O zľavách by mali informovať aj predavači

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Sú veci, ktoré jednoducho nemám v láske. Hneď tri som včera porušila. Po prvé išla som nakupovať v predvianočnom čase. Po druhé miestom nákupu bola predajňa veľkého obchodného reťazca. A aby toho nebolo dosť, bola nedeľa a ja neskrývam názor, že nedeľa by sa mala sláviť úplne inak.

A výsledok? Okrem raňajok v podobe dobrej kávy s makovníkom a kúskom výbornej čokolády som ešte aj ušetrila skoro dvetisíc korún. Okrem akciovej ceny sa totiž pri nákupe nad tisíc korún rozdávali aj žreby na zľavu 5 a 10 % z ceny tovaru alebo fľašu šampanského. Máte dojem, že sa zbytočne vykecávam a vy z toho nič nemáte?

Pozor! Mojím cieľom je informácia v tomto prípade o tom, že je iba na spotrebiteľovi, ako si ju osvojí a získa. Množstvo letákov, ktoré mi vhadzujú do schránky, vyhadzujem hneď pri bráne do smetnej nádoby. Už len preto, že ma hnevá také plytvanie finančnými prostriedkami. No a je mi ľúto stromov, ktoré padnú na výrobu papiera. Preto sa skôr orientujem reklamou, ktorú mi tak či tak vnucuje televízia. A tu sa začína cesta k použiteľnej informácii. Pozor, iba sa začína.

Nič totiž nenahradí inteligentného a ochotného predajcu, ktorý vás upozorní naozaj na kompletné zľavy. Keď budem na Silvestra otvárať fľašu Huberta zo včerajška, zaručene si spomeniem na milú predavačku, ktorá mi tak výrazne pomohla ušetriť. Faktom je, že milých a ochotných predavačov je v hyper- a supermarketoch ako šafranu. Väčšinou buď nikto nie je nablízku, alebo vedľa vás prefrčí predavač na kolieskových korčuliach, ktorý, ak sa aj náhodou pristaví, iba mávne rukou do neurčita. V prípade, že by spotrebiteľ dostal pred nákupom kvalifikovanú informáciu, ubudlo by organizáciám na ochranu spotrebiteľov veľa práce.

Tak napríklad pri kúpe hračkového notebooku iste záleží na tom, aby som vedela, že komunikuje iba v cudzej reči (aj keď návod na použitie je v slovenčine). Alebo, že perfektná a pekná vysoká zimná obuv je určená výhradne do suchého počasia, inak farbí pančuchy a premoká. Pravdepodobne by si viac spotrebiteľov kúpu rozmyslelo. Ani by potom neboli hromadné sťažnosti. A konečne by si vari aj výrobca uvedomil, že čižmičky nie sú určené na plesy. No zmením tému.

Kupujú sa darčeky na Vianoce. Ak už kupujete pre niekoho oblečenie iba podľa odhadu, neverte ústnym sľubom obchodu, že tovar po Vianociach môžete bez problémov vymeniť. Dajte si tento sľub potvrdiť na zadnej strane paragónu a strážte ho ako oko v hlave. Čo obchod z hygienických dôvodov nevymení, je napríklad spodná bielizeň. Aj pri vrátení kníh či CD nosičov môžete naraziť na neústupčivého obchodníka. Žiaľ, aj medzi spotrebiteľmi sa nájde dosť „vykukov“, ktorí sa snažia prísť k peniazom tak, že si cédečko napália na vlastný nosič, no a knihu si počas sviatkov prečítajú a čo s ňou potom?

Želám všetkým svojim priaznivcom šťastné a veselé Vianoce a nasledujúci rok bez spotrebiteľských nepríjemností.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

 

Páčil sa vám článok?