Záručná lehota sa vzťahuje aj na zubnú protézu

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Čoraz častejšie prichádzajú do redakcie písomné reakcie čitateľov. Priznám sa, že každá reakcia spotrebiteľov ma teší. Niet horšieho pocitu ako písať tzv. do vzduchu, keď vlastne nie je jasné, či nepíšem iba sama pre seba. Dnešný problém sa ma síce ešte netýka, predpokladám však, že zaujme najmä početnú rodinu našich starších čitateľov.

Posťažovala sa nám naša čitateľka na vec, o ktorej sa málokedy hovorí - na zubnú protézu. Dvadsaťštyri rokov jej spoľahlivo slúžila tá istá, ešte „socialistická“. Pretože zuby boli už veľmi opotrebované, navrhli jej vlastné deti ako darček k 70-tinám výrobu nových zubov. Podľa vlastných slov to naša čitateľka považovala za dobrý nápad, ktorý sa jej hodil. Netušila však, čo ju čaká. Odporučená zubárka bola „fajn“, navrhla rôzne vylepšenia, kvalitnejšie zuby atď. Nad rámec poistenia vypočítala 6000 Sk, ktoré bolo treba doplatiť.

A teraz budem citovať z listu. „Zuby boli spravené do konca augusta. Keďže pani doktorka išla na dovolenku, požiadala ma o podpísanie vyúčtovania, aby to mohla dať do poisťovne. Zuby boli spravené tak, že som si celé pravé líce okusovala pri jedle - čiže nepoužívateľné. Keď som ich reklamovala, spravila mi druhé, ktoré sú ešte horšie. Keby ich dostal kôň do papule, tak sa zadrhne. Som z toho nešťastná, lebo staré zuby sa mi zlomili a tak nemôžem ani jesť.“

Naša čitateľka sa posťažovala u iného zdravotníckeho pracovníka. Na počudovanie nasledovala otázka, koľko „dala“ techničke dopredu, ak chcela, aby odviedla poriadnu prácu. A znovu citujem: „Myslela som si, že keď doktorka zadá prácu a požaduje 6000 Sk zaplatiť, tak sa má o techničku starať ona.“ V závere svojho listu nás prosí o radu, ako celý problém vyriešiť.

Čo už len poradiť! Vymáhať si nárok súdnou cestou je riešením zo zákona. Vyžaduje si to o. i. zaobstarať si súdno-znalecký posudok a zaplatenie súdneho poplatku. Je pravda, že ak naša čitateľka vyhrá, musí jej príslušná pani doktorka (alebo jej poisťovňa, ak má poistenie pre prípad spôsobenia škody) zaplatiť všetky vzniknuté náklady. Aj to je však pravda, že nerváky a čas našej čitateľke pokročilého veku nikto nevráti. Preto si myslím, že by bolo dobré ešte raz kontaktovať príslušnú doktorku. Ak sa ona „neučlovečí“, odporúčam navštíviť vlastnú zdravotnú poisťovňu a požiadať o pomoc.

Postoj - ja nič, ja muzikant - si totiž nemôže dovoliť ani poisťovňa. Koniec-koncov spôsobená škoda sa niekomu môže zdať smiešna, ale pre dôchodcu je to jednomesačný príjem. A služby v zdravotníctve sú služby ako akékoľvek iné. Vzťahuje sa na ne o. i. aj záručná doba - a to minimálne 3 mesiace. Aj keď už uplynulo viac mesiacov od prvého zhotovenia protézy - reklamačná doba sa predlžuje o čas, keď sa výrobok opravuje. Dúfam, že sme našej čitateľke poradili - držím palce, aby uspela a som rada, že mám výborného zubára.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?