Záruka platí aj pri sezónnych výpredajoch

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Niekedy sa mi zdá, že si ma spotrebitelia či jednoducho občania zamieňajú s ombudsmanom. Ombudsmana - po slovensky ochrancu ľudských a občianskych práv - však na Slovensku máme. Dokonca má aj dosť veľký aparát spolupracovníkov.

Žiaľ, pôsobnosť jeho úradu z pohľadu obyčajného smrteľníka nie je príliš široká. Asi by sa ťažko začal zaoberať problémom V.I.P. Že čo to je? Very Important Person - zjednodušene významná osobnosť - je pojem, s ktorým sme sa do roku 1990 skoro nestretli. Zato teraz ich je, zdá sa, plné Slovensko. Myslíte si, že som to prehnala s koštovkou burčiaku? Kdeže! Iba reagujem na najkurióznejšiu sťažnosť v súvislosti s atrakciou otáčania nového bratislavského mosta cez Dunaj.

Veľmi rozhorčený hlas sa ma pýtal, či nebude pre V.I.P. vyhradené aj niektoré z verejných WC. Pretože niekde na výhodných miestach pri Dunaji bol vstup pre obyčajný „plebs“ zakázaný. Nuž v podstate ma do toho nič, veď nejde o vyslovene spotrebiteľskú sťažnosť. Ja osobne sa na žiadnych (s hystériou hraničiacich) akcií nezúčastňujem. Je mi jedno, či ide o novootváranú predajňu alebo o otočenie mosta. V pohode to uvidím na obrazovke a o adrenalínové tlačenice naozaj nestojím. Pravdu povediac ani o často pochybne výhodný tovar za extrémne nízke ceny.

„Jedna pani povedala“ mi napríklad pred časom pošuškala, že vajcia, ktoré ľudia vo veľkom rozchytali za pár minút, boli vo vtedajších horúčavách skladované pár týždňov v nechladených skladoch. Ak sa vyskytli reklamácie, potom o nich neviem. Je však veľká pravdepodobnosť, že spotrebiteľ sa pri cenovo výhodných akciách nesťažuje. Telefonáty ma presviedčajú, že väčšina občanov si ešte stále myslí, že sa ani sťažovať na výrobky so zníženou cenou nemôže. Aj pri pomerne drahých výrobkoch zo sezónnych výpredajov ich mýli nápis: na zlacnené tovary nedávame záruku. Takéto a podobné texty v obchodoch, stánkoch či butikoch sú však iba zbožným želaním predajcov.

Zákon pozná iba jednu výnimku v súvislosti s reklamáciou. Tou je, ak kupujúceho vopred oboznámi s chybou výrobku, pre ktorú cenu znížil a kupujúci napriek tomu tovar kúpi. Napríklad môžem súhlasiť s nepodstatnou chybou (poškriabanie, farebná zmena a pod.), ktorá neznižuje funkčnosť výrobku a šetrí moju peňaženku. V žiadnom prípade si však nekúpim výrobok, ktorý už niekto vrátil, pretože nefunguje bezchybne. Veď ak na pokladničnom paragóne predajca uvedie príčinu zlacnenia, nemôžem už v rámci reklamácie dosiahnuť bezplatné odstránenie chyby.

Chcete príklad? Televízor či iný spotrebič, ktorý z času na čas tzv. vypadne, alebo auto, ktoré vydáva pazvuky. Kto mi zaručí, že prístroj za krátky čas „nezakape“ úplne a auto nebude vyžadovať opravu za vyššiu sumu, než bola pôvodná zľava? Tu už je ale zodpovednosť na kupujúcom. Takže, pozor!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?