Vstup do EÚ zvýši ochranu spotrebiteľov

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Výsledky referenda o vstupe Slovenska do Európskej únie, ktoré nám o rok umožní vstup do tejto konsolidovanej spoločnosti, som privítala s radosťou.

Predreferendová kampaň síce stála za „starú Belu“, ako sa hovorí, ale, našťastie, si dostatočný počet občanov samoobslužne obstaral informácie, ktoré ich o užitočnosti vstupu do EÚ presvedčili.

Moja radosť pochádza predovšetkým z toho, že ochrana spotrebiteľov je jednou z priorít EÚ, kde sa nikto nespolieha iba na zanietených dobrovoľníkov. Štáty zoskupené v EÚ majú vytvorené dobre fungujúce organizácie, ktoré majú okrem zanietenia pre vec aj dostatočné finančné možnosti na účinnú ochranu spotrebiteľských záujmov.

To, čo vedia pre spotrebiteľov urobiť naše rôzne občianske združenia - Fórum spotrebiteľov nevynímajúc - je iba akási hra na pomoc. V skutočnosti je náš poškodený občan ponechaný sám na seba, aby si pomohol ako vie. Jediná pomoc združení je v tom, že poradíme, ako si pomôcť. A to je teda veľmi málo!

Po vstupe do EÚ sa naša vláda nebude môcť zameriavať iba na šperkovanie prístupových dokumentov, ale sa bude musieť vyrovnať aj s aktívnou - predovšetkým preventívnou - ochranou svojich spotrebiteľov. Pýtate sa, čo ma to pochytilo, keď namiesto konkrétnych príkladov píšem teoretickú úvahu? Vydržte!

Za posledné dva týždne sme dostali skoro výhradne sťažnosti na služby. Najviac sa sťažujete na služby spojené s bývaním. Vynechám veľkú skupinu sťažností spojených s vykonávaním správcovstva bytov a domov, predovšetkým čo sa vyúčtovania nákladov týka. Najviac sťažovateľov sa cíti poškodených rôznymi firmami vykonávajúcimi rekonštrukcie v bytoch. Cítia sa oklamaní nielen nedodržaním termínu ukončenia práce. Práve kvalitu služieb je u nás takmer nemožné kontrolovať.

Napr. v Rakúsku to funguje tak, že spotrebiteľská organizácia VKI si objedná za presne stanovených podmienok, povedzme, rekonštrukciu kúpeľne u rôznych dodávateľov. Po vykonaní práce vyhodnotí dodržanie podmienok, ceny a akosti práce a svoje poznatky zverejní. Spotrebiteľ sa teda dozvie, na ktoré firmy sa môže obrátiť, a ktorým sa má na hony vyhnúť.

Je samozrejmé, že spotrebiteľská organizácia síce celú akciu financuje, ale adresy, kde sa práce vykonávajú sú súkromné, čiže je to výsostne anonymné pre podnikateľskú sféru. Iba výsledky sú verejné. Prípadné súdy, ak sa niektorá nepodarená firma začne „štorcovať“, opäť vedie spotrebiteľská organizácia. Ako ma uistil riaditeľ VKI, za vyše 30 rokov činnosti ešte žiadny proces neprehrali.

Fakt neviem, ako by to v súčasnosti dopadlo u nás. Aj podnikateľ, ktorý bezostyšne okráda spotrebiteľa si totiž robí nárok na ochranu svojej osobnosti. A ja sa pri najlepšej vôli neodvážim predpovedať, ako by naše súdy v takýchto prípadoch rozhodli. A to je o jeden z dôvodov viac, aby ste si dávali pozor na začiatku, pri písaní zmluvy. A prácu vyplatili až vtedy, ak ste s ňou spokojní!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?