Keď predajca koná protizákonne, bráňte sa!

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Mobilománia postihla postsocialistické štáty. Výnimkou nie je ani Slovensko. Sú rodiny, kde sa postupne nazhromaždilo aj zo desať rôznych modelov, veď v akcii sa dá získať mobilný telefón celkom dobrej akosti aj za korunu, čo je menej, ako zaplatíte za obyčajný rohlík.

Po skončení času, po ktorý je mobil v akčnej prevádzke - spravidla sú to dva roky - si svoj aparát môžete ponechať. Stačí iba vymeniť batériu, prístroj je vo väčšine prípadov v poriadku. Vtip je v tom, že nový mobil dostanete (opäť v akcii) za 1 prípadne 99 korún, zatiaľ čo za novú batériu zaplatíte 1000 korún a vzťahuje sa na ňu iba 6-mesačná záruka.

Neverím, že akokoľvek nadšený bojovník za udržateľný život na našej zemeguli, zvolí cestu výmeny batérie. Ak si myslíte, že chcem písať o úcte k ľudskej práci (veď vyrobiť mobil nie je jednoduchý úkon) alebo budem horliť za zníženie odpadu, mýlite sa. Ako inak, aj teraz ide o ľudský faktor.

Náš čitateľ požiadal o pomoc pri vybavení reklamácie krytu mobilného telefónu. Čo sa stalo? Začiatkom mája tohto roku si kúpil kryt na telefón značky Nokia 8210 v servisnom stánku v Bratislave. Nevybral si nový akčný mobil za korunu a zaplatil za súčiastku oveľa viac. Očakával, že mu kryt vydrží aspoň dva roky. Sklamal sa, a preto budem citovať z jeho listu.

„Po 18 dňoch používania boli už na klávesnici zmazané znaky najviac používaných tlačidiel a čiastočne písmená. Keďže ubehol veľmi krátky čas od kúpy, po 2 mesiacoch by som mal už len čierne klávesy, čo by nebol problém pri telefonovaní, ale pri písaní SMS potrebujete vedieť, kde máte aké písmená.“ Prípad jasný ako facka, s reklamáciou by nemal byť problém. Majiteľ predajne má iný názor. Vraj záruka platí na obal a nie na klávesnicu.

Náš čitateľ prosí o radu, kde sa dá riešiť jeho sťažnosť. Najjednoduchšia rada je: obrátiť sa na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Podľa nášho telekomunikačného poradcu je jeho sťažnosť absolútne oprávnená. Mobil je funkčný vtedy, keď je čitateľná klávesnica, čiže ovládací panel. A zákon jednoznačne určuje pre priemyslové výrobky minimálne 6-mesačnú záruku. Z tejto záruky nemožno vyňať žiadny prvok: buď je výrobok v poriadku alebo nie. Ak nie je, má predajca povinnosť výrobok vymeniť v prípade jeho neopraviteľnosti do 30 dní, prípadne vrátiť peniaze.

Nechcem sa tváriť, že najjednoduchšia cesta je aj najlepšia. SOI v konkrétnom prípade nášmu čitateľovi s najväčšou pravdepodobnosťou síce dá za pravdu, ale mu aj oznámi, že vec si musí vymáhať súdnou cestou. Zároveň však predajcovi udelí pokutu. Moja rada znie: Zájdite opäť za predajcom, upozornite ho, že koná protizákonne a v prípade, ak sa nebude správať voči vám ústretovo, budú jeho náklady oveľa vyššie, ako keby kryt mobilu vymenil v prípade, že klávesnica je jeho súčasťou. A ešte by sa mal nášmu čitateľovi aj ospravedlniť!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?