roka v úplnej neistote a finančné rentovanie prišlo až po jedenástich mesiacoch.

Zdroj: ac

​Majitelia ubezpečujú, že v Štefánke sú rovnako vítaní očkovaní aj neočkovaní zákazníci.

Štefánka je priamo oproti Prezidentskému palácu, kde boli koncom júla protesty proti vláde, prezidentke, ale tiež proti očkovaniu a pandemickým opatreniam. Prišli si niektorí z účastníkov vydiskutovať veci aj k vám?

Áno, prišli.

Aby vám nadávali?

Tak trochu... Vyčítali nám, že zaočkovaným dávame zľavu, no my to neriešime. Každý má právo na svoj názor, čo rešpektujeme. Najdôležitejšie je, aby sme boli zdraví a prípadnú tretiu vlnu zvládli čo najlepšie. Viem presne, čo znamená korona, týždeň som bol v nemocnici na kyslíku so zápalom pľúc a ešte aj ďalšie štyri týždne som bol na tom dosť zle. Keď si covid takto prežijete, pochopíte, že zvládnuť ho nie je jednoduché. Preto som sa dal zaočkovať hneď, ako to bolo možné.

Aj vaši zamestnanci sú zaočkovaní?

Priamo sme to u nich nezisťovali, ale myslím si, že takmer všetci sú očkovaní.

(ac)

Páčil sa vám článok?