Predavač musí zákazníkovi odborne poradiť

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Pri príležitosti svetového dňa bez motorových vozidiel sa aj v Bratislave do popredia dostali dvojkolesové tátoše. Človek by si myslel, že pri takomto dopravnom prostriedku záleží najviac na našich dolných končatinách. To možno platilo pred štvrťstoročím.

Dnes sa ceny špičkových bicyklov môžu vyrovnať s cenou ojazdeného auta. A takých 20-tisíc za lepší priemer je úplne bežných. Za pohodlie a luxus sa platí. Proti tomu sa nedá namietať. Veď tie viacstupňové prevodovky umožnia vyšliapať kopec aj menej trénovaným ľuďom. Takže proti cene účinne namietať nie je možné. Koniec-koncov načo by sme to robili. Horšie je, ak investujete do kúpy nemalý peniaz v nádeji, že ste sa stali majiteľmi niečoho, čo ste chceli. Napríklad horský bicykel má po zhruba štyroch jazdách na Železnej studničke ohnutú vidlicu.

Naši čitatelia sú už dostatočne spotrebiteľsky vzdelaní a v danom prípade idú do obchodu, kde výrobok kúpili, reklamovať. A tu sa začína nečakaný problém. Pohľad na mierne nadváhového sťažovateľa vyvolá u majiteľa predajne reakciu: ten bicykel má predsa svoju maximálnu záťaž do 85 kilogramov a vy vyzeráte tak na 100 kilogramov. Čo nasleduje, si čitateľ iste domyslí. Výsledkom je odmietnutie reklamácie ako neopodstatnenej, pretože výrobok bol používaný neprimerane.

Mimochodom, nesprávne užívanie ako dôvod na zamietnutie reklamácie využívajú veľmi často aj predajcovia najmä detskej obuvi. Popraskané tenisky vraj spôsobilo nadmerné kopanie do kameňov alebo lopty - určite nie skutočnosť, že plastické materiály sa vekom stávajú lámavými. Veď tie tenisky len pred týždňom dostala nejaká firma. Ako dlho niekde ležali v sklade - to predsa nikto nedokáže. Čo to pletiem tenisky s horským bicyklom? Nuž rozdiel je akurát v cene. Ak sa necháte odpinkať v prípade tenisiek, prídete iba o pár sto korún.

V tom druhom prípade to bude oveľa viac! V čom je pes zakopaný? Predávajúci musí kupujúcemu poradiť pred kúpou výrobku a upozorniť na skutočnosti rozhodujúce o bezpečnom užívaní výrobku. Ak je pri výrobkoch, ktoré majú čo robiť so záťažou, uvedené obmedzenie, musí to kupujúci vedieť skôr, než sa to napríklad doma dozvie z príbalového letáku (podľa možností v cudzej reči). Ak mám nadváhu, nekúpim si rebrík, bicykel či osobnú váhu, ktorých nosnosť je na hranici mojej bežnej hmotnosti.

Výrobca zaručene pozná a aj vo vlastnom záujme deklaruje tento bezpečnostný prvok. Veď v prípade, že sa stane úraz, nebodaj smrteľný, by bol zruinovaný na celý život - aspoň v USA, ale aj vo väčšine štátov EÚ. To iba niektorí naši predajcovia si myslia, že hlavné je predať: potom už potopa.

Čo teda robiť v našom konkrétnom prípade? Ak máte dôkaz (napr. svedectvo niekoho, kto bol pri kúpe), že ste neboli upozornený na obmedzenie hmotnosti užívateľa pri kúpe, ba že ani v návode na používanie takáto zmienka nie je, potom trvajte na bezplatnej záručnej oprave. Ak budete odmietnutý, obráťte sa na súd. Možno to bude nejaký čas trvať, ale stojí to za to!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?