Pri výpredajoch obchodníci stále klamú

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

No nekúpte to, keď je to také lacné! Zbláznili sme sa! Takéto a podobné slogany sú typické pre výpredaje, pri ktorých sa obchodníci zbavujú starých zásob tovaru. Nie vždy je však nákup vo výpredajoch taký výhodný, ako sa na prvý pohľad zdá.

Ešte máme v živej pamäti „výpredaj storočia“, ktorý pred rokom pripravil obchodný reťazec CARREFOUR. Výpredaj sprevádzala tlačenica, chaos a nervozita. Mnohí z tých, ktorí sa nechali zlákať, však napokon odchádzali sklamaní, pretože tovar, ktorý si vyhliadli, v regáloch ani nenašli.

Obchodný reťazec ich nalákal do hypermarketu, ale propagovaný zľavnený tovar im kúpiť neumožnil. Ide o pomerne rozšírenú „obchodnícku fintu“, ďalšou je uvádzanie klamlivých cien tovarov na akciových letákoch, keď v skutočnosti ceny tovarov pred začatím výpredajových akcií neboli také vysoké, ako bolo uvedené na cenovkách či v letákoch, ba dokonca niektoré boli nižšie ako akciová predajná cena a k zlacneniu tovarov vôbec nedošlo, naopak ich cena sa zvýšila.

Poznatky z kontrol, ktoré od 28. decembra 2005 do 15. januára 2006 urobili inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie, nasvedčujú tomu, že v porovnaní s minulým rokom sa obchodníci predsa len polepšili. V priemere na jednu kontrolu bolo o takmer polovicu menej nesprávnych cien ako vlani, chýbajúcich jednotkových cien bolo o viac ako tri štvrtiny menej ako vlani, nedodaných akciových tovarov bolo o vyše 15 percent menej a nevyskladnených o takmer 77 percent menej ako vlani. Najviac sa polepšil CARREFOUR, zlepšenie v porovnaní s minulým rokom inšpektori konštatovali v prípade predajní spoločností KAUFLAND, BILLA, LiDL, BAUMAX a NAY Elektrodom. Na rovnakej úrovni ostalo TESCO a COOP Jednota, najväčšie nedostatky sa objavili v HYPERNOVE.

V bratislavskom hypermarkete HYPERNOVA zistili klamanie spotrebiteľa i klamlivú reklamu, pretože u dvoch tovarov zníženie vyvolávalo dojem, že cena pred zlacnením bola vyššia než v skutočnosti a pri dvoch druhoch tovaru nedošlo k zníženiu, ale zvýšeniu ceny a osem druhov tovaru z ponukových letákov nebolo ani v priamej ponuke pre spotrebiteľa, ani v skladoch. Podobný prípad, keď u troch druhov tovaru boli pred „zlacnením“ ceny tovaru nižšie ako po ňom, zaznamenali aj v obchodnom reťazci TESCO.

Zlepšenie situácie podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie nastalo zrejme aj preto, že počet predajných akcií označených ako výpredaj celkove klesol. To však neznamená, že pokusy ohlupovať zákazníkov u bratislavských obchodníkov celkom vymizli...

Peter Verner
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?