Keď vlastný personál kazí meno obchodu

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Začína sa naplno rozbiehať turistická sezóna. Je to také zvláštne obdobie, keď sa zdá, akoby došlo k sťahovaniu národov. Každý by bol rád tam, kde je príroda či kultúra iná ako počas všedných dní.

A tak sa davy valia k moru, k pohoriam a do veľkých miest, ale aj do čo najzabudnuteľnejších samôt. Všetci majú svoju vlastnú predstavu o tom, ako čo najlepšie obnoviť sily, ako si oddýchnuť. Je to obdobie, keď ľahšie „pustíme perie“ v obchodoch a službách, či už je to pri nákupe suvenírov alebo v reštauráciách.

Ak už napäto očakávate, že budem pranierovať cestovné kancelárie, ktoré za sľubnými prospektmi pokrivkávajú pri realizácii, nedočkáte sa. Po vyše desaťročnom upozorňovaní na rôzne „chytáky“ by ľudia už mali byť dostatočne vyzbrojení na to, aby si poriadne preštudovali zmluvy, ktoré uzatvárajú.

Dnes chcem predovšetkým poľutovať tých podnikateľov z oblasti obchodu a služieb, ktorí sa uchytili na trhu do tej miery, že majú viac zamestnancov. Prečo? Nuž skúste si spomenúť, koľkokrát odídete z obchodu, pretože predavač o vás neprejaví najmenší záujem: veď čo už bude ponúkať iný typ výrobku - rovnocenný alebo i lepší - než ten, ktorý hľadáte? Máte sledovať inováciu, technické novinky, on je platený za to, že je v predajni.

Alebo ako často sa rozčúlite, pretože predavačky vás pri svojej zaujatej debate napríklad o strávenom víkende akosi nestačia zaregistrovať a po druhej otázke, či aj obsluhujú, sa vás s tvárou nahnevaného bôžika podľa možnosti snažia zbaviť úsečným: nemáme! Že to je úplne bežné a na Slovensku sme si na takéto prístupy mohli zvyknúť? Nuž neviem. Ja u „kakabusových“ predavačov nekupujem, do „zapšklých“ reštaurácií a hotelov druhý raz nevkročím a varujem pred nimi aj svojich známych. A ako to všetko súvisí s mojou ľútosťou nad úspešnými podnikateľmi?

Nuž, kto má do činenia so spotrebiteľom, má mať eminentný záujem, aby jeho námahu niekto nekazil. Škoda peňazí na reklamu, keď vlastný personál hosťa odradí neochotou či neodbornosťou. Nestačí si do podmienok prijatia do zamestnania zakotviť pekný zovňajšok, vek do 35 rokov, podľa možnosti muž. Žiadna z týchto vlastností nevynahradí záujem o zákazníka, ani nezakazuje neochotu či aroganciu. A čo s tým môže urobiť majiteľ? Nuž zaviesť systém kontroly a vari aj pravidelného školenia.

Japonci to už robia veľmi dlho a vyplatí sa im to. Že u nás na to nie sú podmienky? Ale sú! Lepšie, ako platiť pokuty inšpekčným orgánom a strácať zákazníkov je investovať do prevencie. Že nepoznáte možnosť, ako to urobiť? Môžete sa pokojne obrátiť na Fórum spotrebiteľov. Bezplatne radíme síce len občanom, ale v záujme veci za primeraný poplatok, poradíme aj serióznym podnikateľom. Napríklad na čísle 0905 371 436.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?